Problem med överhettning GTX 285

Permalänk
Medlem

Problem med överhettning GTX 285

Hej, mitt grafikkort blir för varmt när jag spelar och jag har inga mer lösningar, så nu vänder jag mig till er.

Nu på senaste tiden så har mitt grafikkort (BFG Geforce GTX 285 OC) blivit alldeles varmt och det har gjort att dator fryser sig och jag blir tvungen att starta om den med reset knappen.
Jag var osäker på om det var grafikkortet först så jag tankade ner Furmark och körde ett stabilitetstest.
Kurvan för graderna på grafikkortet steg och tillslut när den nådde 85 grader så frös den. Precis som när jag spelar.

Detta ledde till att jag testade att öppna ena sidan på chassit och det gjorde saken lite bättre, men det var bara en nödlösning just då.
Jag sökte runt och hittade en kylare till mitt grafikkort (Arctic Cooling Xtreme 280)
och nu ligger grafikkortet på 44 grader i idle, men när jag startar ett spel, Warcraft 3 t.ex så ligger den på 75-76 grader.
Visst det går att spela utan att datorn fryser, men om jag testar att spela mer krävande spel som Overlord II så funkar det att spela 5 min kanske sen fryser det till igen.

Just nu använder jag mig av RivaTuner och har ställt in så fläktarna ska öka vid vissa temperaturer, 60%, 80% och 100%, men det hjälper inte.
Jag har också försökt dra undan så mycket kablar som möjligt som ligger nära grafikkortet med hopp om att det ska hjälpa lite, men det var inte till nån större hjälp.

Det jag sitter och tänker på nu är om det skulle bli bättre med ett större chassi? Just nu har jag ett Antec Nine Hundred miditower.

Mer info kommer här:

Asus Striker II Extreme
QuadCore Intel Core 2 Quad, 2666 MHz (8 x 333)
x4 Corsair XMS3 DHX CM3X1024-1333C9DHX
BFG GeForce GTX 285 OC
Hitachi HDP725050GLA SCSI Disk Device
Maxtor 6 L200M0 SCSI Disk Device
Maxtor Basics Desktop USB Device
Antec Nine Hundred miditower
Corsair Powersupply 750W
Windows Vista 64-bit SP1

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

På "senste tiden" har det varit uppåt 25-30 grader varmt ute också.

Några saker du kan testa:
- Prova att dra upp hastigheten på chassifläktarna till medium om dom står på low nu.
- Använd RivaTuner och lås fläkthastigheten på 70-80% vilket borde räcka.
- Klocka ner kortet kanske 10-20%.

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W

Permalänk
Antielefant

Min första fråga är hur du lyckas överhetta ett 285 i ett Antec Nine Hundred.

Vad har du för rumstemperatur, och står datorn så illa att du får direkt solljus på den? Solljus på ett svart chassi blir väldigt fort väldigt varmt, har sett chassin stå så illa att man nästan kunde steka ägg på grafikkortet - trots att datorn inte ens hade varit igång på 8 timmar.

Du har, hoppas jag iaf, inte tagit bort plastlådan runt kylaren?
Kör du chassifläktarna i långsammaste läget? Kolla om du kan ställa upp dem så du får bättre flöde.
Vad har du för temperatur på luften vid grafikkortet? Häng in en termometer framför/under och titta. Den ska helst inte vara nämnvärt (<5c) över rumstemperatur.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Min första fråga är hur du lyckas överhetta ett 285 i ett Antec Nine Hundred.

Vad har du för rumstemperatur, och står datorn så illa att du får direkt solljus på den? Solljus på ett svart chassi blir väldigt fort väldigt varmt, har sett chassin stå så illa att man nästan kunde steka ägg på grafikkortet - trots att datorn inte ens hade varit igång på 8 timmar.

Du har, hoppas jag iaf, inte tagit bort plastlådan runt kylaren?
Kör du chassifläktarna i långsammaste läget? Kolla om du kan ställa upp dem så du får bättre flöde.
Vad har du för temperatur på luften vid grafikkortet? Häng in en termometer framför/under och titta. Den ska helst inte vara nämnvärt (<5c) över rumstemperatur.

Rumstemperaturen är det inget fel på. Jag sitter själv och fryser när jag har öppet fönster, takfläkt och dörren öppen. Solen kommer inte in i mitt rum heller.
Plastlådan runt kylaren menar du på grafikkortet då antar jag. Jag har ingen plastlåda på min kylare, den ser ut såhär:

https://www.inet.se/bilder/6308696/arctic-cooling-accelero-xt...

Mina chassifläktar stod på medium så jag höjde till high, men det blev ingen skillnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av golflars

- Använd RivaTuner och lås fläkthastigheten på 70-80% vilket borde räcka.
- Klocka ner kortet kanske 10-20%.

Just nu kör jag på 80% med samma temperaturer som förut.
Kortet var redan klockat när jag köpte det och jag har inga erfarenheter av klockning, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Den kylaren är jättebra för gpu:n men inte för VRM (kyler inte alls VRM). Jag tror att det är ditt problem. 85 grader är inte särskilt farligt på ett 285. Sätt tillbaka kåpan och kör på referenskylaren igen. Dina GPU temps är inte farligt höga tycker jag, tror inte problemet ligger där. Som jämförelse kan jag säga att jag sitter och skriver detta när mitt kort ligger på 86 grader (foldar). Ok, inte samma kort men ändå.

Edit: Tycker iofs att dina temps är högre än dom borde vara vid den angivna användningen, men inte så höga att det borde ge dina problem.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Antielefant

Jupp, alla gånger överhettade spänningsregulatorer. Tyvärr. Sen låter 85c extremt högt med tanke på Acceleron - 85c är till och med bra högt för plastlådan! 75-80c är mer vanligt för plastlådan, och Acceleron ska orka hålla ner den i typ 50-55c.

Oavsett vilket lär du montera om kylaren, för nåt är inte rätt gjort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Som sagt, att acceleron inte hjälper beror nog på bristande kylning på vrm. Men det verkar ju som att du haft samma problem även med referenskylaren. Kan du kolla med gpu-z eller evga precision eller liknande program hur fläkten jobbar jämfört med temp? Den borde bete sig så att den ligger konstant vid en viss procent (förmodligen mellan 25 och 40 procent) och sen ligga där tills tempen är uppe på 80-85 för att därefter varva upp och försöka hålla den från att gå högre. Gör den så? Dina idle temps ser nämligen bra ut.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Antielefant

Vad händer om du ställer ner kortet till stockklockning?

GPU: 648 MHz
Shaders: 1476 MHz
Memory: 2484 MHz

I övrigt tycker jag det mest låter som att nån Zenerdiod i en av regulatorerna blir varmare än den ska, bristande isolering kanske. Jag hade RMA'at kortet snarare än bytt kylare på det... men du har inte det valet längre då du nu inte har nån garanti kvar pga kylarbytet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag ska testa montera om kylaren och om inte det funkar så testar jag med den gamla kylaren. Återkommer!

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Okej, nu har jag löst problemet! Jag tog bort den nya kylaren och satte dit den gamla. Tog bort massa damm och tog ny kylpasta på den.

Nu ligger kortet på 33c i idle och funkar klockrent, hittills!

Permalänk
Medlem

Kolla så du inte har på plast som kommer med på vissa GTX 280/285. Tunn plastskydd över hela grafikkortet som gör det en hel del varmare.

Annars kan du ju alltid kolla så det inte är en massa damm.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Kolla så du inte har på plast som kommer med på vissa GTX 280/285. Tunn plastskydd över hela grafikkortet som gör det en hel del varmare.

Annars kan du ju alltid kolla så det inte är en massa damm.

Du måtte skämta. Tar du bort plastkåpan förstör du ju hela poängen med den vindtunnelkylare som referenskorten har.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Du måtte skämta. Tar du bort plastkåpan förstör du ju hela poängen med den vindtunnelkylare som referenskorten har.

Han menar nog inte att ta bort plastkåpan.

Men vissa kort har en plastfilm som skall skydda mot repor osv vid leverans.

Kan vara så att man glömmer ta bort detta och då blir det ju onödigt varmt

Å andra sidan.

Har själv värmebekymmer i mina P182B:n.

Då är det bara GTX260 som sitter i dom men det är ändå såpass varmt att jag inte har på datorn dagtid.

Den står i skugga en bit från fönstret men det är närmare 31grader här inne också.

Permalänk
Antielefant

Ah, ok... tänkte jag inte ens på
Ursäkta min i så fall felaktiga kommentar.

Har du Tricool-fläktarna kvar eller har du bytt dem till riktiga Scythe/Nexus/Revoltec? Tycker att om min Caterpillar orkar i 30+ (dock med lite mer än normalt fläktspinn på chassifläktarna) borde ett P182b klara sig också.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync