Linksys lanserar ny router med Linux

Trädvy Permalänk
Replikator
Registrerad
Dec 1999

Linksys lanserar ny router med Linux

Den gamla välkända Linksys WRT54GL får en efterträdare med stöd för 802.11n.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Ser väldigt intressant ut. WRT54GL med tomato äger.

Men kan man utgå från att den inte är snabbare i trådad överföring, jämfört med WRT54GL?

|| P182 || 2500k @ 4.5GHz || Asus P8Z68-V || Intel X25-M G2 80GB || Sapphire 6970 2GB @ 975/1520|| 8Gb Corsair Vengeance 1600MHz || Corsair HX520 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

MEN! Kan de uppgradera till 1000 mbit eller? Stenåldershårdvara på den trådbundna sidan, varför? Jag skulle köpa den omedelbart om den bara hade gigabit över tråd.

QFT

"WRT54GL med tomato äger."

Edit: Den har sex apeal...

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
169.254.0.0/16
Registrerad
Feb 2006

"Linksys by Cisco WRT160NL Wireless-N Broadband Router with Storage Link Reviewed"
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30839/96/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Feb 2003

Spacedesignen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I stan
Registrerad
Dec 2007

Och som vanligt är den slö! 100Mbit har folk i väggen nu mera. Och vissa har betydligt mer än det.
Jag köpte mig en D-link DIR-825. Den har gigabit och klarar en throughput WAN-LAN på strax över 300mbit med 320 samtidiga anslutningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Apr 2004

varför har den inte en gigabitswitch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2005

Som föregående talare skrivit, skulle köpa utan minsta tvekan om den hade en gigabit switch istället för den som sitter där nu!

MAIN: i7 6700k | 16gb DDR4 | Asus Z170-A | EVGA GeForce GTX 1080 FTW | 1,5tb HDD | 256gb M.2 SSD
SERVER: i7 3930k | Asus P9X79-Pro | 16GB PC12800 | 10TB (RAID5) | 2TB VirtOS | 256GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

Jag som köpte en WRT54GL igår :S
Nåja, initialt kommer det trådlösa inte ens användas, lite roligare hårvara i den nya bara.

100 MBit på LAN-sidan var som sagts klent - däremot är det ju lätt att komplettera med en switch.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
100 MBit på LAN-sidan var som sagts klent - däremot är det ju lätt att komplettera med en switch.

jo, det är ju klart, men jag vill helst slippa ha en till switch, har redan en switch före routern för att kunna utnyttja alla ip jag får från min isp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
jo, det är ju klart, men jag vill helst slippa ha en till switch, har redan en switch före routern för att kunna utnyttja alla ip jag får från min isp.

Borde man inte kunna utnyttja flera IPs bakom routern också, om man använder en flexibel linux-firmware?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Borde man inte kunna utnyttja flera IPs bakom routern också, om man använder en flexibel linux-firmware?

Jo, och särskilt flexibel behöver den inte ens vara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2009
Citat:

varför har den inte en gigabitswitch

Och varför är den stor som en tallrik och ser ut som ett ufo?

Jag fattar inte varför jag skulle vilja ha halva skrivbordet upptaget av en router, måste den vara så förbannat gigantisk? Sedan, bygg in antennerna för 17 gubbar, vem vill titta på en skog av pinnar som sticker upp ur utrustningen, och ställ den på högkant!

Skrutt-formgivning! Det sämsta jag sett på år och dag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2002

Fattigt med bara 100mbit.
Tummen ner.

Stationära: Intel i5 4690k 3,4GHz| 8GB DDR3 1800MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Intel Core2Duo E6600 2,4GHz | 2GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2003

Går att uppgradera till slutgiltiga 802.11n mha Linux?

Arbetsdator Antec Three Hundred | Core i7-860@stock | 16GB DDR3@1333 | Samsung 830 256GB SSD + 4TB HDD | GTX 460@900/1800/4200
HTPC/Speldator Lian Li PC-A05FNB | Core i5-3570K@4200 | 16GB DDR3@1600 | Samsung 850 EVO 250GB SSD + 4TB HDD | GTX 660@1098/1098/6008 | Xbox One Wireless Controller
Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2005

Hm, tråkigt med bara 100/100, då duger min WRT54GL ett tag till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Apr 2004
Citat:

hur exakt får man till det i tex. DD-WRT?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Mar 2008
Citat:

hur exakt får man till det i tex. DD-WRT?

Står exakt på deras hemsida beroende på model.... lär inte ta länge innan denna nyhet dyker upp där.

DD-WRT har snyggare webgränssnitt men förövrigt är open-wrt bättre på alla övriga punkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2005

Humdidum.. Klart intressant pryl tycker jag, kan definitivt kombineras med en 8-portars gb-switch för riktigt nice prestanda
Nån som sett några tester på den med throughput osv?

Workstation "Miranda": P8Z77-V Deluxe | i5 3570K | 2x8Gb DDR3-1333 | GTX 1080 | Samsung Evo 850 + 1TB Lagring | P183 | XenServer "Elize": | Xeon E3| 8Gb DDR3 | Netbook "Ebba": NC10 | Nät: c892FSP | c3560CPD-8PT-S | c2960G-8TC | c1812 | c881 | HP 1910-8G-PoE+ | Ciscodiplomerad: CCNP-Switch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Okt 2002

Skönt, dd-wrt rockar verkligen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2008

Här tar dom fram en ny Router med sådana bra saker som: n-draft, 400MHz processor, USB stöd för NTFS med både läs/skriv och R-SMA fästen och så har dom kvar sketna 100 stödet! f.......... vad tråkigt. Denna router kunde blivit något. Nu blev det bara jaha...........och?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kållered
Registrerad
Okt 2002

som sagt, både snålt och klumpigt att bara ha 100 mbit/s... annars såg det lovande ut

Smidig som ett kylskåp, skillad som en lolkatt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Blir väl identisk med Asus router WL500w ?

Vist gigabit skulle man kunna önska men det är väl ingen annan router i den klassen som har det heller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Origin
Registrerad
Aug 2003

Väldigt snygg design men tråkigt med 100Mbit ethernet.

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003

Låter väldigt trevligt. WRT54GL behöver en uppföljare. Fast det är väldigt synd på avsaknaden av Gbit måste jag säga. Men men, man kan väl inte få allt. Ingen större panik då jag ändå tycker en router ska vara just det och vill man ha en switch så har man en switch. Brukar fungera bättre när man håller isär funktioner har jag märkt.

Och designen... Ge mig den klassiska blå och svarta, den här ger mig förfärligt äckliga belkin-vibbar.

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001

*Suck*
Varför, varför, varför envisas tillverkare med att fortfarande stoppa in 100Mbps-portar i routrarna? Hur många extrakronor kan det kosta med några gigabitportar??
Skulle aldrig falla mig in att köpa en router med icke gigabitportar.
Synd på en annars intressant produkt.

EDIT: Tycker även de borde tryckt dit en extra antenn.

WS: AMD Ryzen 7 1700 | 16 GB DDR4 | Geforce GTX 1060 OC 6GB | 480 + 256 + 240 + 240 GB SSD | Win10 x64 Professional + Antergos Linux (Arch-derivat)
Bärbar: Macbook Pro Retina 13" | Intel Core I5 2,4Ghz | 16GB RAM | 256GB Flash
Server: 3x HP Proliant microserver Gen8 | 16 GB DDR3 ECC ram | Sammanlagt 26TB HDD | Esxi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Roskilde
Registrerad
Dec 2008

Undrar om den klarar av ext2-3? Känns svagt tycker jag med hårdvara baserad på linux som inte kan läsa och skriva i det. FAT ägs väl fortfarande av MS.

Ungefär samma pris som en DIR-655 som har GB ethernet och WAN portar, samt tre antenner, liksom en förmodligen avsevärt högre genomströmningskapacitet. Den här verkar köra på snik-n med bara två antenner. Får en router ens kallas pre-n med bara två?

Inger 78år

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Nov 2004

WRT310N är vad den här routern borde vara.

GB switch, inbyggda antenner osv. Någon som vet ifall det finns hopp om att den bli tillgänglig i Sverige/Europa i framtiden?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.267
Registrerad
Apr 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankwhite
Undrar om den klarar av ext2-3? Känns svagt tycker jag med hårdvara baserad på linux som inte kan läsa och skriva i det. FAT ägs väl fortfarande av MS.

Ungefär samma pris som en DIR-655 som har GB ethernet och WAN portar, samt tre antenner, liksom en förmodligen avsevärt högre genomströmningskapacitet. Den här verkar köra på snik-n med bara två antenner. Får en router ens kallas pre-n med bara två?

http://en.wikipedia.org/wiki/802.11n#Number_of_antennas

Finns ett gäng tillåtna antenn-konfigurationer.

Synd att det saknas Gbit, hade nog blivit ett köp annars.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kyroz
WRT310N är vad den här routern borde vara.

GB switch, inbyggda antenner osv. Någon som vet ifall det finns hopp om att den bli tillgänglig i Sverige/Europa i framtiden?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=432630

Den då? Vart bra mycket mer sugen på denna, dual band också.

CCNP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Mar 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankwhite

Nej jag har inte lyckats få den att funka med ext2-3 ännu iaf