Permalänk

Programvara sökes!

Hejsan!

Jag ska beskriva mitt problem. Jag hade tänkt använda datorn som musik spelar på en fest. Jag tänkte dra igång spotify och låta gästerna få byta hejvilt, men jag vill inte att någon ska gå in i min dator och göra annat.

Därför undrar jag om det finns något program som gör att du enbart kan använda tex spotify? Så det typ blir låst eller något. SJälvklart måste det finnas någon typ av kommando så bara jag kan "låsa upp" datorn.

lite krånglig förklaring kanske, men hoppas ni kan hjälpa mig:D

Permalänk

ett gästkonto? som du sätter dom begränsningar du vill på, och så använder du de...
de skulle nog funka

Permalänk

Hur gör man då?

Vill helst att spotify inte ska gå att stängas ner heller. Fast det är mest för att få "jukebox"-känslan.

tack för engagemang

Permalänk
Medlem

Ja.

Men det är i praktiken mycket svårare att få det rätt än fel, speciellt i Windows. Ens bästa chans är att ha ett väldigt nerstrippat Windows i någon virtuell maskin, med brandväggen på host-datorn konfigurerad så att den endast släpper ut paket mot spotify-servern.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Entusiast

Det jag kommer att tänka på direkt på rak arm är detta:

1: Skapa ett nytt konto med valfritt namn, Till exempel DaBeatBox
2: Logga in som den nya användaren.
3: Öppna register-editorn.
4: Navigera till HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon
5: Editera eller skapa en ny sträng vid namn "shell". Sätt det värdet till "C:\Program\Spotify\spotify.exe". (Har du ett annat språk på ditt windows än svensk, måste du ändra "Program" till det motsvarande. Kolla vart din spotify är installerad först)
6: Logga ut, logga in som administratören eller den användare som har administratörs-rättigheter och ändra därefter den nya användarens administratörs-rättigheter efter tycke. (Start -> kör -> LUSRMGR.MSC -> OK)

Om allt är som det skall vara, så kommer spotify att dyka upp på stört när du loggar in som den nye användaren. Skulle Spotify avslutas, kommer dess kontot att avslutas också och man är direkt tillbaka till login-skärmen.

Kort och gott ett nytt konto med spotify som huvud-program istället för Windows standard med start-menyn och skrivbordet (vilket faktiskt är explorer.exe i skrivbordsläge)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Låter krångligt :S

Hur börjar man då? Jag behöver inte ha någon direkt avancerat program. Jag tror inte någon kommer att anstränga sig för att komma åt andra funktioner på datorn. Finns det kanske till och med ett färdigt läge för spotify som typ döljer stänga-av-krysset och minimera-knappen?.

Sen undrar jag om det finns ett program som automatiskt kan logga in mig på det mobila bredbandet. jag måste starta ett program varje gång och krångla med lösen och grejer. lite irriterande då jag ofta flyttar "dongeln" mellan flera datorer.

PS: Några förslag på sökord ifall jag vill hitta ett färdigt "lås-program"?

Edit: SysGhost, jag var lite snabb med att skriva. Såg inte dit svar. Ska försöka mig på detta Tack

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slweedlen
PS: Några förslag på sökord ifall jag vill hitta ett färdigt "lås-program"?

Testa "kiosk mode". Ett alternativ skulle till exempel kunna vara WinControl: http://www.salfeld.com/software/wincontrol/index.html

Permalänk

Tack jag ska prova det också!

Hur hittar jag register editorn? :S

Vad menar du med "kiosk-mode"?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slweedlen
Vad menar du med "kiosk-mode"?

http://www.google.com/#hl=en&q=windows+xp+kiosk+mode&aq=f&oq=...

Permalänk

Win Control var väldigt lovande. Någon som vet om det finns freeware av liknande program?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slweedlen
...

Hur hittar jag register editorn? :S

...

Vanligt via med kör-menyn:
Start -> kör -> skriv "regedit" (utan " ) -> tryck OK.

Kom ihåg: Ändra på fel ställen i register-editorn och universum som vi känner den idag kan implodera, eller så kan datorn bete sig konstigt/sluta fungera!

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)