IBM dominerar bland världens snabbaste superdatorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Vilken är världens kraftigaste enskilda dator?
Om vi definierar "en dator" som med max ett moderkort, eller på annat på ett sätt som gör att det går att definiera som en dator.
Någon som vet?

Tycker att detta vore mer intressant att få svar på än hur många processorer det krävs för att hamna i topp (vilket endast denna lista visar).

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaxc
säger mig ingenting, sätt in nån fin jämnförelse

Skulle också vilja ha en jämförelse av något slag!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag har för mig att systemet i Umeå annars är baserad på Windows HPC. Om jag minns rätt var projektet initialt i alla fall sponsrat av Microsoft (troligen begränsat till mjukvaran), hur det nu är vet jag inte men licenserna brukar ju smygas in till slut för att mjölka ut pengar.

Såvitt jag vet kör Akka både Windows HPC och Linux.

Permalänk
Medlem

SuperPI på någon av dom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMan
Såvitt jag vet kör Akka både Windows HPC och Linux.

Systemet kan köra både Windows och Linux men än så länge har dom bara kört linux.

Visa signatur

Bite my shiny metal ass.

Permalänk
Avstängd

ingen som nämner att Roadrunner drar 2.48 MW ?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se ett kluster på 8 st. datorer med 4 stycken GTX 295 på varje och se hur det skulle klara sig mot dessa superdatorer ^^

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepok
Jag skulle vilja se ett kluster på 8 st. datorer med 4 stycken GTX 295 på varje och se hur det skulle klara sig mot dessa superdatorer ^^

Tänk innan du skriver snälla någon.

"12 960 Powerxcell 8i-processorer från IBM i kombination med 6 480 stycken tvåkärniga AMD Opteron."
hoppas du inte läste det där annars har du problem på en annan nivå.

Orkar inte ens berätta varför de är en oändligt dum idé.

Än en gång, tänk efter innan du skriver/talar.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaej
Tänk innan du skriver snälla någon.

12 960 Powerxcell 8i-processorer från IBM i kombination med 6 480 stycken tvåkärniga AMD Opteron.

hoppas du inte läste det där annars har du problem på en annan nivå

Lite fel måste han ha tänkt, men inte helt jätte galet ändå om inte jag cyklar också?

Ett bra grafikkort Ger väl 1-1,5 TFLOP? Annars cyklar jag!

Varför inte då köra ihop typ 2000 grafikkort istället för dessa nästan 20000 processorer?

Edit: Andreas tog visst ett grafikkorts exempel, så jag cyklade inte.

Varför kör man inte GPGPU "blabla" med grafikkort som superdator?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Lite fel måste han ha tänkt, men inte helt jätte galet ändå om inte jag cyklar också?

Ett bra grafikkort Ger väl 1-1,5 TFLOP? Annars cyklar jag!

Varför inte då köra ihop typ 2000 grafikkort istället för dessa nästan 20000 processorer?

Grafikkort och CPU räknar inte på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepok
Jag skulle vilja se ett kluster på 8 st. datorer med 4 stycken GTX 295 på varje och se hur det skulle klara sig mot dessa superdatorer ^^

Det grafiska hade den säkert varit bra på,
Men en superdator är ju gjord för att beräkna olika sorters beräknigar, exempelvis radioaktivt sönderfall, Spängkraft från kärnvapen eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
text

De gör inte samma sorts beräkningar. alla shaderprocessorer skulle vara i princip värdelösa(rätta mig om jag har fel) om man inte har någon slags superdator som vore gjord för att skapa oändlig avancerade grafiska animationer vilket vore ganska värdelöst eftersom de finns en gräns vad ögat kan se.

TFLOP är bara en mätning av hur mycket info något kan bearbeta inte vilken slags(rätta mig om jag har fel än en gång).

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Att många här skriver att en CPU och GPU inte beräknar på samma sätt, är troligtvis rätt men helt meningslös i sammanhanget. En GPU behövs inte för att beräkna endast grafiska beräkningar.

Till exempelvis lösenordsknäckning: http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20071024220107.htm...
Folding@Home är ytterligare ett exempel.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Vilken är världens kraftigaste enskilda dator?
Om vi definierar "en dator" som med max ett moderkort, eller på annat på ett sätt som gör att det går att definiera som en dator.
Någon som vet?

Eller det kanske "bara" är en "vanlig" dual quad-core med quad SLI GTX 295 eller nått om man räknar till tflop...

Enskilda superdatorer slutade man att göra på början utav 1990 talet om jag inte missminner mig.

Dagens superdatorer är ju inte ngn unik skapelse direkt utan egentligen en himla massa processorer i många små lådor som jobbar tillsammans vilket många säkert allaredan har skrivit. Igentligen ganska tråkigt.

Läs om tex CRAY-1 eller CRAY-2 Detta var superdatorer från mitten utav 70 talet rerspektive mitten utav 80 talet. Detta var verkligen specialbyggda datorer och inte 35 000 vanliga pc som är ihop länkade i ett cluster.

De är självklart totalt underlägsna dagens maskiner o faktum är att en vanlig normal hempc är många gånger snabbare än dessa. Men i vilket fall som helst så var det väldigt små även fysiskt mot dagens superdatorer. Både cray-1 och cray-2 får plats i ett vanligt vardagsrum utan problem.

En utav de sista cray-1 som var i tjänst användes ändå till 1989 på ngn väderleksstation i staterna. Då hade maskinen funnits i 14 år!!

Permalänk
Medlem

Kommigen alla seriösa: alla som frågar om superdatorer klarar crysis är ju bara troll, inget att förarga sig över.

hrrm... jag har för mig att Cell har 8kärnor. Cell i ps3:an är väl en kärna avstängd, så 7 "effektiva" kärnor, där en kärna (SPE) är för OS och de andra för spelen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cell_(microprocessor)

dålig källa, men jag orkar inte tycka på några fler länkar just nu:P

Permalänk
Medlem

BTW: De finns ju superdatorer som är uppbyggda med grafikkort - se på Nvidia Tesla. Dock har ni ju rätt att de inte används på samma sätt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaxc
tack, nån som vill ge 1499 Radeon HD 4870?

och varför köra crysis, denna dator är helt klart lämpad för att ta sweclockers foldering lag till första plats!

Ja vilken folding maskin!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adelante666
Ja har inte kollat listan, och de kanske till och med är hemligstämplad info, men amerikanska NSA har väll en rätt saftig superdator?

Ja? Och? Det har nog alla som redan haft den mentala kapaciteten att klicka på länken konstaterat redan.

Permalänk

anledningen till varför GPUer inte används i superdatorer trodde jag var att de var svårare att programmera mot, program som skrivits för en processor fungerar inte rakt av på GPUen?

Permalänk

Kom igen nu Intel! Show us som power!

Så man inte blir besviken som köpare

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

fuck FRA (?)

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem

Det skulle vara fränt om alla datorerna på den där listan gick med i en grupp på folding@home och började vika proteiner (eller vad det nu var), jag undrar hur snabbt den gruppen skulle ta ledningen, dagar? timmar?

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Top 10.

4st Opteron maskiner, dock en delad med PowerXCell. (Plats 2, 6, 8, 1)
4st PowerPC maskiner. (Plats 3, 5, 7, 9)
2st Xeon. (4 och 10)

Känns som AMD och IBM dominerar trots att 80% är Intelburkar.

2st Intel??? Enligt http://www.top500.org/stats/list/33/vendors så har Intel endast en maskin med i den listan, eller 3408 st processorer av totalt 4104733 st, vilket ger 0,08%.

Men nyheten säger ju att Intel har ett FINGER med i spelet i 80% av maskinerna, så det missuppfattas ganska enkelt vad som menas.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Inaktiv

Old news is old är allt jag har att säga...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wic
fuck FRA (?)

Jag vill minnas att FRA:s dator tickade in på någonstans runt sjätte plats när den var sprillans (kollade upp det, femta plats till att börja med), nu ligger den iaf på [http://top500.org/system/ranking/8819]30e plats[/url].

Sen att det fortfarande innebär att den förmodligen kan knäcka alla kryperingar en privatperson rimligtvis kan använda i realtid är ju en anna sak. Dock bor det runt 9 miljoner personer i det här landet, så det blir en hel del att lyssna av

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaxc
säger mig ingenting, sätt in nån fin jämnförelse

Efter lite klipp och klistra från olika platser

Roadrunner
1456704 Gflops

Jaguar
1381400 Gflops

Jugene
1002701 Gflops

Core2Duo@2400Mhz
1,3 Gflops

LINPACK heter programmet dom testar med, finns säkert att få tag på för en vanlig burk om någon vill jämföra.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk

blev lite köpsugen när jag såg denna datorn.
Roligt att världens snabbaste dator kör med AMD

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PingE
Systemet kan köra både Windows och Linux men än så länge har dom bara kört linux.

Intressant. Jag kanske minns fel, men hade för mig att Microsoft publicerade en av sina s k "Case study" gällande Windows HPC beta. Har jag fel eller blev det inte mer än beta testning?

Vad det gäller jämförelse här kommer en:

Citat:

According to the Department of Energy, which paid for the Roadrunner, "One petaflop is 1,000 trillion operations per second. To put this into perspective, if each of the 6 billion people on earth had a hand calculator and worked together on a calculation 24 hours per day, 365 days a year, it would take 46 years to do what Roadrunner would do in one day."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vattendroppe
Sen att det fortfarande innebär att den förmodligen kan knäcka alla kryperingar en privatperson rimligtvis kan använda i realtid är ju en anna sak.

Mmm nä, om privatpersonen i fråga vet vad dom håller på med dvs, vilket iofs dom flesta kanske inte gör och kör "kalle" som lösenord och inte använder gigantiska nyckelfiler.

Permalänk
Medlem

Ibland kan det vara lyckat att använda grafikkort istället för CPU...

99%!!! billigare t.ex

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.233133/99-procent-billi...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Jag har för övrigt suttit och labbat på den 83:e snabbaste i listan under våren, när jag läste parallellprogrammering i skolan

Det är en rolig kurs! Mer MPI åt foket...

Visa signatur

/Hej hopp!