2 grafikkort, varav ett inbyggt ?

Permalänk

2 grafikkort, varav ett inbyggt ?

Har ett inbyggt grafikkort på min HTPC med Gigabyte moderkort, men nu vill jag uppgradera då jag spelar Flight Simulator X, dessutom tänkte jag skaffa Sims 3 och Diablo III i vinter. Av dessa är nog FSX det mest krävande. Men nu till min fråga.
Jag tänkte koppla det nya grafikkortet till min projektor med 1080p upplösning för spelande. Det inbyggda tänkte jag använda till LCD skärmen med samma upplösning, mest för inställningar osv.

Vad rekommenderar ni för grafikkort till dessa spel ?
Jag har kollat lite på 4870X2 men det känns lite overkill och priset skrämmer lite då jag mestadeles spelar på Xbox 360. Helst vill jag inte lägga ut mer än 2500, ATI eller Nvidia spelar väl ingen roll, men på moderkortet har jag Nvidia så det kanske blir mindre strul då ?

Kommer det bli något problem att köra grafikkorten samtidigt ?

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk

Det är bra om du skriver vad du har för moderkort. Därför att om du ska använda "hybrid" funktionen måste det vara antingen Nvidia eller ATI (beroende på vad det inbyggda är).

Ett GTX260 (Nvidia) eller 4890 är nog ganska bra för ditt behov. Båda ligger runt 2000kr.
Vad har du för processor? Flight Sim. är väl ganska processorkrävande tror jag.

Edit. Såg din HTPC i sign, är det den?

Permalänk
Medlem

FSX är extremt processorkrävande en snabb quad är nästan nödvändig om man vill kunna ha lite högre inställningar, men grafikort bör ju inte vara allt för dåligt heller, ska påpekas att FSX inte vinner det allra minsta på SLI eller crossfire så 4870x2 eller GTX295 är bortkastade pengar, men finns ju andra spel som funkar med det förstås.
Nvidia verkar vara lite bättre än ATI också i FSX, så ett GTX260 skulle nog passa bra

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Om du har vista MÅSTE du ha nvidia, eftersom det bara klarar en grafikdrivrutin. Även om du kör XP, W7 eller nåt annat som klarar flera grafikdrivrutiner lär det bli mindre krångel om du kör med nvidia igen.

GTX 275 är nog det bästa nvidiakortet under 2500.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Om du har vista MÅSTE du ha nvidia, eftersom det bara klarar en grafikdrivrutin. Även om du kör XP, W7 eller nåt annat som klarar flera grafikdrivrutiner lär det bli mindre krångel om du kör med nvidia igen.

GTX 275 är nog det bästa nvidiakortet under 2500.

Det är inte särskilt prisvärt när ett GTX260 kostar nästan 1000kr mindre och presterar nästan lika bra!

Permalänk

Det är ett Gigabyte modertkort med 9400 grafikkort inbyggt.
Gigabyte GA-E7AUM-DS2H
Processsorn är en Core 2 duo E8400 3,0 Ghz
Så Nvidia är nog att rekommendera då ?
Operativsystemet är Windows Vista Ultimate. Kommer förmodligen byta till Windows 7 så småningom i höst

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk

Nvidia är det enda du kan köra på om du vill kunna använda det inbyggda grafikkortet samtidigt (hybrid graphics). Ett GTX 260 är det självklara valet enligt mig!:

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/sparkle-gefor...

Permalänk

Blir nog ett sånt, eller så köper jag det värsta på en gång

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.