PowerColor Radeon HD 4870 1 GB fråga

Permalänk
Medlem

PowerColor Radeon HD 4870 1 GB fråga

Hej. Jag har ett grafikkort vid namn PowerColor Radeon HD 4870 "PCS" 1GB
som jag har inhandlat ifrån http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=368308.
Jag är nybörjare på detta, men min kanske enkla fråga är, borde inte detta grafikkort ha en HDMI ingång? Jag har letat mig fördärvad efter en men det ända jag hittar är dem två DVI ingångarna. Är det jag som är ute och cyklar som tror det ska finnas en HDMI ingång eller vad är felet? Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Det kommer med en dvi till hdmi adapter.

Permalänk
Medlem

aha, okej, hade inte ens tänkt tanken att kolla om det kom med en i kartongen, tack så mycket, får kolla där då

Permalänk

Re: PowerColor Radeon HD 4870 1 GB fråga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gjnn Jag har letat mig fördärvad efter en men det ända jag hittar är dem två DVI ingångarna.

Haha fanns inte så mycket att leta efter och var skulle det ha suttit om inte på bakplåten

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

hehe

Tar en fråga till här då eftersom jag redan har startat en topic. Om jag använder adaptern ''DVI-HDMI'' och kopplar in en HDMI sladd från skärmen till adaptern, fungerar både ljud och bild och allting då, precis som om jag hade haft ett HDMI uttag från början?

EDIT: Har läst på lite nu, och förstått att den egentliga skillnaden mellan DVI och HDMI är att HDMI skickar både audio och bild medan DVI bara skickar bild. Så är det då egentligen någon skillnad på bild kvalitén om jag istället tar en DVI kabel mellan skärmen och datorn, eftersom skärmen har båda ingångarna? Och audio borde väl inte göra någon skillnad eftersom jag använder högtalare/hörlurar som är kopplade till datorn och ifall jag vill använda dem inbyggda högtalarna i skärmen så måste jag väl ändå koppla en sladd till, alltså den audio sladden som följde med skärmen, emellan dator och skärm, vare sig jag använder HDMI eller DVI, eller?

Kanske blev lite sluddrig text,

Permalänk
Medlem
Citat:

Tar en fråga till här då eftersom jag redan har startat en topic. Om jag använder adaptern ''DVI-HDMI'' och kopplar in en HDMI sladd från skärmen till adaptern, fungerar både ljud och bild och allting då, precis som om jag hade haft ett HDMI uttag från början?

Ja, DVI:n på grafikkortet fungerar i princip som om du hade haft ett Hdmi uttag från början.

I hd 4870 finns också ett inbyggt ljudkort som kan skicka ut ljud till TVn, är inte riktigt säker på hur man använder detta, då jag inte provat det själv.

Permalänk
Medlem

okej tack så mycket