Permalänk

Hur koppla HDMI ?

Nu gjorde jag en rejäl tabbe när jag köpte sovrums tv, en 32" Toshiba utan VGA ingång, scart och HDMI utgångar finns såklart.

Finns det nån HDMI till VGA adapter o köpa ? isf vart hittar ja dt ?

Tjejens bärbara har bara VGA kontakt, och graffekortet i min HTPC som snart är klar har bara DVI ingen VGA.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Inaktiv

Det finns ingen vga->hdmi-adapter av den enkla anledningen att vga är en analog signal och hdmi digital. Däremot dvi-hdmi finns det. (förutsatt att det inte är dvi-a vi menar..)

EDIT: Det finns omvandlare (vga-hdmi).. men inte bara en 'liten adapter'. (Vi snackar omvandlare för tusenlappen och uppåt)

Permalänk
Medlem

vga-hdmi är nog lite svårt att hitta, eftersom det ena är digitalt och det andra analogt.

Dvi-hdmi-adaptrar finns, och om du har ett nyare grafikkort så kanske det tillohcmed har ett ljudchip som gör att du kan få bild och ljud via endast en hdmi-kabel, då är det dock viktigt att du använder den medföljande dvi-hdmi-adaptern.

Permalänk

Vga->Dvi och sen Dvi->Hdmi då?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
vga-hdmi är nog lite svårt att hitta, eftersom det ena är digitalt och det andra analogt.

Dvi-hdmi-adaptrar finns, och om du har ett nyare grafikkort så kanske det tillohcmed har ett ljudchip som gör att du kan få bild och ljud via endast en hdmi-kabel, då är det dock viktigt att du använder den medföljande dvi-hdmi-adaptern.

Grafikkortet är ett 8800GT på HTPCn med 2st DVI kontakter, en svart o en vit.
På bärbara finns dock bara VGA.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Vga->Dvi och sen Dvi->Hdmi då?

Tja, visst passar det. Funka kommer det inte att göra.

VGA = Analog signal
DVI-A = Analog signal
DVI-D = Digital signal
HDMI = Digital signal
DVI-I = Analog & Digital signal

Grafikkort har oftast DVI-I kontakter, så de kan konvertera till både analog och digital direkt, men du kan aldrig göra en analog signal digital (eller tvärt om) med bara adapter.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Om scartkontakten har RGB är det lätt att koppla själv

Sök efter VGA respektive SCART på wikipedia för kopplingsscheman.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Tja, visst passar det. Funka kommer det inte att göra.

VGA = Analog signal
DVI-A = Analog signal
DVI-D = Digital signal
HDMI = Digital signal
DVI-I = Analog & Digital signal

Grafikkort har oftast DVI-I kontakter, så de kan konvertera till både analog och digital direkt, men du kan aldrig göra en analog signal digital (eller tvärt om) med bara adapter.

Ok har som sagt 2st kontakter på grafikkortet en vit och en svart DVI. Sen om det är A I eller D det vet jag inte, kortet är ett 8800GT, just ja S video uttag finns med, sånt som ser ut som dom gamla mus/tangentbords kontakterna.
Vill ju få bra bild, vilket ja gissar att man inte får med S video.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Ok har som sagt 2st kontakter på grafikkortet en vit och en svart DVI. Sen om det är A I eller D det vet jag inte, kortet är ett 8800GT, just ja S video uttag finns med, sånt som ser ut som dom gamla mus/tangentbords kontakterna.
Vill ju få bra bild, vilket ja gissar att man inte får med S video.

Kontakten är ofta en "mini-din" som ser ut nästan som s-video och ofta följer en sladd med som kopplar till s-video
Kvaliteten är rätt ok då luminans är skild från krominans?

Är antagligen DVI-I på graffet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
Kontakten är ofta en "mini-din" som ser ut nästan som s-video och ofta följer en sladd med som kopplar till s-video
Kvaliteten är rätt ok då luminans är skild från krominans?

Är antagligen DVI-I på graffet.

Ok så DVI-I till HDMI hona adapter jag ska ha alltså?

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Ok så DVI-I till HDMI hona adapter jag ska ha alltså?

vilken DVI till HDMI som helst.

DVI-I betyder stöd för båda analoga och digitala signaler.

Kopplar man till hdmi utnyttjar man de digitala signalerna (dvi-d)

Permalänk

Hittade på biltema 119kr 1½m kabel DVI-D till HDMI

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar