Permalänk
Medlem

Nybörjare som vill

Som rubriken antyder är jag helt grön vad gäller programmering och kod. Klarar av att skriva <BODY> i ett txt-dokument, ungefär.

Varför jag skriver detta är för att jag har ett litet projekt jag skulle vilja genomföra. En enkel applikation som egentligen bara ska innehålla frågor och svar, jag ska försöka förklara hur jag menar.

Ett enkelt fönster där det då på, låt oss säga, första "knappen" eller rullgardinen står "Är du pojke eller flicka?", sen då att man kan välja "Pojke" eller "Flicka" och att man då får gå vidare till nästa fråga: "Har du brunt hår?" osv. Och att det därunder finns ett litet träd där man kan sluta på olika ställen beroende på vad man svarar.

Det jag undrar är helt enkelt om detta vore dyngsvårt att genomföra, om det kanske redan finns något snarlikt skript som man planka, eller.... ja, jag hoppas ni förstår vinken trots att jag är så luddig.

Detta är fortfarande på rent spekulativt stadium, så klart. Dock är det något jag skulle vilja genomföra och något jag skulle kunna svettas en del för.

Tacksam för alla svar!

Mvh
Tomas

Permalänk

Skulle teoretiskt sett vara möjligt att åstadkomma i javascript, men jag föreslår användandet av php/asp, då jag misstänker att det blir mycket kodande.

ett server-side script som php och asp kan ju använda sig av "query". så för varje alternativ du väljer, kan sidan laddas om och visa information baserat på det val du gjort.

det är inte precis ett nybörjarprojekt du gett dig på

förhoppningsvis kanske någon annan forumit komma med ett bättre alternativ åt dig. finns säkerligen något färdigt script man kan ta och tillämpa

Permalänk
Medlem

Nej, precis. Jag har förstått att det inte är gjort i en handvändning. Men siktar man inte högt når man ju inte ens lågt.

Jag har någon kompis som är duktig som jag ska terrorisera också, men låt gärna förslagen rulla in. Är som sagt tacksam för allt.

Om jag skulle ge mig på detta helt själv, var ska jag börja? Sätta mig ner och läsa tutorials på php?

Permalänk

ASP är enligt mig ett enklare nybörjarspråk då det inte ställer lika stora krav på koden som php.

Jag tänkte mig något som detta
http://www.w3schools.com/ASP/showasp.asp?filename=demo_simple...

i koden kan du göra satser som visar en annorlunda sida beroende på föregående frågans svar ... ett exempel i asp:

if svar = man then
fråga för om man valt "man"
else if svar = kvinna then
fråga för om man valt "kvinna"
end if

en ännu enklare metod du kan använda är ju helt enkelt att låta alla svar i formuläret vara länkar som leder till en annan html sida?
det är en fulmetod, men som garanterat fungerar.

index.html :
man eller kvinna?

man -> leder till index2.html
kvinna -> leder till index3.html

Permalänk
Medlem

Det verkar som om du har tänkt dig att göra typ ett undersökningsliknande program. Typ enkät-aktig, då tror jag att php eller asp passar bäst, då är det heller inte svårt att dra upp det på en hemsida om du känner för det.

Och som flera sagt, detta är inte särskilt nybörjarvänligt, de flesta börjar med typ en applikation som skriver "Hello World!" i cmd eller någon simpel kalkylator
Men lycka till, med hjälp av google kan du lyckas ganska bra ^^

Edit:
Om han skulle använda elseif-satser så skulle koden bli svår att läsa enligt mig, spagettiprogrammering är jag inget större fan av
Har inte så stor koll på asp men finns det switch-case satser i det? Ifall det gör det så föreslår jag att TS använder det. Samma princip men lite mer strukturerat enligt mig, but that is just my thoughts
Tänk på att du kommer läsa koden många gånger fler än du skriver den.

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Medlem

Man tackar för de snabba svaren. Ska titta på den där länken och arbeta lite. Det var faktiskt ingen dum ide heller att gör "ful-iden" med att bara göra länkar vidare och vidare. Det är ju syftet och användarvänlighet som är viktigt, inte utseendet eller hur koden ser ut.

Jag återkommer...

Permalänk

Kul att kunna hjälpa, bara säg till om du vill ha fler tips

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shenjin
Om han skulle använda elseif-satser så skulle koden bli svår att läsa enligt mig, spagettiprogrammering är jag inget större fan av
Har inte så stor koll på asp men finns det switch-case satser i det? Ifall det gör det så föreslår jag att TS använder det. Samma princip men lite mer strukturerat enligt mig, but that is just my thoughts
Tänk på att du kommer läsa koden många gånger fler än du skriver den. [/B]

Du har helt rätt, för snyggare struktur kan koden byggas efter switch case (som finns i asp)
Kodstycket jag skrev var som ett lättförståeligt exempel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrSomeone
Kul att kunna hjälpa, bara säg till om du vill ha fler tips

Du har helt rätt, för snyggare struktur kan koden byggas efter switch case (som finns i asp)
Kodstycket jag skrev var som ett lättförståeligt exempel

Det är iof sant , elseif är enklare att förklara då den är ganska självförklarande

@TS
Hoppas det går bra, som sagt, google är din vän och sen har du alltid oss på forumet.

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)