Linksys lanserar ny router med Linux

Permalänk
Melding Plague

Linksys lanserar ny router med Linux

Den gamla välkända Linksys WRT54GL får en efterträdare med stöd för 802.11n.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser väldigt intressant ut. WRT54GL med tomato äger.

Men kan man utgå från att den inte är snabbare i trådad överföring, jämfört med WRT54GL?

Permalänk
Medlem

MEN! Kan de uppgradera till 1000 mbit eller? Stenåldershårdvara på den trådbundna sidan, varför? Jag skulle köpa den omedelbart om den bara hade gigabit över tråd.

QFT

"WRT54GL med tomato äger."

Edit: Den har sex apeal...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

"Linksys by Cisco WRT160NL Wireless-N Broadband Router with Storage Link Reviewed"
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30839/96/

Permalänk
Medlem

Spacedesignen

Permalänk

Och som vanligt är den slö! 100Mbit har folk i väggen nu mera. Och vissa har betydligt mer än det.
Jag köpte mig en D-link DIR-825. Den har gigabit och klarar en throughput WAN-LAN på strax över 300mbit med 320 samtidiga anslutningar.

Permalänk
Medlem

varför har den inte en gigabitswitch

Permalänk

Som föregående talare skrivit, skulle köpa utan minsta tvekan om den hade en gigabit switch istället för den som sitter där nu!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

Jag som köpte en WRT54GL igår :S
Nåja, initialt kommer det trådlösa inte ens användas, lite roligare hårvara i den nya bara.

100 MBit på LAN-sidan var som sagts klent - däremot är det ju lätt att komplettera med en switch.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
100 MBit på LAN-sidan var som sagts klent - däremot är det ju lätt att komplettera med en switch.

jo, det är ju klart, men jag vill helst slippa ha en till switch, har redan en switch före routern för att kunna utnyttja alla ip jag får från min isp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
jo, det är ju klart, men jag vill helst slippa ha en till switch, har redan en switch före routern för att kunna utnyttja alla ip jag får från min isp.

Borde man inte kunna utnyttja flera IPs bakom routern också, om man använder en flexibel linux-firmware?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Borde man inte kunna utnyttja flera IPs bakom routern också, om man använder en flexibel linux-firmware?

Jo, och särskilt flexibel behöver den inte ens vara.

Permalänk
Kontot avslutas
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
varför har den inte en gigabitswitch

Och varför är den stor som en tallrik och ser ut som ett ufo?

Jag fattar inte varför jag skulle vilja ha halva skrivbordet upptaget av en router, måste den vara så förbannat gigantisk? Sedan, bygg in antennerna för 17 gubbar, vem vill titta på en skog av pinnar som sticker upp ur utrustningen, och ställ den på högkant!

Skrutt-formgivning! Det sämsta jag sett på år och dag.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

Fattigt med bara 100mbit.
Tummen ner.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Går att uppgradera till slutgiltiga 802.11n mha Linux?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Hm, tråkigt med bara 100/100, då duger min WRT54GL ett tag till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Borde man inte kunna utnyttja flera IPs bakom routern också, om man använder en flexibel linux-firmware?

hur exakt får man till det i tex. DD-WRT?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
hur exakt får man till det i tex. DD-WRT?

Står exakt på deras hemsida beroende på model.... lär inte ta länge innan denna nyhet dyker upp där.

DD-WRT har snyggare webgränssnitt men förövrigt är open-wrt bättre på alla övriga punkter.

Permalänk
Medlem

Humdidum.. Klart intressant pryl tycker jag, kan definitivt kombineras med en 8-portars gb-switch för riktigt nice prestanda
Nån som sett några tester på den med throughput osv?

Permalänk
Inaktiv

Skönt, dd-wrt rockar verkligen!

Permalänk
Medlem

Här tar dom fram en ny Router med sådana bra saker som: n-draft, 400MHz processor, USB stöd för NTFS med både läs/skriv och R-SMA fästen och så har dom kvar sketna 100 stödet! f.......... vad tråkigt. Denna router kunde blivit något. Nu blev det bara jaha...........och?

Permalänk
Medlem

som sagt, både snålt och klumpigt att bara ha 100 mbit/s... annars såg det lovande ut

Visa signatur

Smidig som ett kylskåp, skillad som en lolkatt

Permalänk
Medlem

Blir väl identisk med Asus router WL500w ?

Vist gigabit skulle man kunna önska men det är väl ingen annan router i den klassen som har det heller?

Permalänk
Medlem

Väldigt snygg design men tråkigt med 100Mbit ethernet.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Låter väldigt trevligt. WRT54GL behöver en uppföljare. Fast det är väldigt synd på avsaknaden av Gbit måste jag säga. Men men, man kan väl inte få allt. Ingen större panik då jag ändå tycker en router ska vara just det och vill man ha en switch så har man en switch. Brukar fungera bättre när man håller isär funktioner har jag märkt.

Och designen... Ge mig den klassiska blå och svarta, den här ger mig förfärligt äckliga belkin-vibbar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

*Suck*
Varför, varför, varför envisas tillverkare med att fortfarande stoppa in 100Mbps-portar i routrarna? Hur många extrakronor kan det kosta med några gigabitportar??
Skulle aldrig falla mig in att köpa en router med icke gigabitportar.
Synd på en annars intressant produkt.

EDIT: Tycker även de borde tryckt dit en extra antenn.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Undrar om den klarar av ext2-3? Känns svagt tycker jag med hårdvara baserad på linux som inte kan läsa och skriva i det. FAT ägs väl fortfarande av MS.

Ungefär samma pris som en DIR-655 som har GB ethernet och WAN portar, samt tre antenner, liksom en förmodligen avsevärt högre genomströmningskapacitet. Den här verkar köra på snik-n med bara två antenner. Får en router ens kallas pre-n med bara två?

Visa signatur

Inger 78år

Permalänk
Medlem

WRT310N är vad den här routern borde vara.

GB switch, inbyggda antenner osv. Någon som vet ifall det finns hopp om att den bli tillgänglig i Sverige/Europa i framtiden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankwhite
Undrar om den klarar av ext2-3? Känns svagt tycker jag med hårdvara baserad på linux som inte kan läsa och skriva i det. FAT ägs väl fortfarande av MS.

Ungefär samma pris som en DIR-655 som har GB ethernet och WAN portar, samt tre antenner, liksom en förmodligen avsevärt högre genomströmningskapacitet. Den här verkar köra på snik-n med bara två antenner. Får en router ens kallas pre-n med bara två?

http://en.wikipedia.org/wiki/802.11n#Number_of_antennas

Finns ett gäng tillåtna antenn-konfigurationer.

Synd att det saknas Gbit, hade nog blivit ett köp annars.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kyroz
WRT310N är vad den här routern borde vara.

GB switch, inbyggda antenner osv. Någon som vet ifall det finns hopp om att den bli tillgänglig i Sverige/Europa i framtiden?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=432630

Den då? Vart bra mycket mer sugen på denna, dual band också.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankwhite
Undrar om den klarar av ext2-3? Känns svagt tycker jag med hårdvara baserad på linux som inte kan läsa och skriva i det. FAT ägs väl fortfarande av MS.

Nej jag har inte lyckats få den att funka med ext2-3 ännu iaf

Visa signatur