Permalänk
Medlem

[fantasi] alver och sex....

hur är det med sex lagarna om nu alver åldras mycket långsammare?
vet att det är en hypotetisk fråga, ben vad tycker ni? är det pedofileri att ha sex med en alv som är 15 år gammal (eller äldre, beroende på vilket universum man vill bo i) som ser ut att vara 6 år gammal?

(ta inte frågan allt för seriöst dock....)

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Nä det är det inte. Har hon en hjärna som en 30åring i en 10-åringskropp så ser jag det inte som pedofili nej. Men det är lite sjukt ändå, just för man associerar ju en flickokropp med just en flicka.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro det. Det här är inte ett vidare utforskat område, och det skulle troligen utvecklas om vi stötte på andra raser som är intelligenta, men den svenska brottsbalken är skriven utifrån människan. När den talar om "någon" eller "barn" eller liknande, så talar den om människor. Om inte alver är människor, blir det samma regler som de om tidelag. Sådana har vi inte längre i Sverige.

Edit: Min första mening är ett svar på frågan "lagligt?" i omröstningen, inte frågan om huruvida det är pedofili som står i första inlägget.

Permalänk
Medlem

jag undrar för att jag håller på och skriver något, sam ni tyvärr inte kommer få se på ett tag, och undrar hur ett samhälle som har raser som åldras olika fort skulle utveckla sina lagar, det är en sci-fi/fantacy historia.... det är allt jag kan säga....

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk

Som sagt svensk lagstiftningen gäller enbart Homo sapiens sapiens, ger man sig på andra arter så är det inte pedofil oavsett deras ålder och faktisk helt lagligt i sverige. (tidelag)
Men handlingar av människor där djur utsätts för smärta eller tvång faller under bestämmelserna mot djurplågeri, och är brottsliga på denna grund i Sverige.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tidelag
Vilket man skulle kunna bli fälld för.

Dagens kontrollrättsväsende som skyddar folk från de själva(förmynderi), har med åldersgränser försökt göra ett så enkelt och tydligt kontrollsystem som möjligt. Alla mognar olika fort, det kan skilja sig mycket. Tar vi alkohol är så många yngre tillräckligt mogna för att inta alkohol, men så fort de börjar dricka så försvinner mycket förstånd och de blir plötsligt omogna för att dricka. Så det enda praktiska med att bevara kontrollsamhället är att införa tydliga gränser.
Idag finns det bara alkohol-åldersgräns för en art (människan), de andra får supa sig fulla hur unga de vill. http://www.youtube.com/watch?v=ypXJaLQXKQk
Detsamma gäller sex, skulle en till "intelligent" varelse komma, så skulle man kunna göra olika regler beroende på om skillnaden är enorm. (annars bättre att ha samma) Med enorm skillnad att den andra arten inte blir så gammal.
*edit*
När jag tänker efter finns kan djurägare åka dit om han/hon låter yngre djur ha sex med varandra. T.ex. ska tjurkalvar och kvigkalvar hållas isär. Så på sätt och vis finns det åldersgräns för vissa djur, fast det går nog in på misskötsel av djur. (djurhållning) Iget prat att djuren ej var byxmyndiga.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Pedofili handlar om att vara sexuellt attraherad av prepubertala barns kroppar.
Alltså ser jag det som en självklarhet att det är pedofili att ha sex med någon som har en 6-årings kropp.

Jag tycker inte det är något fel med det, men det är absolut pedofili.

EDIT: Det är inte nödvändigtvis det fysiska som pedofili handlar om, men så som det används i dagens samhälle så är det generellt sett så.
Något jag iofs har vissa invändningar emot, men för den här frågans skull spelar det ingen roll som jag ser det.

Permalänk
Medlem

Men jag vet inte riktigt vad jag ska rösta på, ska jag rösta på om jag tycker det borde vara lagligt eller inte i ett hypotetiskt samhälle?

Eller hur jag tror att dagens lagstiftning skulle se på saken?

Permalänk
Medlem

Ålder är bara ett påhitt. Pedofili är det om alven eller människan i fråga inte är könsmogen.

Så, ja det är pedofili om Alven inte är utvecklad. Jag har ingen större koll på hur pass "vuxen" en Alv är i 15-års åldern. Ser den bara ut som 6år eller beter den sig som det också?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Det relevanta i TS:s exempel vore väl att se till den mentala åldern snarare än den skenbara precis som Cloudstone sade ...
Om den faktiska åldern är 15, den fysiskt skenbara 6 vore det väl att se likvärdigt med pedofili om alven är på en 6-årings "medvetandenivå" eller däromkring.

Enligt vissa författare/rollspelsskapare så börjar inte avstannandet i alvers åldrande att ta nämnvärd plats förrän i övre tonåren och i vissa fall så sent som upp till 30-årsåldern. Men det vore ju tråkigt ur diskussionssynvinkel om så vore fallet.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Nä det är det inte. Har hon en hjärna som en 30åring i en 10-åringskropp så ser jag det inte som pedofili nej. Men det är lite sjukt ändå, just för man associerar ju en flickokropp med just en flicka.

Får mig att tänka på arrested development, skulle det vara rätt om man gjorde de med en MRF...

30 åring, fast barns mentalitet...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

...oh..my..god

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Vet du inget om alver? Alver växer upp lika fort som människor, men blir sedan inte äldre fysiskt. Dessutom ska du som människa inte ha sex med alver. Det vore perverst!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd

Vad för alver pratar vi om?

eller

?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Det skulle absolut kunna vara pedofili, men minns också att enbart pedofili är enbart en sexuell preferens och knappast olagligt. Lagarna som finns är anpassade för att förhindra övergrepp på barn vilket i mitt tycke är något som är seperat. Jag kan väl sammafatta det som att pedofili har att göra med attraktion till barns kroppar dvs utseende medans lagen är anpassad efter ålder och psykisk mognadsgrad.

Lagarna gentemot en annan ras skulle knappast bestämmas efter utseende på något sätt, snarare någon åldersgräns baserad på deras psykiska mogndadsgrad samt kultur och tradition.

Permalänk
Medlem

Har alver verkligen fysisk sex? Är det inte en än mer spirituell form av tantrasex det handlar om?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Icke könsmogen = skall inte ha sex. Enkelt löst

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Vare sig det skulle vara lagligt eller ej så skulle det vara äckligt.....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Vet du inget om alver? Alver växer upp lika fort som människor, men blir sedan inte äldre fysiskt. Dessutom ska du som människa inte ha sex med alver. Det vore perverst!

Det beror på i vilken värld du rör dig.

Permalänk

Svårt att tänka sig att det är meningen att alver ska ha sex, från sagan om ringen känns det ju inte som att det pågår någon snusk i deras träkojor. Jag tror att alver bara växer upp som svampar.

Rent rättsligt skulle en rättegång gällande detta bli mycket spännande att följa.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Tänk vilka sociala dilemman vi hade fått om det helt plötsligt fanns en ny typ av människa Jag gissar på massiv diskriminering (lite som när samhället i väst såg svarta eller judar som "en helt annan typ av människor"). Det är nog bara en fråga om tid innan någon får för sig att "bli älva".

Fö. är det här ett bra exempel på varför man bör skilja på tanke och handling: tanken bör aldrig vara brottslig, annars får vi sådana här konstiga situationer (ehm, om nu älvor fanns).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Icke könsmogen = skall inte ha sex. Enkelt löst

Vem avgör när man är könsmogen då?

Helt kroppsligt sett är en flicka könsmogen vid 12-13 års ålder men vi vet ju alla att det är fel att ha sex med en 13 åring.

Gå tillbaka några hundra år så var det vanligt med 13 åringar som var gravida osv.

Bara för att man är könsmogen så betyder det inte att man är redo mentalt för att ha sex. Därför tycker jag att lagar som skyddar barn ifrån sånt är viktiga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Vem avgör när man är könsmogen då?

Helt kroppsligt sett är en flicka könsmogen vid 12-13 års ålder men vi vet ju alla att det är fel att ha sex med en 13 åring.

Bara för att man är könsmogen så betyder det inte att man är redo mentalt för att ha sex. Därför tycker jag att lagar som skyddar barn ifrån sånt är viktiga.

Men det finns flertalet 12-13 åringar som är redo mentalt för att ha sex.
Varför är det då fel om dom har sex?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Men det finns flertalet 12-13 åringar som är redo mentalt för att ha sex.
Varför är det då fel om dom har sex?

Om du frågar mig, inget.

Jag tycker själv att lagen är på tok för konstig, jag skulle satt automatisk våldtäckt vid 12 års ålder. I annat fall får man påvisa att det är en våldtäckt.

Det är inte direkt ovanligt att man har sex innan man är 15.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Vem avgör när man är könsmogen då?

Helt kroppsligt sett är en flicka könsmogen vid 12-13 års ålder men vi vet ju alla att det är fel att ha sex med en 13 åring.

Gå tillbaka några hundra år så var det vanligt med 13 åringar som var gravida osv.

Bara för att man är könsmogen så betyder det inte att man är redo mentalt för att ha sex. Därför tycker jag att lagar som skyddar barn ifrån sånt är viktiga.

Inte vem, utan vad. Könsmogen är man när man kan reproducera, vilket uppkommer runt 13 års ålder hos människor.

Du behöver inte gå tillbaka några hundra år för att hitta gravida 13-åringar (som är precis lika "naturligt" som att föda barn i 25-årsåldern: vad jag vet så har vi har börjat producera barn kort efter vår könsmognad så länge som människor funnits), det räcker med att byta kultur.

Idén att man blir fullvuxen först när man börjar närma sig 30 (som är normen idag) är på intet sätt det enda sättet människan kan fungera på. Det råkar bara vara det att det är ett (till synes) effektivt sätt i vårt nuvarande samhälle.

(Ta nu absolut inte det här som samhällskritik: vi människor håller betydligt mer information idag än vad vi gjorde förr i tiden. Tidig mognad har inget egetvärde).

För mig är det uppenbart att lagarna måste fungera någorlunda hyfsat, inte bara bygga på ett odefinerat ogillande. Det rimliga är därför att inte moralisera överdrivet mycket kring frågan, istället bör man sätta upp några grundpremisser för vad som är lagligt respektive olagligt. Det är tämligen enkelt egentligen: sex bör vara lagligt sålänge alla parter godkänner det. Den lagen kombinerar man sedan med definitionen på när en människa får "godkänna" något/ta ansvar för sig själv (vilket är en betydligt krångligare definition).

Om vi utgår från att alven/vem-som-helst anses vara kapabel att bestämma själv så är det alltså uppenbart att inget lagbrott bör ha begåtts.

Men nu är ju ingen lagbok helt fri från dumheter, så man kan ju undra hur lagarna för "alvsex" skulle ha sett ut i Sverige. Jag menar, ta bara lolikonfenomenet, som är ett fint exempel på när politisk agenda istället för rationalitet bestämmer lagarna.

Något som är säkert är hur som helst att det hade varit intressant hur partier m.m. reagerade i frågan. Vad hade kvällstidningarna gjort?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Vem avgör när man är könsmogen då?

Helt kroppsligt sett är en flicka könsmogen vid 12-13 års ålder men vi vet ju alla att det är fel att ha sex med en 13 åring.

Gå tillbaka några hundra år så var det vanligt med 13 åringar som var gravida osv.

Bara för att man är könsmogen så betyder det inte att man är redo mentalt för att ha sex. Därför tycker jag att lagar som skyddar barn ifrån sånt är viktiga.

Vad är det för krav som behöver uppfyllas för att man ska anses vara mentalt redo för att ha sex?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Om båda parter är med på det och båda anses förståndiga nog att avgöra det själv tycker jag att de ska få ha sex. Dock är det ju lättare att sätta en gräns och döma utefter den.

Om det räknas som våldtäkt att ha sex med någon under femton så har jag både våldtagit och blivit våldtagen, av samma tjej flera gånger. Känns ju inte bra såhär nu när man är äldre.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Vet du inget om alver? Alver växer upp lika fort som människor, men blir sedan inte äldre fysiskt. Dessutom ska du som människa inte ha sex med alver. Det vore perverst!

Håller med dig om hur de åldras där. Men du... halv-alver då? De är inte nödvändigtvis sprungna ur våldtäckt... däremot är ju halv-orcher oftast det

Skönt teoretisk tråd btw

Permalänk
Medlem

Hahahahahaha.

Finns väl alver som är max 15 cm långa som finns i sagor t.ex. Ska du ha sex med en sån så lär det ju sluta med att lilla varelsen dör.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

Allt utan blöja går att töja.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Hahahahahaha.

Finns väl alver som är max 15 cm långa som finns i sagor t.ex. Ska du ha sex med en sån så lär det ju sluta med att lilla varelsen dör.

Man får nog nöja sig med petting och kanske lite "bukkakke"...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if