Ny hårddiskteknik utmanar SSD

Permalänk
Melding Plague

Ny hårddiskteknik utmanar SSD

Hårddisktekniken har mycket kvar att ge. Det nya företaget DataSlide utmanar solid state-enheter med en hårddisk utan roterande plattor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Coolt, riktigt coolt! Nu när man börjat vänja sig vid den höga kronan per gb på SSD så trillar detta in! Visst, det ligger nog inte inom samma tidsramar som SSD slår igenom ordentligt, men det är på gång...

Permalänk
Medlem

Jävlar vad nice.

Tack vare att den inte är rund utan kvadratisk eller tom rektangulär så kommer vi kunna få på 3.25 tum 100%+ mer utrymme med dagens teknik.

Som vi vet kostar dessa skivor itne mycket som används idag och detta kommer ju effektivera dagens tillverkning för istället att skära ut cirklar och slänga resten så behåller de hela plattan.

Bara läshuvudena blir någorlunda billiga så kommer dessa bli monster. för storskalig lagring.

Hoppas detta kommer inom 1-2år

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

Är denna lagringslösning solid eller har den rörliga delar? Jag har svårt att tro att den är så snabb med åtkomsttider och IOPS om det är rörliga delar. Samtidigt kan man inte säga att den utmanar SSDs om det faktiskt också är en SSD.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Jag har i många år funderat i samma banor.

Varför kommer ingen hårddisk utan roterande plattor, där man istället har ett stort antal läshuvuden placerade över hela den magnetiska lagringsytan? Detta borde minska risken för att hårddisken går sönder och på samma gång klara av betydligt högre G-krafter samt minska åtkomsttiden. Jag har antagit att problemet gäller att få plats med ett tillräckligt antal läshuvuden på den tillgängliga ytan.

Var riktigt skönt att få läsa dessa morgonnyheter. Men som vanligt lär det väl dröja "ett antal år" innan vi får se produkter som använder den nya tekniken finnas tillgängliga på butikshyllan.

Visa signatur

Stationär: HP Phoenix | 12 GB RAM | 120 GB SSD | 1 TB HDD
Laptop 1: Sony Vaio | 4 GB RAM | 80 GB SSD
Laptop 2: Dell Inspiron | 1 GB RAM
Telefon: Apple iPhone 4S

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Är denna lagringslösning solid eller har den rörliga delar? Jag har svårt att tro att den är så snabb med åtkomsttider och IOPS om det är rörliga delar. Samtidigt kan man inte säga att den utmanar SSDs om det faktiskt också är en SSD.

Om man ska tro på bilden ser man att mediat faktiskt rör på sig.

Vad är det som säger att det här faktiskt skulle bli billigt?

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Fränt

Vill ha

Jaja skall bli intressant att få veta mer om denna produkt, om den verkligen är något att jämföra på ssd sidan, jag tänker så ssd är en "ganska" ny teknik (om man bortser alla minneskort osv) så blir det klart intressant att se vad ssd kan ge för prestanda om några år låt säga 5

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagis2k
Fränt

Vill ha

Jaja skall bli intressant att få veta mer om denna produkt, om den verkligen är något att jämföra på ssd sidan, jag tänker så ssd är en "ganska" ny teknik (om man bortser alla minneskort osv) så blir det klart intressant att se vad ssd kan ge för prestanda om några år låt säga 5

De har använts sen 70-talet i bl.a. superdatorer men prislappen har gjort att de vanliga hårddiskarna ändå har varit att föredra.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Inaktiv

Vad jag har hört innan ska dessa HDDs vara beroende av piezoelektriska material för att positionera sina löshuvuden. Personligen litar jag inte på piezoelektriska material för utförande av någon form av särskilt exakt arbete över huvud taget.

Så till vida de inte har utvecklat någon form av metod för att göra hela metoden diskret förstås, vilket jag har en idé om hur de skulle kunna ha gått tillväga för att göra. Men den skulle förmodligen bli för stor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Hoppas detta kommer inom 1-2år

Om man ser på de normala produktionscyklerna från släppt, frän nyhet till faktiskt kommersiell produkt så är det rimligare att anta 10-12 år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Är denna lagringslösning solid eller har den rörliga delar? Jag har svårt att tro att den är så snabb med åtkomsttider och IOPS om det är rörliga delar. Samtidigt kan man inte säga att den utmanar SSDs om det faktiskt också är en SSD.

Den har rörliga delar. Vad jag vet så kan dessa i teorin utmana det SSD gör i praktiken. Skillnaden är ju om dessa HDDs skulle bli så pass billiga att priset är jämförbart med en vanlig HDD!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vattendroppe
Vad jag har hört innan ska dessa HDDs vara beroende av piezoelektriska material för att positionera sina löshuvuden. Personligen litar jag inte på piezoelektriska material för utförande av någon form av särskilt exakt arbete över huvud taget.

Så till vida de inte har utvecklat någon form av metod för att göra hela metoden diskret förstås

Vad jag förstår så oscillerar (skakar) lagringsplattorna medan läshuvudena står still. Det påminner alltså om en vanlig hårddisk, fast det är oerhört många fler läshuvuden. Man behöver alltså inte någon diskret positionering av läshuvudena alls, eftersom de "flyger" förbi lagringstället, precis som vanligt.

Däremot är jag lite fundersam kring värmeutvecklingen då lagringsskivorna verkar ligga dikt an mot lässkivorna, med bara någon typ av smörjning emellan, samtidigt som de då skall röra sig i förhållande till varandra med en förmodad hög frekvens.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vattendroppe
Personligen litar jag inte på piezoelektriska material för utförande av någon form av särskilt exakt arbete över huvud taget.

Titta på närmsta sveptunnelmikroskop eller atomkraftmikroskop, standardmetoden för positionering är med piezoelement. Upplösning runt 1Å (0.1nm). Så nog duger piezotekniken till sketen magnetisk-datalagringsupplösning, problemet är väl snarare att man inte kan täcka så stort område speciellt snabbt med varje piezoelement eftersom de inte går att böja så mycket. Risken är kanske att söktiderna blir lidande.

Permalänk

kul att läsa inlägg här som tror att de är värsta professorerna inom teknik

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simpledream
kul att läsa inlägg här som tror att de är värsta professorerna inom teknik

Det är väl du som tror att dom är det? De själva verkar mest teknikintresserade och spånar kring den kunskap de faktiskt läst sig till - sådant som forum- och kommentarsfält brukar användas till, du vet.

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X-29
Vad jag förstår så oscillerar (skakar) lagringsplattorna medan läshuvudena står still. Det påminner alltså om en vanlig hårddisk, fast det är oerhört många fler läshuvuden. Man behöver alltså inte någon diskret positionering av läshuvudena alls, eftersom de "flyger" förbi lagringstället, precis som vanligt.

Däremot är jag lite fundersam kring värmeutvecklingen då lagringsskivorna verkar ligga dikt an mot lässkivorna, med bara någon typ av smörjning emellan, samtidigt som de då skall röra sig i förhållande till varandra med en förmodad hög frekvens.

Ja och hur blir det med vibrationerna? Kan en vanlig HDD vibrera så borde ju denna HRD bli ett monster med hela plattans massa åkandes fram och tillbaka. Å andra sidan kan det röra sig om så korta rörelser att det blir väldigt små vibrationer kanske går dämpa ganska enkelt.

Blir dock lite skeptisk till livslängd och värmeutveckling.

Permalänk

Känns ju mer 'stabilare' än SSD som man någon gång skriver sönder så det är ju lite som en hybrid detta fast ändå inte.. kommer kalrt bli intresangt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Coolt! Ska bli kul och se om man får höra mer av tekniken i framtiden

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem

En vanlig hårddisk snurrar ju så att läshuvudet vilar på en luftkudde som bildas som är bara någon/några nanometer om jag inte minns fel, och om jag inte minns fel så undrar jag hur de har tänkt att ha läshuvudena? Då denna hårddisk verkar vibrera med piezo-teknik så var det första jag tänkte på att det kommer vara svårt att kunna se till att alla läshuvudena inte skulle repa skivan, eller är de möjligt att hålla det lilla avståndet ändå? Eller finns det något material som skulle klara av friktionen som man kan applicera på skivan och inte störa avläsningen/skrivningen till hårddisken?

Om någon vet så vill jag gärna ha svar på om det med luftkudden är rätt eller inte, då jag själv inte är 100% säker på om det är rätt.

Det var lite om de första tankarna jag fick.

Permalänk
Medlem

detta ersätter ssd för mig iaf...man sätter dessa i pci-express slots om jag förstår det rätt, vilket gör den mycket smidigare att bara sätta in i burken

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk

Va soft en sån ska jag ha

Permalänk
Inaktiv

Är det inte samma som detta?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Lagring med rörliga delar är ju väldigt 90-tal...

Permalänk

Känns inte direkt praktiskt. Fördelen med det roterande skräpet är att läsanordningen är väldigt billig. Det här låter bara dyrt och onödigt komplext. Ser inga direkta fördelar mot en flashbaserad SSD.

Permalänk
Medlem

Ja vi får se, man kan ju hoppas att detta får ner SSD priserna

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

Nej detta kommer aldrig att slå igenom. Lösningen är redan föråldrad på pappersstadiet!

SSD har knappt börja sin utveckling och de är ändå uppe i 256gb och ca 300mb/ R/W. När utvecklingen väl kommer igång, d vs giganterna SeaGate och WesternDigital m.fl kommer in på marknaden så kommer utvecklingen att skena. Vi kanske har inom loppet av några år SSD som med lagringskapacitet i TB och läshastigheter på GB, utan några rörliga delar och krångel.

SSD lovar alltså högre lagringskapacitet, högre skriv och läshastigheter, mindre delar, högre kvalite, mindre strömförbrukning samt att SSD tekniken (flashminnen) används också inom mobiltelefoner, MP3 spelare, kameror => större marknad etc.

Tekniken är dömd att misslyckas på precis alla plan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Är det inte samma som detta?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Lagring med rörliga delar är ju väldigt 90-tal...

Jag tipsade Sweclockers sidan/forum för över en vecka sedan om ett till alternativt lagringsmedium (masslagring?) - men då var det inte intressant?

/Saint25

Permalänk
Inaktiv

Du får credits av mig iaf

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter intressant, om än något tunnt. "utan rörliga delar" men som oscillerar istället låter ju bara fel. Små rörelser är också rörelser så att säga. Men kan de få det att funka så visst, gärna för mig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Nej detta kommer aldrig att slå igenom. Lösningen är redan föråldrad på pappersstadiet!

SSD har knappt börja sin utveckling och de är ändå uppe i 256gb och ca 300mb/ R/W. När utvecklingen väl kommer igång, d vs giganterna SeaGate och WesternDigital m.fl kommer in på marknaden så kommer utvecklingen att skena. Vi kanske har inom loppet av några år SSD som med lagringskapacitet i TB och läshastigheter på GB, utan några rörliga delar och krångel.

SSD lovar alltså högre lagringskapacitet, högre skriv och läshastigheter, mindre delar, högre kvalite, mindre strömförbrukning samt att SSD tekniken (flashminnen) används också inom mobiltelefoner, MP3 spelare, kameror => större marknad etc.

Tekniken är dömd att misslyckas på precis alla plan!

Och ändå har SSD en stor akilleshäl och det är livslängden. Antalet skrivningar på en SSD är begränsat i mycket större utsträckning än på klassiska hårddiskar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Känns inte direkt praktiskt. Fördelen med det roterande skräpet är att läsanordningen är väldigt billig. Det här låter bara dyrt och onödigt komplext. Ser inga direkta fördelar mot en flashbaserad SSD.

Håller med dig jag. Vill se att det fungerar först men jag är tveksam till hela konceptet. SSD är ju egentligen en gammal teknik om man ser på flashminnen som funnits ganska länge och har fungerat så bra. Bekymret med SSD är ju priset och storleken på diskarna. Men det är nog snart ett minne blott när dom kommer med billigare och bättre minnen.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Finns det inte en annan lagrings teknik, det ingick något med ristning i sten och det skulle hålla i flera tusen år framåt...

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk

Internet är den bästa hårddisktekniken, att inte folk börjar använda den mer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och ändå har SSD en stor akilleshäl och det är livslängden. Antalet skrivningar på en SSD är begränsat i mycket större utsträckning än på klassiska hårddiskar.

Nja, någon större begränsning tycker då inte jag att det finns idag. Det var värre för några år sedan, men dagens SSD-enheter är mycket bättre. T.ex. Intels SSD-diskar ska enligt specifikationen hålla i minst 5 år om man skriver 20 GB till dem varje dag.