DELL 2209WA, grafikkortskrav ?

Permalänk
Medlem

DELL 2209WA, grafikkortskrav ?

Har beställt en ny DELL 2209WA 22" och har tänkt mig att använda upplösningen 1280x1024 för normalt PC-arbete. ( rätt eller fel? )

I min g:a dator sitter ett Radeon X850 xt PCI med 256 mb minne.
Kommer detta g:a grafikkort vara en flaskhals när det gäller bildkvalite för min nya skärm? Har tänkt och använda VGA-anslutningen och jag spelar inga spel.

/Lennart

Permalänk
Medlem

Nej det kommer inte påverka din bildkvalité. Du kan t.o.m köra på det integrerade grafikkortet om du skulle vilja göra det

Permalänk
Medlem

Re: DELL 2209WA, grafikkortskrav ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LJN
Har beställt en ny DELL 2209WA 22" och har tänkt mig att använda upplösningen 1280x1024 för normalt PC-arbete. ( rätt eller fel? )

Den skärmen har en upplösning på 1680x1050 pixlar, så det är upplösningen du vill köra med. Om du kör med 1280x1024 så kommer det att påverka bildkvaliten, eftersom en TFT-skärm har ett fast antal pixlar.

Permalänk
Medlem

-Jovisst så är den nativa upplösningen den optimala men jag tror inte att mitt grafikkort stödjer 1680x1050 ?

Och jag har läst att scalingen på skärmen är helt godkänd tom. bra.

Men som sagt jag har inte fått skärmen än ....

/Lennart

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LJN
-Jovisst så är den nativa upplösningen den optimala men jag tror inte att mitt grafikkort stödjer 1680x1050 ?

Och jag har läst att scalingen på skärmen är helt godkänd tom. bra.

Men som sagt jag har inte fått skärmen än ....

/Lennart

Klart att X850XT klarar 1650x1050, körde WoW vanilla i 1920x1200 med det.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Inaktiv

Du ska köra 1680x1050, tänk inte ens på nån annan upplösning. Och det kommer funka perfekt.

Jag hade dock köpt en DVI-kabel, bara för att slippa köra auto-adjust hela dagarna...

Permalänk
Inaktiv

Oroa dig inte för att ditt grafikkort inte skulle stödja den upplösningen. Det finns gamla häckar till grafikkort som har stöd för över 2000 i pixlar.

Jag har även suttit med ett kort av din modell, och det fungerar i 1920x1080 utan problem.

Lycka till med den nya skärmen.

Permalänk
Medlem

Tack för Era råd och tips!

/Lennart

Permalänk
Medlem

Har idag fått min nya 2209WA och har installerat drivrutiner och valt upplösningen 1680x1050. Med 96 DPI så blir textstorleken ovant liten jämfört med g:a skärmen. Är det någon nackdel med att gå upp till säg runt 110 DPI ?

Har några tips på inställning brightness och contrast?

/Lennart

Permalänk
Medlem

Helt klart att du ska köra med native upplösning, ett X850XT räcker MER än väl till det.
Lite nyare spel kanske bråkar lite men dom kan du endå inte lira då kortet saknar nyare shader så oroa dig inte

Jag hade ett X800XL tidigare (bugetversionen av X850XT) och körde upp till 2048x1536 i desktop när jag lekte lite (CRT skärm), gick hur bra som helst så 1650x1050 klarar den LÄTT.

Att gå upp till 110DPI är ingen nackdel i sig, det är typ samma sak som att ha lite större font i Word, det påverkar inte prestandan över huvud taget.
Det är bara lite beroende på vilken skärm man har vilket som passar bäst, beror på din skärm och smak vilket som passar bäst helt enkelt, olika skärmar med olika DPI (dots per inch) behöver olika DPI inställningar för hur stora fonterna ska se ut på skärmen.

Som ett exempel så har din nya skärm en DPI på 0,282 mm, dvs att en pixel på skärmen är 0,282 mm i verkligheten. Jämfört med min gamla high-end CRT så har den en DPI på 0,21mm har jag för mig, dvs att samma font vid samma storlek ser större ut på din skärm än på min skärm, så för att rätta till det så skulle jag behöva höja min DPI i windows inställningar för att det skulle bli samma storlek i verkligheten så att säga.

Ett annat tips är väl att testa CRTL+MouseUp i t.ex. Mozilla eller liknande om du vill att texten ska vara lite större