XFX Radeon HD4890 Black Edition 1GB VS XFX Radeon HD4890 1GB

Permalänk

XFX Radeon HD4890 Black Edition 1GB VS XFX Radeon HD4890 1GB

Tja

Jag ville bara veta om det var bra att jag köpte 2xXFX Radeon HD4890 1GB eller om de hade varit bättre att köpa 2xXFX Radeon HD4890 Black Edition 1GB några säger att det var bra att jag köpte XFX Radeon HD4890 1GB för att jag kan klocka grafikkortet så jag vet inte kan inte så mycket om grafikkort.

En sak till kan någon länka mig eller förklara hur jag ska klocka den här grafikkort XFX Radeon HD4890 1GB ?

Tack alla som kommer att svara på den här tråden

/Carloswow

Visa signatur

Asus M4N98TD EVO SLI || 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA || 1TB Western Digital Caviar Black 64MB SATA III || Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 X 2 = 8G RAM || AMD Phenom2 X6 1055T ||Noctua NH-U9B SE || Sparkle GeForce GTX 460 1GB OC SLI || Cougar PO 700W 80+ Bronze || Fractal Design Define R2, Titanium ||

Permalänk
Medlem

Det är två skitbra kort du köpte. Några av de snabbaste singelgpukorten på marknaden.

Black edition är redan klockade och de är de snabbaste singelgpukorten på marknaden (utom möjligtvis någon ocversion av gtx285) men de är dyrare och det är möjligt att du kan klocka upp dina i liknande frekvenser. Men det kräver lite ansträngning.

Jag hade ändå startat med att köra dina kort som de är i dina spel. Har du lust att klocka litesedan är det enklaste att använda catalyst och gå in i overdrive. där finns ett automatklockprogram. Kör det på båda korten(det tar lite tid). Sätt sedan ner klockfrekvensen på 10-15mhz lägre än vad programmet kom fram till ( det brukar överdriva lite).

Men, som sagt, kör bara på med dina oklockade kort till och börja med. De klarar alla spel med bravur och det är skönt att veta att de fungerar felfritt innan du börjar klocka.

vilket som är bäst att köpa - oklockat eller fabriksklockat är en smaksak.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att använda dessa tre program.

RivaTuner (höja frekvenserna med, kan även styra fläkthastigheten)
http://downloads.guru3d.com/download.php?det=163

GPU-Z (se temperaturen på dina kort)
http://www.techpowerup.com/downloads/SysInfo/GPU-Z/

OCCT (stresstest för kortet och cpu. Stresstesta kortet så du vet att det klarar de nya frekvenserna)
http://www.ocbase.com/perestroika_en/index.php?Download

Arbeta så här:

1) Höj frekvensen kortet arbetar i. Det finns två, ett för grafikkortets minne och ett för kärnan. Båda kan klockas. Höj lite i taget, ca 20MHz (eller minska om du inte klarade stresstestet). Sen när du närmar dig gränsen för vad ditt kort klarar så höj/sänk ännu mindre.

2) Gör ett stresstest mellan varje höjning för att se om det funkar med de ny frekvenserna. Kör OCCT:s gpu-test i säg 20-30 minuter. Om du inte fick några fel som att bilden börjar bugga eller omstart av grafikdrivrutinerna så gör om stegen igen.

När du är nöjd bör du köra ett stresstest i ca 2 timmar för att vara säker på att kortet klarar de nya hastigheterna.

Håll bara koll på temperaturen hela tiden! Du vill inte ligga över 100C när du kör, det kommer förkorta kortets livslängd om du kör så 24/7. Om det närmar sig 110C när du kör så bör du också stänga av testet.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Det är två skitbra kort du köpte. Några av de snabbaste singelgpukorten på marknaden.

Black edition är redan klockade och de är de snabbaste singelgpukorten på marknaden (utom möjligtvis någon ocversion av gtx285) men de är dyrare och det är möjligt att du kan klocka upp dina i liknande frekvenser. Men det kräver lite ansträngning.

Jag hade ändå startat med att köra dina kort som de är i dina spel. Har du lust att klocka litesedan är det enklaste att använda catalyst och gå in i overdrive. där finns ett automatklockprogram. Kör det på båda korten(det tar lite tid). Sätt sedan ner klockfrekvensen på 10-15mhz lägre än vad programmet kom fram till ( det brukar överdriva lite).

Men, som sagt, kör bara på med dina oklockade kort till och börja med. De klarar alla spel med bravur och det är skönt att veta att de fungerar felfritt innan du börjar klocka.

vilket som är bäst att köpa - oklockat eller fabriksklockat är en smaksak.

Tack så mycket jag visste inte att black edition var redan klockad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus

Jag skulle rekommendera att använda dessa tre program.

RivaTuner (höja frekvenserna med, kan även styra fläkthastigheten)
http://downloads.guru3d.com/download.php?det=163

GPU-Z (se temperaturen på dina kort)
http://www.techpowerup.com/downloads/SysInfo/GPU-Z/

OCCT (stresstest för kortet och cpu. Stresstesta kortet så du vet att det klarar de nya frekvenserna)
http://www.ocbase.com/perestroika_en/index.php?Download

Arbeta så här:

1) Höj frekvensen kortet arbetar i. Det finns två, ett för grafikkortets minne och ett för kärnan. Båda kan klockas. Höj lite i taget, ca 20MHz (eller minska om du inte klarade stresstestet). Sen när du närmar dig gränsen för vad ditt kort klarar så höj/sänk ännu mindre.

2) Gör ett stresstest mellan varje höjning för att se om det funkar med de ny frekvenserna. Kör OCCT:s gpu-test i säg 20-30 minuter. Om du inte fick några fel som att bilden börjar bugga eller omstart av grafikdrivrutinerna så gör om stegen igen.

När du är nöjd bör du köra ett stresstest i sig 2 timmar för att vara säker på att kortet klarar de nya hastigheterna.

Håll bara koll på temperaturen hela tiden! Du vill inte ligga över 100C när du kör, det kommer förkorta kortets livslängd om du kör så 24/7. Om det närmar sig 110C när du kör så bör du också stänga av testet.

Tack så mycket ska se hur det går för mig

Visa signatur

Asus M4N98TD EVO SLI || 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA || 1TB Western Digital Caviar Black 64MB SATA III || Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 X 2 = 8G RAM || AMD Phenom2 X6 1055T ||Noctua NH-U9B SE || Sparkle GeForce GTX 460 1GB OC SLI || Cougar PO 700W 80+ Bronze || Fractal Design Define R2, Titanium ||

Permalänk
Medlem

Black edition är ju nästan maxklockad från fabrik så det blir vinst på lotto om du kan toppa dem.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u