byta nvidia 9800gtx till ett ati 4890

Permalänk
Medlem

byta nvidia 9800gtx till ett ati 4890

Hej.

Fungerar på att byta ut mitt nuvarande kort 9800gtx till ett ati 4890.
har letat men hittar inget test som ställer dessa två kort mot varandra eller där det ena är med som en referens överhuvudtaget.

Är det värt att uppgraderna eller ska man vänta? Om det är värt hur mycket prestanda vinner jag?

ha de bra
Jocke

Visa signatur

Who's that riding in the sun? Who's the man with the itchy gun? Who's the man who kills for fun? Psycho Dad, Psycho Dad, Psycho Dad.

Permalänk
Avstängd

Frågan är väl om du vinner något alls.

9800gx2 är ju i princip som ett GTX280 i prestanda som i sin tur är snabbare än HD4890.

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Hedersmedlem

Det blir rätt mycket snabbare med HD 4890. Kolla på guru3d, efter tester på dessa kort.

swedishpro: kolla vilket kort han frågar efter/har

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Proffsmoddare

Det var väl ett 9800gtx? Nog allt blir det skillnad man. Typ 40% bättre kanske, vet inte riktigt.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren.
Det är så att jag och en polare har en liten tävling, Jag vägrar förlora den, kosta vad det kosta vill.

han kör 3dmark 06 och har runt 17.000 i poäng där, vad behöver jag för att klå honom (i datorväg inte endast grafikkort.)?

ha de bra
Jocke

Visa signatur

Who's that riding in the sun? Who's the man with the itchy gun? Who's the man who kills for fun? Psycho Dad, Psycho Dad, Psycho Dad.

Permalänk
Proffsmoddare

Du behöver bättre dator än honom. Du får nog specifiera dig lite mer. Kör XP, Kör intel Quad.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Haha, jo det stämmer. Vad behöver jag för hårdvara för att piska han då?

Visa signatur

Who's that riding in the sun? Who's the man with the itchy gun? Who's the man who kills for fun? Psycho Dad, Psycho Dad, Psycho Dad.

Permalänk
Medlem

Du kanske ska skriva vad han har för dator först?

Ha bättre av allt så har du bättre dator

/Mvh sedde

Permalänk
Hedersmedlem

Ja vad har ni för hårdvara?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Inte en aning vad han har, om Jag visste vad han hade så skulle jag ju skaffat det som var lite bättre.
jag har inte provat 3d mark någon gång och har ingen koll på om 17.000 är mkt eller lite så därför slängde jag iväg frågan.

Jocke

Visa signatur

Who's that riding in the sun? Who's the man with the itchy gun? Who's the man who kills for fun? Psycho Dad, Psycho Dad, Psycho Dad.

Permalänk
Proffsmoddare

Jag får i ca 20k i W7 på 3dmark 06 med datorn i sign.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockej
Inte en aning vad han har, om Jag visste vad han hade så skulle jag ju skaffat det som var lite bättre.
jag har inte provat 3d mark någon gång och har ingen koll på om 17.000 är mkt eller lite så därför slängde jag iväg frågan.

Jocke

Vad har du själv då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swedishpro
Frågan är väl om du vinner något alls.

9800gx2 är ju i princip som ett GTX280 i prestanda som i sin tur är snabbare än HD4890.

Ja och så var frågan om 9800gtx:P

Skämt åsido. Det finns en uppsjö med tester där 4890 testas mot hyfsat likvärdiga kort till 9800gtx. Här har du annars ett test mot 9800gtx+. Dra bara av typ 5% så har du ett 9800gtx.

Permalänk

ASCH, om det får kosta vad det vill kan du lika gärna skaffa en imba i7 plus GTX 295 och gud vet vad

Nä, men jag och mina kompisar har också tävling om vem som får mest score i 3DMARK06. Du kan ju kolla min signatur så ser du att jag får runt 16700, så det krävs lite för att kräma ur 17000

MvH

Visa signatur

Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II X3 720BE @ 3.5GHz | LeadTek GTX 260 | 4GB OCZ Reaper | Corsair 650W | 3DMARK06: 16723

Permalänk
Avstängd

Jag får med min rigg runt 18 000Poäng i 3Dmark06, har vart uppe i 20k med lite högre CPU clock.

Men till din fråga, ett 4890 skulle nog ge dig lite extra, vad har du för resterande delar i burken??

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Avstängd

Ber om ursäkt, inser nu att jag behöver läsglasögon om jag ska sitta på forum

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Medlem

Inte beror det alena på ditt grafikkort att du får (inte så dåliga) 17000 poäng. Du får nog kolla igenom hela systemet vad som är svagast. 4890 är ju ett nyare o vassare kort,men inte säkert att det ger mer poäng då det måste spela med hela burken. Jag skulle ju satsa på de senaste Nvidia korten......

Visa signatur

coolermaster stacker,thermaltake 1200w,crosshair ll formula,phenom ll 940,coolermaster V8,XFX 9800GTX BE SLI,8 gb Dominator 1066,Seagate 2x250 gb raid 0,Auzentech x-fi prelude,Nec DVD,LG blue ray,ASUS 22" screen,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peolund
Jag skulle ju satsa på de senaste Nvidia korten......

För att? de ända nVidia korten som är bättre än HD4890 är ju GTX280/285/295 och ingen av dessa är ens nära på att vara prisvärda.

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Ja och så var frågan om 9800gtx:P

Skämt åsido. Det finns en uppsjö med tester där 4890 testas mot hyfsat likvärdiga kort till 9800gtx. Här har du annars ett test mot 9800gtx+. Dra bara av typ 5% så har du ett 9800gtx.

¨

Okej, såg nu att jag glömde länka till testet:P

http://www.legitreviews.com/article/944/8/

Permalänk
Medlem

Om man ska generalisera (vilket man inte kan) så krävs för ca 17000p i 3dmark06 ett övre mellansegment/lägre topsegment graffekort som gtx 260 eller 275 eller 4890 eller 4870 eller 4870x2 tillsammans med en tre eller fyrkärning prolle med skaplig klock. Med ett 4870x2 kanske man kan klara sig med lite klenare prolle, med ett 260 skulle jag gissa att man bör ha en quad på runt 3,6 - 4,0 ghz. Allt under förutsättning att minnen och moderkort fungerar ihop med dessa utan att begränsa dom. Det är min gissning. Jag hamnar däromkring med dator i sig med prollen på 3,6 och lite klock på graffet.

MEN, 3dmark06 skalar inte så bra med högpresterande DX10-kort. Det finns alltså en risk att du får ungefär samma poäng som din polare trots att du har bättre grejer. Då får ni prova med 3dmark vantage istället som belastar moderna grafikkort och processorer bättre och ger ett mer rättvisande resultat. Exempelvis får jag ungefär samma poäng i -06 som vantage. Detta beror på dålig skalning i -06.

Det går inte att svara bättre om du inte vill säga vad du eller din polare har tyvärr, hoppas att det hjälper något.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Ska du slå han i 3dmark så skaffa dig en quad och dubbla nvidia kort. Nvidia presterar bättre i 3dmark och en riktigt fet cpu är ett måste.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag fick 18202 poäng i 3dmark06 med ett HD4890.. men då va de ganska högt klockat och även processorn är klockad.. nu får jag 21000+ poäng med lägre klocks på grafikkorten..

Tillräckligt bra klock på cpu och grafik så går du om 17000 poäng lätt!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

skulle aldrig byt ut kortet. Köp ett till och kör SLI?

Permalänk
Avstängd

Very nice.

Visa signatur

HomePc | När jag blir 30+

Laptop | MacBook Pro |