Nya grafikkort från Matrox med Displayport

Permalänk
Melding Plague

Nya grafikkort från Matrox med Displayport

Tillverkaren Matrox satsar vidare på grafikkort med stöd för många skärmar. Nu släpps två nya modeller.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Matrox mästarna på prisvärdhet

Permalänk
Inaktiv

Hade inte dom bra grafikkort förr, även i spelprestanda menar jag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Hade inte dom bra grafikkort förr, även i spelprestanda menar jag?

Har för mig att Matrox var bättre på 2d men sämre än 3d

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Hade inte dom bra grafikkort förr, även i spelprestanda menar jag?

Jo, runt 1998. Kommer ihåg att min kusin köpte ett Matrox och vi blev båda väldigt impade av hur mycket bättre Jedi Knight såg ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Hade inte dom bra grafikkort förr, även i spelprestanda menar jag?

Jo men det var nu mycket länge sedan, Matrox milennium och Mystique...
Fungerade bra till Quake & Quake 2 iaf. vad jag kan minnas.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

De hade även ett kort som hette m3D som baserades på en Power VR-processor från NEC (som senare utvecklades till Kyro och Kyro2). Kortet var väldigt billigt jämfört mot de Voodoo/Voodoo2-kretsar det tävlade mot men saknade en massa finesser och var dessutom rätt långsamt.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Medlem

Jag hade ett Kyro2 kort som ersatte mitt vodoo3000 med glans. Funkade kalas på den tiden och hade hela 64mb grafikminne. WHOPPER:)

Permalänk

Jag som knappt ens gått över till DVI

Verkar ju vara fina inställningar för utgångarna vilket jag uppskattar högt.. undra bara hur bra kortet är. fast det är nog inget värsting tyvärr.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Klarar den crysis på högsta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
Klarar den crysis på högsta?

NEJ

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Jo men det var nu mycket länge sedan, Matrox milennium och Mystique...
Fungerade bra till Quake & Quake 2 iaf. vad jag kan minnas.

Har ett gammalt mystique. Gick bra att köra enklare spel som worms Armageddon och liknande. Provade att köra något gammalt half life men det var lite för tungt. Ca 10 FPS i genomsnitt skulle jag gissa på

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
Klarar den crysis på högsta?

Inte om det inte finns någon 2D version av Crysis =P Som jag förstått det är Matrox-korten mest kända för bra kvlaité i 2D.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
Klarar den crysis på högsta?

Tyckte du det där var skoj?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
Klarar den crysis på högsta?

fy va rolig du är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
Klarar den crysis på högsta?

Läste du inte nyheten? Ja den kan maxa crysis 4 gånger 2560x1600 samtidigt på 4 skärmar.

Hur som helst har dom en hel egen del av marknaden, älskar självklart min triplehead också. Matrox <3

Permalänk
Medlem

Oj. Det låter som ett bra kort för 2d arbete med lite aero på i Windows.

I alla fall tyst.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Vad ska man ha dem till, mer än att ha massa skärmar? Jag är genuint intresserad av användningsområden för dessa kort.

Permalänk
Medlem

Matrox var den första tillverkaren med hårdvarubaserad "bump-mapping" på sin G400 serie. Detta var korten för de som satt mycket i windows, de ritate GDI med en hastighet som jag tror fortfarende slår de flesta nya grafikkort.

Detta är en spännande comeback. Men jag undrar om många av trixen de använde under GDI fungerar på Aero.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lilleputten
Vad ska man ha dem till, mer än att ha massa skärmar? Jag är genuint intresserad av användningsområden för dessa kort.

Desktop publishing är väl ett användningsområde. Även innom programmering etc kan det väl vara rätt smidigt. Även inom sjukvård etc är det väl rätt vanligt att ha en mängd skärmar kopplade till en och samma system. Ja allt där man vill ha mycket information synligt. Automatiserade system på fabriker etc har inte sällan flera skärmar kopplade.

Sen är frågan om priset är vettigt. Men man räknar inte med att någon privatperson köper det och företag är sällan lika gnälliga om priser.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beh
Matrox var den första tillverkaren med hårdvarubaserad "bump-mapping" på sin G400 serie. Detta var korten för de som satt mycket i windows, de ritate GDI med en hastighet som jag tror fortfarende slår de flesta nya grafikkort.

Detta är en spännande comeback. Men jag undrar om många av trixen de använde under GDI fungerar på Aero.

Funderat på det där dock. Vadå rita 2D snabbt? Har aldrig varit med om att ens ett S3Virge "hackat" med Windowsgrafiken. Det låter ungefär som att lansera ett grafikkort 1987 och säga att "_"-tecknet vid DOS-prompten blinkar snabbare och skarpare med detta kort.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB