Hur skapar man nya mapper med hjälp av JAVA?

Permalänk
Medlem

Hur skapar man nya mapper med hjälp av JAVA?

Tja behöver hjälp med lite java kod om någon skulle kunna skriva ett exempel som skapar nya mappar med namnet S0(?)E(??)

S0(sedan ökar med en siffra upp till 5)E(ökar med än siffra ända till 25)

från S01E01 till S05E25 så det blir ca 125 st mappar

TYP Något sådant
--------------------------------------------------------------------------------------------
public class sample{
int var1==1++;
until 5<=
int var2==1++;
until 25<=
filename==E0(var1)S(var2).mkdir();
}

}

--------------------------------------------------------------------------------------------

Med en *bat fil skulle det se ut så här.

MD E01S01 E01S02 E01S03 osv...
-----------------------------------------------------------------------------------

(OBS! Jag kan inget om java! exemplet över är bara något jag har random skrivit kanske är helt fel ute skulle upskatta lite hjälp) XD

Tack på förhand

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Känner inte för att skriva en massa kod åt dig, men här får du ett hett tips; http://java.sun.com/j2se/1.5.0/docs/api/java/io/File.html#mkd...

Verkar som att du behöver lära dig lite grundläggande java först bara,

Visa signatur

"I reject your reality and substitute my own." /Adam Savage

Permalänk
Medlem

Tack(F-Ray) Har läst men lykades inte få något att fungera
någon annan som vet?

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Tjohej,

snabbversionen:

Klassen File agerar som en abstrakt representation av antingen en fil eller en mapp på hårddisken. Det betyder i princip att du kan skapa ett File object (den abstrakta representationen) genom att ange en sökväg men för att skapa filen på filsystemet måste du anropa metoder på File-objektet.
(ex: mkdir() eller createNewFile() )

Det går att arbeta med File både med absoluta sökvägar och relativa (ex: new File("./subdir/newFile.txt") ).

Otestat med kvalificerad gissning är alltså:

topdir = "./"
# FOR LOOP starts HERE
String current = topdir + subdirprefix + nbr;
File filInTheMorning = new File(current);
boolean worked = filInTheMorning.mkdir();
# check that it worked
# end loop

För övrigt så gav föregående talare(skrivare?) ett bra tips.
Lär dig arbeta med java-api:et. Det är det absolut bästa sättet att skaffa sig kunskap och oerhört begränsande om man inte har vanan inne att läsa från det.

Ett eget tips: Var oerhört försiktig när du arbetar med File. Min egen introduktion till ämnet gav mig en rootkatalog med helt nya namn och återställningen blev aldrig lyckad så jag fick ominstallera =P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirSoniC
Ett eget tips: Var oerhört försiktig när du arbetar med File. Min egen introduktion till ämnet gav mig en rootkatalog med helt nya namn och återställningen blev aldrig lyckad så jag fick ominstallera =P

Kanske dags att sluta missbruka rättigheterna då?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Hehe, kanske missvisande att kalla det rootkatalog, det var på windows. och windows tillåter allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirSoniC
Hehe, kanske missvisande att kalla det rootkatalog, det var på windows. och windows tillåter allt.

det stämmer inte. allt beror på hur operativsystemet är uppsatt gällande användare och rättigheter. det är fullt möjligt att tillämpa restriktiva rättigheter om man så känner för det.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.