IBM dominerar bland världens snabbaste superdatorer

Permalänk
Melding Plague

IBM dominerar bland världens snabbaste superdatorer

Fem av världens tio snabbaste datorsystem kommer från IBM. Detta står klart när Top 500 presenterar topplistan med vårens snabbaste superdatorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Detta var helt fantastiskt.

Permalänk
Inaktiv

Men klarar den crysis?

Permalänk
Medlem

skulle vara kul att lira lite crysis på den

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Citat:

Systemet klarar av hela 1 105 TFLOPS (biljoner flyttalsoperationer per sekund) kontinuerligt och kan komma upp i smått fantastiska 1 457 TFLOPS.

säger mig ingenting, sätt in nån fin jämnförelse

Permalänk
Medlem

undrar hur snabbt den kan koda med x264

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Avstängd

Tror knappast dom har ett grafikkort...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Men klarar den crysis?

Blir kul att lira Crysis på en dator med integrerad(e) grafik(kort).

Permalänk

oj oj en sån köpere jag

Permalänk
Medlem

Att folk jämt pratar om crysis när de handlar om superdatorer. Dem har nog inte ens stöd för dx10.

Permalänk
Inaktiv

Lite ironi förlänger livet

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Men klarar den crysis?

Den borde åtminstone klara hd ready upplösning med 4 x antialiasing ..

Permalänk
Medlem

vfr skulle inte värdens bästa dator ha DX10?

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaxc
säger mig ingenting, sätt in nån fin jämnförelse

AMD marknadsförde Radeon HD 4870 som det första grafikkortet som klarade 1 TFLOPS. Lite grovt förenklat är Roadrunner lika snabb som ~1 500 stycken Radeon HD 4870.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
AMD marknadsförde Radeon HD 4870 som det första grafikkortet som klarade 1 TFLOPS. Lite grovt förenklat är Roadrunner lika snabb som ~1 500 stycken Radeon HD 4870.

Så du menar att den datorn är som 500 Radeon 4870?

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoBb3
vfr skulle inte värdens bästa dator ha DX10?

För att den till att börja med inte ens är i närheten av att använda Windows Vista...

Permalänk
Medlem

Top 10.

4st Opteron maskiner, dock en delad med PowerXCell. (Plats 2, 6, 8, 1)
4st PowerPC maskiner. (Plats 3, 5, 7, 9)
2st Xeon. (4 och 10)

Känns som AMD och IBM dominerar trots att 80% är Intelburkar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoBb3
vfr skulle inte värdens bästa dator ha DX10?

Världens snabbaste på beräkningar. Världens bästa terrängcykel är inte bästa cykeln att köra Vätternrundan med.

Permalänk
Medlem

Vilket operativsystem kör dessa datorer som klarar av denna typ av skalning ?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower
Vilket operativsystem kör dessa datorer som klarar av denna typ av skalning ?

windows xp

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoBb3
vfr skulle inte värdens bästa dator ha DX10?

Jag betvivlar att den skulle använda sig av ett windows baserat operativsystem.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower
Vilket operativsystem kör dessa datorer som klarar av denna typ av skalning ?

Om du klickar på en dator i den där listan så får du upp mer detaljer, bl.a. vilket operativsystem de kör. De 10 översta kör i alla fall Linux, vilket jag kan tänka mig är ganska dominerande i den där listan.

Jag har för övrigt suttit och labbat på den 83:e snabbaste i listan under våren, när jag läste parallellprogrammering i skolan

Permalänk
Inaktiv

Mäktigt. Lite fart under fingrarna då?

Men kunde den räkna 3D öht (det fungerar ju under linux), eller fick du inte testa så mkt.

Hur var den annars att räkna med? Fruktansvärt snabb skulle jag tro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower
Vilket operativsystem kör dessa datorer som klarar av denna typ av skalning ?

Det är ett kluster där varje nod troligen kör någon linux distro (Redhat eller CentOS troligen).

Varje nod kommunicerar med varandra över en nätverkslänk (som t.ex. Infiniband ), så skalningen beror inte på operativsystemet. Man kan lika gärna klustra Windows baserade noder och få samma skalning.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
Mäktigt. Lite fart under fingrarna då?

Men kunde den räkna 3D öht (det fungerar ju under linux), eller fick du inte testa så mkt.

Hur var den annars att räkna med? Fruktansvärt snabb skulle jag tro

Nja, det var väl inte så märkvärdigt. Datorn är uppdelad i noder, där varje nod är en "dator", dvs. ett moderkort och tillhörande komponenter. Varje nod har sedan två fyrkärniga processorer. När vi satt och labbade på den så hade vi 20 noder till vår kurs som vi fick använda, men jag använde nog som mest två noder i taget. Till skillnad mot vad man kan tro så står den inte och kör gigantiska program hela tiden, utan större delen av tiden kör den massor av småjobb som folk skickar in. Dvs. man skriver ett program, skickar in det, och sen får man tillbaks resultatet efter ett tag.

Men "räkna 3D" är ett väldigt luddigt uttryck. Självklart kan den göra samma beräkningar som ett grafikkort, om det är det du menar. Ett grafikkort är ju inte något unikt direkt, utan bara speciellt anpassat för just grafik-beräkningar. Dessvärre så måste noderna också kommunicera med varandra, så jag tvivlar på att det skulle gå att köra t.ex. Crysis (om det nu var anpassat för >6000 trådar ), då kommunikationen mellan noderna skulle döda prestandan.

Men jag har för mig att jag såg en artikel om någon som körde en raycastad version av antingen Doom eller Quake på någon superdator, möjligtvis en av IBM:s om jag inte minns fel. Någon som har koll, eller har jag bara inbillat mig?

Permalänk
Medlem

Vilken är världens kraftigaste enskilda dator?
Om vi definierar "en dator" som med max ett moderkort, eller på annat på ett sätt som gör att det går att definiera som en dator.
Någon som vet?

Eller det kanske "bara" är en "vanlig" dual quad-core med quad SLI GTX 295 eller nått om man räknar till tflop...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower
Vilket operativsystem kör dessa datorer som klarar av denna typ av skalning ?

Kollar man topp 500 så är det ca 88% som använder Linux. Windows körs på ganska exakt 1% av dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Det är ett kluster där varje nod troligen kör någon linux distro (Redhat eller CentOS troligen).

Varje nod kommunicerar med varandra över en nätverkslänk (som t.ex. Infiniband ), så skalningen beror inte på operativsystemet. Man kan lika gärna klustra Windows baserade noder och få samma skalning.

Mjukvaran är dock inte irrelevant. Windows i det här fallet är HPC, anpassat för uppgiften. I och för sig handlar ju mycket om att ha stöd för konfigurationen, men ändå.

Att Linux har ca 90 % av TOP500 (+ några gömda bland de med mixade system) handlar nog mycket om att koden är fri och därför lättare att specialanpassa utifrån behoven.

Jag har för mig att systemet i Umeå annars är baserad på Windows HPC. Om jag minns rätt var projektet initialt i alla fall sponsrat av Microsoft (troligen begränsat till mjukvaran), hur det nu är vet jag inte men licenserna brukar ju smygas in till slut för att mjölka ut pengar.

Microsoft själva slår på stort med att de faktiskt för första gången, i slutet av 2008, fått in ett system bland de 10 bästa (ser att det systemet nu åkt ner till plats 15), men det har ju å andra sidan krävt i jämförelse enorma resurser och i stort står Microsoft och stampar med sina 5 system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
AMD marknadsförde Radeon HD 4870 som det första grafikkortet som klarade 1 TFLOPS. Lite grovt förenklat är Roadrunner lika snabb som ~1 500 stycken Radeon HD 4870.

tack, nån som vill ge 1499 Radeon HD 4870?

och varför köra crysis, denna dator är helt klart lämpad för att ta sweclockers foldering lag till första plats!

Permalänk

Ja har inte kollat listan, och de kanske till och med är hemligstämplad info, men amerikanska NSA har väll en rätt saftig superdator?