Permalänk
Medlem

Windows 7 - Crysis

Tjena.

Jag gjorde en tråd på inCrysis, men gör en tråd här också, just in case.

http://www.incrysis.com/forums/viewtopic.php?pid=448562

Hi.

I installed Crysis and Crysis: Warhead yesterday, as I just recently got myself a better computer. I've played them both earlier with like 40-50 fps at "medium" settings.

But the thing is, this computer's got about twice the power of the predecessor. It might be that I'm using Windows 7 or some driver issues, I don't know.

Problem: Performance. I've got like 10-25fps on the Gamer setting. The thing is that I'm getting almost the same amount of fps no matter what settings I use.
So, well, I've tested disabling/enabling/forcing every graphic setting there is, trying to rule out where the problem lies. But basically I've come up with nothing.

Previous specs:
Intel E8400
2Gb RAM
8800 GT
----------
Current specs:
AMD Phenom II X4 940 Black Edition (Not O.C)
4Gb RAM
nVidia GeForce 260 GTX

Any help at all would be greatly appreciated.
Thanks

----------

Kontentan är alltså att jag har en bra dator men Crysis och Warhead presterar otroligt dåligt.

All hjälp uppskattas.

Permalänk

Är prollen klockad?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AeroxPojken
Är prollen klockad?

AMD Phenom II X4 940 Black Edition (Not O.C)

ONT: har du alla de senaste drivrutinerna till alla komponenter?
Dock borde inte det påverka så himla mycket..
Hmm, installerat om win 7?

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdrofleXx
AMD Phenom II X4 940 Black Edition (Not O.C)

ONT: har du alla de senaste drivrutinerna till alla komponenter?
Dock borde inte det påverka så himla mycket..
Hmm, installerat om win 7?

Yesbox.
Datorn är nyligen formaterad med Win7 7232 samt de nyaste drivarna jag kunde hitta till Allt.

Med tanke på att jag kan lira F.E.A.R 2 (det enda spelet jag kunde tänka på som är snyggast up-to-date) med Allting maxat utan några som helst problem så tyckte jag att det här skulle vara en kul grej bara.
Men, det har troligen med mjukvara att göra, som sagt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zanex
Yesbox.
Datorn är nyligen formaterad med Win7 7232...

Build 7232 är kanske problemet... testat RC:n? Build 7100 alltså... det är väl den mest stabila.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Build 7232 är kanske problemet... testat RC:n? Build 7100 alltså... det är väl den mest stabila.

Så vitt jag har märkt så har jag har fast bäst erfarenhet av den här builden.

Men jag märkte precis en sak, vet inte om det ska vara så med just det här spelet, men när jag drog upp Task Manager så stod Crysis.exe runt 3-5%, när spelet var igång, självklart.
Jag har satt så processen använder alla fyra kärnor.

Jag vill bara påpeka att jag inte är nån weeked-warrior när det kommer till datorer, men något sånt här har jag aldrig varit med om.

Permalänk
Medlem

OK.

Kan lägga upp en _liten_ deal åt er:
Den som löser problemet åt mig får 50kr insatt på sitt konto. Jag vet, det är inte mycket pengar, men det är alltid något, en motivation.

Permalänk
Medlem

Windows 7 är inte felfritt när det gäller spel än, det är för nytt. Har du inte vista liggande nånstant? Vista är bäst för spel för tillfället.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

FYFAN! Har precis samma problem. EXAKT!
Satt nyss in Win 7 RC och andra spel tycks fungera men inte Crysis Warhead. Det flyter dåligt.

Visa signatur

AMD 720BE @ 3,2GHz, GTX 260 Golden Sample, M3N-HD/HDMI, 4Gb Corsair XMS2, Antec 300, Corsair 650w. --//-- 16000p 3Dmark06

Permalänk

Hur presterar datorn i andra spel?

Permalänk
Medlem

Vad hade du för Operativsystem på första grejerna när du lirade? För jag märkte en jävulsk skillnad att lira Crysis Warhead i Xp (kunde köra på högsta utan problem) och mot det i Vista (fick lira på näst lägsta för samma fps). Helt klart just det spelet som är dåligt gjort, som iofs inte var nån nyhet när det gäller crytek.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Vad hade du för Operativsystem på första grejerna när du lirade? För jag märkte en jävulsk skillnad att lira Crysis Warhead i Xp (kunde köra på högsta utan problem) och mot det i Vista (fick lira på näst lägsta för samma fps). Helt klart just det spelet som är dåligt gjort, som iofs inte var nån nyhet när det gäller crytek.

Yes, jag vet. Jag upplevde samma sak som dig, mellan XP och Win Vista. Men det är trots allt pga spelen liras i DX10, samt att operativsystem är lite mer "personanvändliga" nu.
Dessutom överpresterar Win7 både XP och Vista.

FYI så drog jag ner ett par gamla drivare, 182 eller liknande, som var för 200-serien men endast för Vista x64, utan resultat.

I dunno wut the fuck to do, mate.

Citat:

Hur presterar datorn i andra spel?

Eftersom dom flesta nya, snygga spelen idag Suger, så är väl dom här spelen dom enda jag kan komma att tänka på:

F.E.A.R 2 - 2xAA på allt.
Racedriver GRID - full AA och AF
S.T.A.L.K.E.R: Clear Sky - kommer inte ihåg

Aja, either way. den här datorn tar Alla spel utan problem och det är ett rent faktum.

Men, som sagt, jag har ingen aning. Och eftersom jag är arbetslös så sitter jag och googlar konstant efter lösningar.

Permalänk
Medlem

http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/gami...

Under sida 5, sammanfattning kan man bl.a läsa följande:

"If, however, you want to run DX10 games, then Vista is in surprisingly good shape – it's by far the fastest way to enjoy the likes of Far Cry 2 and there's no question that your games will run."

"And what of Windows 7? It's fast, particularly for number crunching, and can perform well with the latest games, but if you're looking for speed alone it doesn't quite beat Vista yet."

Intressant, jag sitter dock fortfarande kvar med XP x64 på spelmaskinen, kanske skulle tänka om.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backspace
http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/gami...

Under sida 5, sammanfattning kan man bl.a läsa följande:

"If, however, you want to run DX10 games, then Vista is in surprisingly good shape – it's by far the fastest way to enjoy the likes of Far Cry 2 and there's no question that your games will run."

"And what of Windows 7? It's fast, particularly for number crunching, and can perform well with the latest games, but if you're looking for speed alone it doesn't quite beat Vista yet."

Intressant, jag sitter dock fortfarande kvar med XP x64 på spelmaskinen, kanske skulle tänka om.

Jag vill inte nedvärdera din kunskap, men det här handlar mest om något sorts "fel" istället för just dålig prestanda.
Personligen misstänker jag att EA inte har tänkt såhär långt, om ni förstår vad jag menar.

Men som sagt, det finns en lösning för allt.

50 spänn still stands btw ^^

Permalänk

Installerade Crysis på min nya dator igår(windows 7). Har samma prolle som du men dubbla 4890 och 8gb ram. För mig flyter det på hur bra som helst med den absolut högsta upplösningen. Iof kan det vara för att jag kör crossfire och du hade single 260 eller? Fast din dator borde prestera bättre än sådär ändå!

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninjagrisen
Installerade Crysis på min nya dator igår(windows 7). Har samma prolle som du men dubbla 4890 och 8gb ram. För mig flyter det på hur bra som helst med den absolut högsta upplösningen. Iof kan det vara för att jag kör crossfire och du hade single 260 eller? Fast din dator borde prestera bättre än sådär ändå!

Hmph, fuckin' weird. Riktigt fuckin' weird.
Det här fick mig att öppna ögonen för andra saker som kan orsaka problemet.

Kör du någon speciell patch, inställning, anything?

Permalänk
Medlem

Jag satte precis prioriteten på Crysis.exe till realtime, FPS'en ökade med 5-8.

NICE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zanex
Hmph, fuckin' weird. Riktigt fuckin' weird.
Det här fick mig att öppna ögonen för andra saker som kan orsaka problemet.

Kör du någon speciell patch, inställning, anything?

Nää inte vad jag vet:S Enligt dem sjävla ska ju Geforce funka bättre än ATI.
Kör du SLI?

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninjagrisen
Nää inte vad jag vet:S Enligt dem sjävla ska ju Geforce funka bättre än ATI.
Kör du SLI?

Nah, kör inte SLI.
Jag har kommit fram till att det är ett CPU-problem.

Någon supportsnubbe från EA gav mig enkla tips som att rensa datorn från gamla/oanvända filer och onödigt bullshit som knappt påverkar någonting alls.

Mitt svar:

"I know how all that stuff works and how to optimize your computer.
I'm unemployed, I know my stuff.

I've tried running Crysis.exe with a priority of Realtime and High,
with a boost of maybe 5 fps, max.

Just take a look at this picture:

I think it's quite obvious that this has something to do with CPU
compatability.

And for the record, I've never had any problems like this with any
games I've ever played, so I seriously doubt that there's something
wrong with my CPU or motherboard.

And I've posted like 3-4 forumthreads on various forums trying to
get some help with this.

If you find some kind of solution for this I'd really appreciate it
if you'd let me know, and I'll do the same.

Sincerely"

Permalänk
Avstängd

Det är viktigt att du känner till våra regler innan du skriver ett inlägg. Vi vill ha en trevlig stämning i forumet. Var god skriv inlägg som kan verka stötande mot andra individer.

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem

Inga tips eller tricks?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Var god skriv inlägg som kan verka stötande mot andra individer.

Va? :S

Måste va nån W7 bugg med Crysis, mitt ligger inte ens på 15fps me nån inställning, utan istället ständiga totala fryslagg, totalt ospelbart.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r:Grid
Va? :S

Måste va nån W7 bugg med Crysis, mitt ligger inte ens på 15fps me nån inställning, utan istället ständiga totala fryslagg, totalt ospelbart.

Ja, precis.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag hade jätteproblem med fps:en på CoD 4 tills jag disablade internet och sedan Norton Protection Center.

Så har du/ni testat att döda antivirusprogrammen innan ni spelar?

My 50 cents...

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monkeh
http://support.amd.com/us/Pages/dynamicDetails.aspx?ListID=c5...

kanske kan vara något att testa.

Optimizern är väl inte för Phenom I/II utan bara för äldre DualCore?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Optimizern är väl inte för Phenom I/II utan bara för äldre DualCore?

Phenom II x4 940 är en Quad-Core, vilket jag anser vara rätt uppenbart om man tar hänsyn till produktnamnet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zanex
Phenom II x4 940 är en Quad-Core, vilket jag anser vara rätt uppenbart om man tar hänsyn till produktnamnet.

Läs om, läs rätt.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Läs om, läs rätt.

Ja, det borde han verkligen göra

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag fortsätter med mitt problem i tråden, eftersom rubriken passar bra. Hoppas trådskaparen inte har något emot det.

Installerade Crysis och alla patcher igår.

Först fick jag random black screen och sen utkastad till skrivbordet, där jag får se att Display driver bla bla har krånglat.

Testade då att lägga in ATi's 8.6.20 eller vad den heter, den senaste iaf på deras hemsida.
Nu får jag bara black screen och är tvungen att starta om helt och hållet.

Datorn ser ni i signaturen och för övrigt kör jag Win7 x64 RC(tror det är 7100)
Datorn är för övrigt stabil i bl.a prime95 och grafikkortet likaså i 3Dmark Vantage.

Några tips?
Kör 1920x1200 @high med 4xAA.
Spelet körs via en genväg från skrivbordet som går till F:\Spel\Crysis\Bin64\Crysis.exe

Hoppas på hjälp...tack.

Jag har varit inne i spelet och kört det, så det hänger sig inte i några menyer direkt. Nu sist med nya drivarna kunde jag dock bara köra typ 1minut innan black screen.

EDIT: Kan mitt nätagg vara för klent?
EDIT2: Har nu kört senaste versionen av Furmark och grafikkortet blir ruskigt varmt under XtremeMode med 1920x1200 och 4xAA, men ingenting hänger sig, heller inga artefakter.