Gainward gtx260 låter MYCKET

Permalänk
Medlem

Gainward gtx260 låter MYCKET

Har byggt färdig datorn med två stycken Garinward gtx260 och sätter på datorn för att kolla om allt fungerar (utan skärm eller något) men de hör två grafikkorten låter så mycket så jag fick ont i öronen.

Är det något fel på båda?`eller ska det låta såhär hela tiden?

Permalänk
Antielefant

De varvar inte ner förrän de får order om det, vilket är när drivrutinen för grafikkorten laddas.

Svaret är alltså ja, tills dess att du installerat Windows och NVidia Forceware.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det är ju svårt att veta hur högt "såhär" är. Men anslut skärmen och kolla så att du inte kopplat något fel. Om du har det, och beroende på vilket sätt du kopplat fel, kan datorn hänga sig med cpu och gpu fläkt på max. Det händer på min dator första ca 2 sekunderna, sen går fläktarna ned på normal snurr.

Eller som ovan Grubbla inte på ljudnivåen förrän allt är "klart".

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Oh tack nu känns det lite bättre och jag behöver inte kasta ut datorn från fönstret, jag ska installera allt så får jag se vad som händer, återkommer med resultat.

2 frågor till: ska jag installera de drivrutiner som följer med eller ska jag ladda ner nyare? vad är senaste typ för sli och sånt (stor noob)

Det finns två platser för el som ser likadana ut på varje grafikkort, varför 2? jag satte i ena bara så snurra fläkten iallafall.

Permalänk
Antielefant

186.18 är den senaste drivrutinen, http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så behöver varje gtx 260 två sladdar vardera, vill minnas att det är två 6-pins (kan vara en fyra och en sex också) till vardera.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Antielefant

Det är 2x6-pin. Tror du blandar ihop det däremot, då PCI-E är 6 eller 8-pin, 4-pins Molex har inte använts till grafikkort sedan 8000-serien kom.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Många grafikkort låter mycket när datorn startas men sen när man är inne i windows eller det oset man har så varvar fläkten ner.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Fläkten på mitt XFX GTX285 BE varvar inte upp mycket alls vid uppstart som mitt gamla Gainward GTX260(192sp 65nm) gjorde, utan det är tyst vilket är mycket trevligt.

Gainward verkar ha snålat in på vissa komponenter på deras gtx260 kort.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Antielefant

Mja, 285 är 55nm, och på de korten styrs fläkten av en temperatursensor på kortet plus drivrutinen om det kör enligt referensdesignen - vilket jag iaf har för mig ditt XFX-kort gör.

Sitter själv med ett Gainward 65nm, dock 216SP, och det låter inte alls mycket - men lika mycket som mitt Asuskort. Sen har ditt gamla kort referenskylaren, som tillverkas av NVidia, inte Gainward.

Det vill säga antagligen exakt samma som sitter på ditt XFX-kort, men med annan logga på plasten.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Mja, 285 är 55nm, och de fläktarna går inte lika högt som max överlag. Sitter själv med ett Gainward 65nm, dock 216SP, och det låter inte alls mycket - men lika mycket som mitt Asuskort.

Korten låter precis lika mycket i load och båda har en idle temp runt 50C skillnaden är dock att 285 kortet inte varvar upp fläkten max vid uppstart utan är tyst ändra fram tills windows/drivrutinen laddats.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk

Efter POST ska fläktarna varva ner

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Mja, 285 är 55nm, och på de korten styrs fläkten av en temperatursensor på kortet plus drivrutinen om det kör enligt referensdesignen - vilket jag iaf har för mig ditt XFX-kort gör.

Sitter själv med ett Gainward 65nm, dock 216SP, och det låter inte alls mycket - men lika mycket som mitt Asuskort. Sen har ditt gamla kort referenskylaren, som tillverkas av NVidia, inte Gainward.

Det vill säga antagligen exakt samma som sitter på ditt XFX-kort, men med annan logga på plasten.

Självklart menade jag inte mitt gamla gtx260 utan gainwards nya som inte följer referensdesign där dom verkar ha snålat med komponenterna för att göra kortet billigare. vilket märks på fläktkontrollern då fläktarna först varvar ner när drivrutinen laddats. Hände samma sak med 8800 korten dom blev billigare men på vissa modeller fanns det ingen fläktstyrning alls.

Referenskylaren tillverkas dock inte direkt av nvidia dom har endast designat den

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

det finns två stycken 6pins bredvid varann, så ni menar att båda ska vara ikopplat?(2 6pins till varje grafikkort) mitt corsair 650W har bara 2 6pins PCI-E kontakter.
jag vet att jag kan ta 4 pin och koppla med omvandlaren som följde med paketet, fattar inte varför det behövs så mycket el isåfall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rammos
det finns två stycken 6pins bredvid varann, så ni menar att båda ska vara ikopplat?(2 6pins till varje grafikkort) mitt corsair 650W har bara 2 6pins PCI-E kontakter.
jag vet att jag kan ta 4 pin och koppla med omvandlaren som följde med paketet, fattar inte varför det behövs så mycket el isåfall.

Såklart behövs båda annars vore det onödigt att ha 2. Hur menar du varför det behövs så mycket el? Det är normal förbrukning för ett grafikkort i den klassen och ofta taget i överkant för att lätta lasten på sämre nätagg med tunnare kablar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

stora high end klumpar brukar att låta jävligt mycket i två-tre sekunder när man startar datorn, men sen blir de tysta. det är iafl vad jag har upplevt.

Visa signatur

nzxt hush|asus striker II extreme|intel q8300|asus xonar dx|gigabyte gtx 260OC|4gb corsair xms3 ram|zalman zm600-hp|scythe mugen II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Såklart behövs båda annars vore det onödigt att ha 2. Hur menar du varför det behövs så mycket el? Det är normal förbrukning för ett grafikkort i den klassen och ofta taget i överkant för att lätta lasten på sämre nätagg med tunnare kablar.

Jaha jag slutade bry mig om datorer när x800xt var populär ute på marknaden:)