Permalänk

TYST 12-13" bärbar för surfning

Då jag skaffar en kraftfull stationär säljer jag nu min kraftiga bärbara och är därför på jakt efter en 12-13" bärbar dator med prestanda som ska räcka till surfing och ordbehandling.

Har egentligen endast följande krav:

* 12-13" skärm.
* TYST - inga värsting grafikort etc.
* Bra skärm med hög ljusstyrka
* Så tunn lätt och liten som möjligt.

Datorn ska användas till 95% surfande så jag värdesätter mest att den är otroligt tyst.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Pris ?

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Dell mini, 12" varianten?

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk

Priset är av underordnad betydelse, men dom kan väl inte vara så fasligt dyra? Jag vill inte ha något monster utan den ska vara sval och tyst.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Inaktiv

Tyst,lätt,dyr och en av de bästa 12-tummarna på marknaden:

http://www.dustinhome.se/pd_5010313925.aspx

Lätt,dyr och nästan lika tyst (med tpfancontrol) och en av de bästa 13-tummarna på marknaden:

http://www.dustinhome.se/pd_5010199784.aspx

Helt klart mina val om ergonomi (ljudnivå+tangentbord) är viktigt och prislappen är av underordnad betydelse.

Permalänk
Medlem

Den här:

http://www.dustin.se/pd_5010232099.aspx

Processorn drar bara 15 Watt max. Ett utmärkt val om du inte behöver Dual-Core.

Så sparar du 20.000:- jämfört med Zzzandmans förslag.

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem

Funderar själv på att införskaffa en Dell Vostro 1320:

Intel® Core™ 2 Duo P8600-processor (2,4 GHz, 1 066 MHz FSB, 3 MB L2-chache)

Äkta Windows Vista® Business SP1 with XP Professional installed and Vista® & XP Media-Swedish

13,3-tums antireflexbehandlad WXGA-skärm

Integrerad kamera med 1,3 megapixlar

3 072 MB 800 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler (1 x 2 048 + 1 x 1 024)

250 GB hårddisk (7 200 v/min) med fritt fall-sensor

Integrerat GMA X4500 HD-grafikkort

Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet, fackmatad

6-cells primärt litiumjonbatteri, 48 wattimmar

Dell Wireless 1397-minikort (802.11 b/g), europeiskt

3 års grundläggande garanti - nästa arbetsdag

ca 6000:- exkl. moms med rabattkod (L2ZW6KH71?XT0F)

Vad tror ni om detta?

recension

Permalänk

låter fint! så länge du inte behöver ett kraftigare graffekort (antar att du inte gör det).

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

HP DV2 ska enligt vad jag har läst inte vara så tyst. Detta skriver TrustedReviews.com:

"These two aspects, combined with the higher resolution screen, make the dv2 a very nice machine to use. However, this optimism is sullied somewhat by two issues: heat and noise. Even when idle the dv2's fan spins at a fervent rate - loud enough that it's audible in a quiet room. And, when you start stressing the system more, the fan moves up a gear, generating enough noise to prove very distracting - especially if you're trying to watch a video late at night. This is matched by a fair amount of heat and though the dv2 never gets uncomfortably hot, it's warm enough that you notice"

Källa: http://www.trustedreviews.com/laptops/review/2009/04/17/HP-Pa...

Ljudnivån på en dator är såklart en väldigt personlig uppfattning som kan variera beroende på vad man har för erfarenheter och preferenser. Men ville nämna detta då det tipsades om datorn tidigare i tråden.

Tycker Vostro 1320 som krimz nämner känns som ett vettigt val annars. Bra pris även inkl. moms och med rabattkod. HP's nya DV3 serie är schysst också, men ligger kanske en aning högre i pris.

//R

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Tyst,lätt,dyr och en av de bästa 12-tummarna på marknaden:

http://www.dustinhome.se/pd_5010313925.aspx

Lätt,dyr och nästan lika tyst (med tpfancontrol) och en av de bästa 13-tummarna på marknaden:

http://www.dustinhome.se/pd_5010199784.aspx

Helt klart mina val om ergonomi (ljudnivå+tangentbord) är viktigt och prislappen är av underordnad betydelse.

Vad i hel*****

Vad är det i de datorerna som gör att priset ökar med.... 20.000 kr från andra liknande datorer?

Designen är det ju knappast då det ser ut som en 90talare... hehe.

Prestandan är ju också inget att le åt direkt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Vad i hel*****

Vad är det i de datorerna som gör att priset ökar med.... 20.000 kr från andra liknande datorer?

Designen är det ju knappast då det ser ut som en 90talare... hehe.

Prestandan är ju också inget att le åt direkt.

Det du betalar för extremt slitstarka datorer med hög kvalitet som är tänkt för företagsanvändare med extremt höga krav, inte för gamers för att maximera FPS:en i Crysis. Man kan säga det är lite som Lexus, absolut inget för alla utan för vissa som ställer lite högre krav på prylarna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Det du betalar för extremt slitstarka datorer med hög kvalitet som är tänkt för företagsanvändare med extremt höga krav, inte för gamers för att maximera FPS:en i Crysis. Man kan säga det är lite som Lexus, absolut inget för alla utan för vissa som ställer lite högre krav på prylarna

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA Jag dör

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

En thinkpad kostar som den gör för att den faktiskt är byggd ordentligt. Inget knarrande plast här inte. Man fattar det inte förrän man testat en.

Men visst betalar man lite för namnet i många fall, precis som Apple.

Min Macbook var för övrigt knäpptyst tills jag satte i snabbare hårddisk. CPU-fläkten går givetvis igång om du gör nåt processorkrävande men vanligt surfande och sånt kräver inget av processorn så...

Permalänk
Inaktiv

Jag har just pysslat med min mammas HP 530 och ordspråket "man får vad man betalar för" är tydligt. Hon har surfat lite recept på ica.se och mailat, maximalt en timme per vecka i ett år och datorn är missfärgad runt touchplattan redan...Lägg därtill en dålig glossy-skärm med jättepixlar (1280x800 på 15.4 tum) med crappy betrakningsvinkel, celeron, en urdålig touchpad, över 3 kg i vikt, 45 minuter batteritid,svampigt tangentbord, inga indikatorlampor,urusel support/drivrutinsbibliotek och riktigt dåliga tilläggsprogram. Min 42p som jag sålde för 5000kr på blocket efter att ha kört den 10.000 timmar (utan överdrift, snittar säkert på 6h/dygn de första 3 åren + server sista året) såg fräschare ut än morsan konsumentholk efter 50... Men visst, man kan köpa 6 lågbudget-konsumentdatorer eller en padda så dom är inte direkt billiga, men jag brukar köpa mina begagnade (eller knipa en snabbt när butikerna har fel pris på prisjakt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Det du betalar för extremt slitstarka datorer med hög kvalitet som är tänkt för företagsanvändare med extremt höga krav, inte för gamers för att maximera FPS:en i Crysis. Man kan säga det är lite som Lexus, absolut inget för alla utan för vissa som ställer lite högre krav på prylarna

Eller som att köpa ett Knirps Steel Line paraply istället för ett vanlig billigt 50 kronors sådant. Man får ett rejält paraply av tysk kvalitet som inte viker sig för vinden.

Typisk skillnad mellan Thinkpads (speciellt dem äldre) och vanliga bärbara: Keyboard Flex (d.v.s. hur mycket tangenterna runt omkring sjunker ner när du trycker på en)

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Hade jag pengar att bränna så skulle jag definitivt satsa på en Thinkpad t400.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
HP DV2 ska enligt vad jag har läst inte vara så tyst. Detta skriver TrustedReviews.com:

Källa: http://www.trustedreviews.com/laptops/review/2009/04/17/HP-Pa...

Ljudnivån på en dator är såklart en väldigt personlig uppfattning som kan variera beroende på vad man har för erfarenheter och preferenser. Men ville nämna detta då det tipsades om datorn tidigare i tråden.

//R

Lite konstigt då notebookreview skriver så här:

"in terms of noise, our review unit of the dv2 remained quiet during the testing period ... even during the synthetic benchmark tests. When the system was stressed during our review the internal cooling fan kicked into high gear, but the fan noise was barely noticeable."

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4963&review=...

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem

Det är konstigt, det håller jag med om. Kan egentligen bara citera mig själv i detta fall:

"Ljudnivån på en dator är såklart en väldigt personlig uppfattning som kan variera beroende på vad man har för erfarenheter och preferenser"

Sen kan det ju även vara så att TR.com hade ett måndagsexemplar, men det känns inte som att det är något som man kommer få reda på.

//R

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
HP DV2 ska enligt vad jag har läst inte vara så tyst. Detta skriver TrustedReviews.com:

"These two aspects, combined with the higher resolution screen, make the dv2 a very nice machine to use. However, this optimism is sullied somewhat by two issues: heat and noise. Even when idle the dv2's fan spins at a fervent rate - loud enough that it's audible in a quiet room. And, when you start stressing the system more, the fan moves up a gear, generating enough noise to prove very distracting - especially if you're trying to watch a video late at night. This is matched by a fair amount of heat and though the dv2 never gets uncomfortably hot, it's warm enough that you notice"

Källa: http://www.trustedreviews.com/laptops/review/2009/04/17/HP-Pa...

Ljudnivån på en dator är såklart en väldigt personlig uppfattning som kan variera beroende på vad man har för erfarenheter och preferenser. Men ville nämna detta då det tipsades om datorn tidigare i tråden.

Tycker Vostro 1320 som krimz nämner känns som ett vettigt val annars. Bra pris även inkl. moms och med rabattkod. HP's nya DV3 serie är schysst också, men ligger kanske en aning högre i pris.

//R

jag har också läst att låter mycket, dessutom blir de väldigt varma undertill.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Vad i hel*****

Vad är det i de datorerna som gör att priset ökar med.... 20.000 kr från andra liknande datorer?

Designen är det ju knappast då det ser ut som en 90talare... hehe.

Prestandan är ju också inget att le åt direkt.

Ja man kan ju undra. Visst håller de hög kvalitet men inte så hög att det motiverar det priset. De håller ju bättre kvalitet än Acer, Asus, Dell osv konsumentserie men bland annat HP har en företagsserie som är lite dyrare än konsumentserien men betydligt billigare än dessa och dom håller hög kvalitet.

Prestandan är inget vidare och designen är hemsk. Långt ifrån prisvärd enligt mig. Apple är också dyra men inte lika dyra som dessa. Själv snser jag att Apple håller högre kvalitet än Thinkpad men till ett lägre pris, dessutom kan du få hyfsad prestanda på Apples datorer.

Skulle rekommendera den här: http://www.dustin.se/pd_5010232099.aspx

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk
Medlem

Ingen som har kollat något på samsung x360?
Har kikat på denna själv ett tag då jag är ute efter i princip samma sak.
Slimmad dator med bra batteritid, "duglig prestanda"
HDMI utgång, och även klara 1080p med su9300.
Liten och smidig, det negativa ja har läst om den är att den är blanksvart även när du öppnar den så all skit å fingeravtryck syns väldigt lätt.
Även att skärmen inte har så bra betraktningsvinklar är dock väldigt ljusstark.

Den kostar 11995 på misco.se nu

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Avstängd

Skall du använda den för exempelvis surf i soffan finns det bara macbook pro 13" i den prisklassen som alternativ. Användarbekvämligheten ligger på en annan nivå än någon windows/linuxvariant. En styrplatta som är smidigare än extern mus (trots att jag hatat styrplattor förut, men det var på windowstiden), bakgrundbelyst tangentbord, mycket bra skärm, överlägsen batteritid, låg vikt samt fokus på låg ljudnivå. Undvik 7200 rpm diskarna som tillvall dock om du inte vill höra något från datorn.

Man kan debattera mycket om osx vs windows ur ett tekniskt perspektiv, men just användbarheten pga kombinationen mac/os x gör att macbook pro vinner på teknisk knockout när det handlar om surfavdelningen. Då spelar det mindre roll om man har en startknapp eller inte.

Permalänk

jag säger datorn i min sign! låter typ inget, bra skärm underbart tangentbord och lätt!

finns väl mer fördelar men tror du fattar poängen.. typ 10 k kostar den på dustinhome.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Kolla in Acer Aspire Timeline 3810T om du inte behöver en optisk drive. Tyst och sval enligt Notebookcheck:
http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-3810T-Noteboo...

Pris 6-7k. Än så länge finns den bara med single core, men det kanske räcker för dina behov.

Permalänk

Vad blev det för dator för trådskaparen?? Ä själv på jakt efter en HP DV2-1110eo, så om det blev en sådan så hade varit kul att få vet hur den fungerar...!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nightdriver
Vad blev det för dator för trådskaparen?? Ä själv på jakt efter en HP DV2-1110eo, så om det blev en sådan så hade varit kul att få vet hur den fungerar...!

Jag har ägt min 1110 en månad eller så nu. Hade ju 1130:n först. Den de marknadsförde med dual-core men var single-core processor i.
Satsa helt klart på 1110 med dual-core om du ska ha en.

Batteritid cirka 3+h beroende på energischema och användningsområde (inget att hurra enormt för alltså), bra skärm, superbt tangentbord, härlig touchpad, klarar 720p filmer galant, testade Sims 3 och visst fungerade det, även om grafikkortet inte är det bästa.
Snygg är den ju också, och portabel med sina 1.7kg.
Älskar den och skulle inte byta bort den i första taget.

Vet inte om det är mkt mer att säga, får väl fråga här igen då.

Visa signatur

Jag älskar att hata

Permalänk
Medlem

Jag säljer min Vostro för 4500 om nån i tråden är intresserad.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit