Första IPRED-fallet avgjort

Permalänk
Melding Plague

Första IPRED-fallet avgjort

Bara några timmar efter att IPRED-lagen trädde i kraft blev den nyttjad av ett antal ljudboksförlag. Idag föll tingsrättens dom i ärendet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ehm, varför ska ISPn betala rättegångskostnader?

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Den som "förlorar" betalar väl alltid?

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Norström & Co som är i farten igen och får ett fett brunt kuvert av lobbyn?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Oh shit...
Om Ephone vart fällda torde fler företag, serverhotell mm också bli fällda eller hur?
Argumentet med att Ipred bryter mot den där tidigare lagen om personlig integritet verkade ju inte vara värt nånting, tydligen resonerar domstolen i den vägen att företagens pengar är viktigare än den personliga integriteten

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Ehm, varför ska ISPn betala rättegångskostnader?

Helt enkelt för att dom förlorade. Så har det "alltid" varit så det är inte något konstigt.

Skulle vara intressant att se bevisen förlagen visat upp, bara för att se hur man själv skulle reagerat i frågan.

Visa signatur
Permalänk

Detta är rättsamhället vi lever i idag. Pengar styr. Någon respekt för intergritet finns inte.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Ehm, varför ska ISPn betala rättegångskostnader?

Eftersom målet handlade om utlämnandet av en IP-adress, inte en amälan mot en förövare.

OnT: Jaha, så Ephones invändningar saknade alltså grund? Så att skylla på andra lagar på samma sätt som tex Bahnhof har gjort (dock inte inför domstol än, eller?) fungerar alltså inte.

Permalänk
Medlem

förjävligt helt enkelt... fyfan

Permalänk

fint att dom säger att en ftp med password och antagligen kryptering är öppet för allmänheten.

all data om medborgare såsom sjukvårdsjournaler etc borde ju isf oxo "vara tillgängligt för allmänheten" och i så fall oxo ligga i farozonen för att bli rättsligt prövat.

har du dessutom ett personligt bibliotek av din cd/dvdsamling på din internetuppkopplade dator, så bör man ju passa sig eftersom den, enligt detta, oxo är öppen för allmänheten.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem

Jo så funkar det i Sverige (åtminstone i civilrättsmål), förloraren får betala hela rättegångskostnaden. Dvs dina kostnader, den andra sidans kostnader och rättens kostnader.

Permalänk
Medlem

var FTP serven öppen eller var den lösenordsskyddad där ljudbokförlag tagit sig in? det är ju inte ofta man ser en öppen ftp server nuförtiden..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Ehm, varför ska ISPn betala rättegångskostnader?

Därför att de inte ville lämna ut uppgifterna som Ljudboksbolaget ville ha.
Fy *** säger jag...Europakonventionen har inget alls att komma med i det svenska rättsamhället med andra ord? Privatliv och integritet är det bara att glööööööömma.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Sen fick väl förlagen/APB tag i informationen genom att själva göra ett intrång till servern. Som jag förstått det var det inte som TBP att vem som helst kan skriva in adressen och plocka hem saker, alltså för en sluten krets. Vi vet inte hur stor den här kretsen var men faktum kvarstår att förlagen och APB är lika fula som de värsta piraterna. APB och deras gelikar är internets maffia.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Därför att de inte ville lämna ut uppgifterna som Ljudboksbolaget ville ha.
Fy *** säger jag...Europakonventionen har inget alls att komma med i det svenska rättsamhället med andra ord? Privatliv och integritet är det bara att glööööööömma.

Nu har vi ju dock inte gått igenom all bevisning och fått höra på alla argumenten. Så tingsrätten kanske gjorde helt rätt i det här fallet.
Är artikeln vinklad eller är det bara jag som läste den så?

Permalänk
Medlem

Nu har man alltså, efter lång tid, kommit fram till att ISP:n ska lämna ut IP-adressen. Nu följer en minst lika lång rättegång huruvida man ska fälla fildelaren eller inte. Det är inte ens säkert att man får ut någon information av IP-adressen. Jag tror inte att en "organiserad fildelare" som står för delningen av en stor del av Sveriges ljudböcker gör det så lätt för sina motståndare.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Go Go EU! Nu tar vi fast alla dumma pirater som förstör så många folks liv i Hollywood!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superb
Nu har man alltså, efter lång tid, kommit fram till att ISP:n ska lämna ut IP-adressen. Nu följer en minst lika lång rättegång huruvida man ska fälla fildelaren eller inte. Det är inte ens säkert att man får ut någon information av IP-adressen. Jag tror inte att en "organiserad fildelare" som står för delningen av en stor del av Sveriges ljudböcker gör det så lätt för sina motståndare.

Där slog du huvudet på spiken. Det kommer förmodligen att överklagas, därefter så kommer väll ljudboksförlagen skicka ut en anmodan om betalning till den som sitter bakom ip-adressen. Förhopningsvis så kommer den personen bestrida bevisningen, som jag antar består av lite skärmdumpar osv. Vidare så kan man ju fundera på om det går, efter så lång tid, att få fram några vettiga bevis, så som diskar med information. Den som ligger bakom ftp-servern har ju möjlighet att röja undan bevis långt innan ljudboksförlagen har polisanmält dem. Så, det jag menar är, att om det går så långt att ljudboksförlagen kräver personen på pengar så finns det inget som kan backa upp det, i mina ögon.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Nu har vi ju dock inte gått igenom all bevisning och fått höra på alla argumenten. Så tingsrätten kanske gjorde helt rätt i det här fallet.
Är artikeln vinklad eller är det bara jag som läste den så?

Nej, det har vi förvisso inte gjort.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur många ärenden likt detta som lämnats in hittills?

Vad för bevisning krävs? Är det tillräckligt med skärmdump som visar janne.gullejo.ljudbok.mp3 153 mb? Det säger väl inget om att det verkligen är den filen, den borde ju behöva tankas och testas för att verifieras?

Permalänk
Proffsmoddare

”vi vet inte hur många som har tillgång till FTP servern, men iomed att det finns många filer på den så måste det vara många som har tillgång”

Härligt resonemang.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfkin
Jo så funkar det i Sverige (åtminstone i civilrättsmål), förloraren får betala hela rättegångskostnaden. Dvs dina kostnader, den andra sidans kostnader och rättens kostnader.

"Rättens kostnader" är i Sverige noll (förutom ansökningsavgiften på 450 kronor).

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Sötast

Som sagt, Hejdå Integritet, välkommen pengastyrt land!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crieep
tydligen resonerar domstolen i den vägen att företagens pengar är viktigare än den personliga integriteten

Ärligt talat verkar det som om domstolarna resonerar som så att företagens pengar är viktigare än i princip vad som helst, minns inte exakta antalet, men efter tpb-målet räknade någon ut att gottfrid och C:O fick samma teoretiska straff som om de hade mördat typ 300 barn eller något i den stilen (skadestånden jämförda rakt av mot vad arboga-målet gav för straff), är detta ens i närheten av rimligt?
Sen tycker jag detta citat från domstolens uttalande säger det mesta om svensk rättssäkerhet för tillfället:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nyhetsskribenten
Rätten konstaterar också att ljudbokförlagen behöver uppgifterna för att kunna stämma den misstänkta fildelaren och att detta väger tyngre än några eventuella olägenheter som kan uppstå.

Noteras bör att "eventuella olägenheter" i detta fall är den personliga integriteten (skyddad i svensk grundlag samt av EG-direktiv, right?) och det faktum att allting legat på en privat, lösenordsskyddad, ftp-server (iaf enligt rykten, någon som vet med säkerhet?) men ändå anses vara "tillgängligt för allmänheten" gör mig rent ut sagt förbannad.
Fler sånna här dumheter så höjer jag min röst för halshuggande av svenskt domstolsväsendes makt tills en granskande myndighet kunnat gå igenom och rensat ut eventuell korruption. Argh.

Permalänk
Medlem

"fint att dom säger att en ftp med password och antagligen kryptering är öppet för allmänheten."

Wow, så om jag har ett lösenord och något är STÄNGT, kan dessa organisationer komma och säga att jag sprider???

Kanske jag, vill komma åt mina filer från andra ställen??

Detta är helt fel tycker jag. Det är ju inte ens i närheten av att ladda upp till allmänheten.

För övrigt, tycker jag att ISP borde droppa alla uppgifter, likt Alltele etc.

Det "lönar" sig från en ekonomisk syn.

Permalänk
Medlem

ja preic, ftps med lösenord är ju inte för vem som helst... sjukt att det gick igenom.

Permalänk

lol, att dom aldrig lär sig.
Vettiga tjänster till rimligt pris är enda sättet att bekämpa piratkopieringen.

Vad är nästa steg ? förbjuda VPN och kryptering ?

Permalänk
Medlem

Varför fick inte ljudboksförlagen något straff?
De bröt sig in olagligt i ftpn!

Hur de än gjorde för att göra det så är det OLAGLIGT!
Det finns INGET lagligt sett för dom att gör detta om inte ftpn var öppan.
Och hur jävla många ftp med sådant material är öppna?

fan för helvete helt jävla otroligt.

Alla borde rösta på PP nästa år. Bort med hela jävla regeringen

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Detta är rättsamhället vi lever i idag. Pengar styr. Någon respekt för intergritet finns inte.

Så sant. Påminner mig om en klassiker av Metallica.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200