Grafikort sönder för andra gången? (samma kort)

Permalänk

Grafikort sönder för andra gången? (samma kort)

Tjena! För ungefär tre veckor sen startade jag en trår här om att mitt grafikkort är sönder ( http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8575... ) men som mirakulöst började funka igen. Nu har det slutat funka igen på exakt samma sätt som innan.

Skärmen fryser på exakt samma sätt som innan med en slags kornighet i massa olika färger över bilden (bilder finns i förra tråden).

Kortet är ett Leadtek 8800GT som jag kör med version 186 av drivrutinen i Windows 7.

Är det sönder eller är det något annat och vad är det som gör att det börjar funka helt plötsligt igen?

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Kan det vara glapp i någon kontakt?

Permalänk
Antielefant

Låter mest som om en av strömkontakterna glappar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

eller överhettat, vanligt bekymmer just nu,
kolla tempen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Hmm, jag kopplade faktiskt ut det innan och sen kopplade jag in det igen. Man det funkade inte direkt utan två dagar senare.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Hedersmedlem

Damm i graffekylaren?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Damm i graffekylaren?

Nej. Förra gången den inte funka så dammsugade jag den fast jag inte såg något damm där.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Hedersmedlem

Ja då kan du ju har fixat kortet för gått med en kraftig ESD-blixt

Dammsugar och datorer, no go.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Ja då kan du ju har fixat kortet för gått med en kraftig ESD-blixt

Dammsugar och datorer, no go.

Tror jag knappast. Det började funka igen efter jag dammsugade....

ESD-blixtrar händer ju nästan aldrig heller.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanity92
Tror jag knappast. Det började funka igen efter jag dammsugade....

ESD-blixtrar händer ju nästan aldrig heller.

Ja, och grafiken funkar nu?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Om det fungerade förra gången du dammsög datorn så bör det ha varit ett värmeproblem. Nu e det ju varmt ute också så då borde det va varmare inomhus också= varmare grafikkort.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Ska testa med att maxa fläkten. Det är 66 grader C idle är det mkt (automatiskt fläktreglage)? Satte den på max och den har stannat på 49 grader C nu.

EDIT: Går att spela med en maxad fläkt men tycker det låter för mycket.

Efter att ha spelat WOW i några minuter sänkte jag fläkten till normala och spelade i windowmode medan jag såg hur tempen ökade. Datorn hängde sig när den blev 70 grader ungefär. Väldigt lite med tanka på att jag spelat crysis med överklockning och har haft den uppe i kanske 85 grader utan minsta problem. Så den är antagligen sönder eferssom den inte klarar av origialklocken. Ska klocka ner den nu och se hur det går.

EDIT2:Det går att spela med lägre klockfrekvenser än original och för säkerhets skull höjde jag fläkten lite också utan att den låter för mycket.

När jag använde RivaTuner för att klocka ner kortet klickade jag i Apply at windows startup. Den ändrar klockfrekvenserna när jag startar men bocken har försvunnit och det står att det inte finns några uppstartningsinställningar men den klockar ner det ändå.
Måste vara en bugg.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO