XFX GeForce GTX 285 Problem, hjälp!

Permalänk
Medlem

XFX GeForce GTX 285 Problem, hjälp!

Hej

Jag håller just nu på att plocka ihop min dator som jag köpte i delar från komplett. Jag har dock ett problem. På mitt grafikkort, bredvid de båda PCI-E 6 socket strömkablarna så sitter det en liten 2 pin kontakt som jag inte vet vad den är till. Fläkten till grafikkortet går inte igång när vi startar datorn och det finns ingen bild till skärmen. Vi har våra aningar om att 2 pin kontakten är till för fläkten men vet inte.

Hjälp mig snälla!

Permalänk
Medlem

står det inget om det i manualen ?

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Medlem

2 pin kontakten är till spdif ljud. En kabel kopplas mellan den kontakten och ljudkortet för att få ljud och bild via hdmi med en dvi > hdmi adapter.

Har inget att göra med att fläkten inte snurrar.

Har ni kopplat in båda pci-e strömkablarna?

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grönis
står det inget om det i manualen ?

Nej, inte ett ord.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vashy
2 pin kontakten är till spdif ljud. En kabel kopplas mellan den kontakten och ljudkortet för att få ljud och bild via hdmi med en dvi > hdmi adapter.

Har inget att göra med att fläkten inte snurrar.

Har ni kopplat in båda pci-e strömkablarna?

Japp, båda pci-e strömkablarna sitter fast i grafikkortet och in i nätagget. Allt annat verkar fungera precis som det ska men det är just grafikkortet. Jag förstår det inte

Permalänk

du fick antagligen ett trasig ex, har hänt mig också. Ring deras support, men värt o fråga, vad har du för nätagg?

Permalänk

Vad är det för nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Jag har ett Corsair Powersupply 750W Black,ATX/EPS.

Jag kanske ska förklara lite hur vi gjorde så att ni kan se eventuella fel i vår tillvägagångsprocess... hehe... Det enda vi har gjort är alltså att ha kopplat in grafikkortet mot moderkortet (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=434395) och skruvat fast det, därefter har vi helt enkelt bara kopplat in strömkablarna från nätagget, det är väl inget mer som behöver att göras...?

Permalänk
Medlem

Jag tror det är såhär, precis som Vashy nämde att ljudkontakten inte har nåt alls med att fläkten startar att göra.

För det första, se till att kortet verkligen sitter i som det ska i Pci-Eporten.

Därefter koppla in sladdarna i nätagget (igen) ta ut och sätt i igen. Kan vara nåt som glappar.

Fungerar inte detta och du har försökt allt annat så är det tyvärr något fel på kortet. Kontakta Komplett om att skicka tillbaka ditt kort.

En liten notis. Har du även köpt moderkort kan det hända att det är det som strular, däremot är den chansen relativt liten.

Hoppas det hjälper dig så du inte ödslar för mycket tid på att få igång nåt som inte fungerat från början.

Lycka till!

Permalänk

Okej.
1. Har du använt distanser mellan moderkortet och chassit vid monteringen?
2. Har ni kopplat 4, -eller 8-pins kabeln som går från nätaggregatet till moderkortet (någonstans runt sockeln)
3. Har ni kopplat den "breda" 24-pins kabeln från nätaggregatet till moderkortet?
4. Sitter grafikkortet som det ska? Inget glapp, skruven sitter?
5. Snurrar någon fläkt igång, något pip, något täcken på liv?
6. Om inte, har du glömt strömbrytaren på baksidan av nätaggregatet?:P

Permalänk
Medlem

Hej Ridder!

Jag får försöka göra det.

Tack för din hjälp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Okej.
1. Har du använt distanser mellan moderkortet och chassit vid monteringen?
2. Har ni kopplat 4, -eller 8-pins kabeln som går från nätaggregatet till moderkortet (någonstans runt sockeln)
3. Har ni kopplat den "breda" 24-pins kabeln från nätaggregatet till moderkortet?
4. Sitter grafikkortet som det ska? Inget glapp, skruven sitter?
5. Snurrar någon fläkt igång, något pip, något täcken på liv?
6. Om inte, har du glömt strömbrytaren på baksidan av nätaggregatet?:P

1. Distanser...? Vet inte vad det är...
2. NEJ, var sitter sockeln? EDIT: Heter den ATX 12 V?
3. Ja den är kopplad
4. Japp
5. Nej, grafikkortet är helt dött.
6. Nej, vi har startat upp den flera gånger och alla fläktar i chassi, på processor osv är igång utom just grafikkortet

Permalänk
Medlem

den extra två pinnarna som sitter vid sex pinnarn är så att du ska kunna ha båda som en åtta pinns . så den ska inte till fläkten.

Permalänk

1. Distanser är "skruvar" i mässing som sitter mellan moderkortet och chassit.

http://mikrodatorn.idg.se/polopoly_fs/1.224836!imageManager/1406570806.jpg

Antar att du förstod att de skulle dit innan moderkortet, annars lär det vara kört. Moderkortet är extremt känsligt och har du bara skruvat dit det i chassit finns det en stor risk för att det är skadat och/eller inte fungerar som det ska. (Har gjort det själv nämligen!:P)

2. Socket är det som du sätter processorn i. Processorn behöver extra kraft och du kopplar därför en 4, -eller 8-pins kabel till socketen (från nätaggregatet)

googla på mer bilder om du inte förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem

1. Ja vi använde oss av distanser :).

2. Ja, men behövs det verkligen när jag har 750w nätagg? Dessutom ser jag inga 4-pins kablar som går ut från nätagget, det finns dock 2-pins kablar som går ut från vissa andra kablar, kan jag ta två sådana?

Permalänk
Medlem

Har läst på mig lite nu och det jag saknar är nog denna http://www.highpowersupply.com/accessories/atx12v-show.jpg. Jag hittar iallafall ingen bland alla nätagg kablar. Jag har kopplat in 24 pin kabeln men behöver även förse moderkortet med ström från ATX12v 4-pin som sitter en bit ifrån...

Här har jag läst: http://boards.ign.com/pc_hardware_board/b5029/162474983/r1624...

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Sådärja, nu har grafikkortet snurrat igång. Nu ska jag prova ifall jag kan koppla in skärmen igen! Återkommer senare

Permalänk
Medlem

Japp, nu skriver jag från datorn. Kör från windows 7 7101. Allt verkar bra. Är dock lite orolig att jag har gjort massa fel då det var första gången jag satte ihop en dator... men aja, time will tell hehe