Svenskar väljer AMD Radeon

Permalänk
Melding Plague

Svenskar väljer AMD Radeon

Grafikkort med en eller flera grafikprocessorer från AMD dominerar på prisjämförelsesajten Prisjakt.nu. Hela 18 av de 20 mest eftersökta modellerna är ett Radeon.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är bra det, ju jämnare en kamp är desto mer motiverad är bägge företagen att kämpa vidare för att vara "bäst". Om det är en som leder och en som jagar så brukar den ledande ändå kunna ta det lite lugnare och tjäna lite extra pengar medan den som jagar försöker komma ikapp. Jag tror med andra ord att en jämn kamp är det bästa för utvecklingen och marknadens konsumenter, oss.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv

Statistik i sitt ässe, litar inte ett dugg på skiten. Att AMD skulle ha 90% av grafikkortsmarknaden är bara en ren lögn, det kan vilken idiot som helst räkna ut. Dålig, irriterande PR.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Statistik i sitt ässe, litar inte ett dugg på skiten. Att AMD skulle ha 90% av grafikkortsmarknaden är bara en ren lögn, det kan vilken idiot som helst räkna ut. Dålig, irriterande PR.

Det står ju:
"Hela 18 av de 20 mest eftersökta modellerna är ett Radeon."
Sen vad folk köper är ju en helt annan sak.

Permalänk
Medlem

nu gäller det att tänka till...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Statistik i sitt ässe, litar inte ett dugg på skiten. Att AMD skulle ha 90% av grafikkortsmarknaden är bara en ren lögn, det kan vilken idiot som helst räkna ut. Dålig, irriterande PR.

Att 90% av sökningarna är efter ATIkort är inte samma som som att ha 90% av grafikkortsmarknaden. Eller hur?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Re: nu gäller det att tänka till...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snörök
Att 90% av sökningarna är efter ATIkort är inte samma som som att ha 90% av grafikkortsmarknaden. Eller hur?

Absolut inte men lite säger det om sanning. Innan nån hoppar på mig så påstår ja inte att 90% är vad AMD har på grafikkortsmarknaden, men att 90% söker efter kortet på prisjakt säger något i alla fall.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Statistik i sitt ässe, litar inte ett dugg på skiten. Att AMD skulle ha 90% av grafikkortsmarknaden är bara en ren lögn, det kan vilken idiot som helst räkna ut. Dålig, irriterande PR.

Men det här är ju inte inget PRpåstående utan endast statistik över produktsökningar.
Det intressanta är ju att siffrorna i artikeln inte alls överensstämmer med de siffror distributörerna redovisar. Jag ifrågasätter relevansen av en lista med produktsökningar när de inte står i relation till faktiska köp.

Varför söker så många på radeonbaserade kort om de sedan inte köper dem (i proportion till andelen sökningar)?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Men det här är ju inte inget PRpåstående utan endast statistik över produktsökningar.
Det intressanta är ju att siffrorna i artikeln inte alls överensstämmer med de siffror distributörerna redovisar. Jag ifrågasätter relevansen av en lista med produktsökningar när de inte står i relation till faktiska köp.
Varför söker så många på radeonbaserade kort om de sedan inte köper dem (i proportion till andelen sökningar)?

Det har du rätt i...om det görs så mycket sökningar på just Radeon men köpen uteblir (om man tar hänsyn till distributörernas statistik), kan man fråga sig hur eftertraktrade korten är.

Men nyheten i sig är otroligt missvisande; sen har väl prisjakt aldrig varit speciellt tillförlitlig.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Det har du rätt i...om det görs så mycket sökningar på just Radeon men köpen uteblir (om man tar hänsyn till distributörernas statistik), kan man fråga sig hur eftertraktrade korten är.

Men nyheten i sig är otroligt missvisande; sen har väl prisjakt aldrig varit speciellt tillförlitlig.

Missvisande? Det är snarare du som inte behärskar termerna. Mest sökt är Radeon, AMD och Nvidia säljer ungefär 50/50 i Sverige. Kan det bli klarare än så?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Det är väl så att de initierade söker efter det dom vill ha och kollar upp priserna och då kollar på AMD. Medans svenssons har en eftersläpning på några år och fortfarande tror att nVidia är the shit för att spela voff eller vad det nu heter.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Innebär detta att AMDs kunder är mer prismedvetna?

Generellt tror jag dock de flesta som vill ha ett nytt grafikkort går in på t.ex. elgiganten eller liknande och får ett kort framplockat av säljaren. Om det blir AMD eller Nvidia handlar nog väldigt ofta om säljarens personliga smak. Jobbat i butik och de flesta köpte faktiskt det man pekade på.

Hur mycket sökningar är det i månaden på prisjakt och pricerunner egentligen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Men det här är ju inte inget PRpåstående utan endast statistik över produktsökningar.
Det intressanta är ju att siffrorna i artikeln inte alls överensstämmer med de siffror distributörerna redovisar. Jag ifrågasätter relevansen av en lista med produktsökningar när de inte står i relation till faktiska köp.

Varför söker så många på radeonbaserade kort om de sedan inte köper dem (i proportion till andelen sökningar)?

Instämmer. Att 4770 ligger så högt beror antagligen på att det inte går att få tag på dem och att folk därför uppdaterar sig på dess utveckling i pris och tillgänglighet oftare än andra.

Permalänk
Hjälpsam

Hur som helst, jädrar va billigt HD4870 har blivit!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Hur som helst, jädrar va billigt HD4870 har blivit!

Fast på komplett.se får man nu ett överklockat GTX260 med annan kylning för under 1400kr

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Re: Re: nu gäller det att tänka till...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Absolut inte men lite säger det om sanning. Innan nån hoppar på mig så påstår ja inte att 90% är vad AMD har på grafikkortsmarknaden, men att 90% söker efter kortet på prisjakt säger något i alla fall.

Säger något vadå?

Vi säger att svenne ska köpa ett nytt graffe så lägger han/hon upp en budget (säg 2000-2500 kr). Därefter börjar jakten. När sökningen är klar har han säkert kollat 10-12 kort, varav 9 är från AMD. Han bestämmer sig för att köpa ett nVidia-graffe. Vad säger det dej?

EDIT:
Undrar hur många det är som har gjort en sökning på blocket efter Ferrari (jag har), jämfört med hur många det är som köper en därifrån.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Fast på komplett.se får man nu ett överklockat GTX260 med annan kylning för under 1400kr

Konkurens är trevligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Säger något vadå?

Vi säger att svenne ska köpa ett nytt graffe så lägger han/hon upp en budget (säg 2000-2500 kr). Därefter börjar jakten. När sökningen är klar har han säkert kollat 10-12, kort varav 9 är från AMD. Han bestämmer sig för att köpa ett nVidia-graffe. Vad säger det dej?

Att han har dåligt omdöme?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är som någon skrev ovan, att många övervakar just HD4770 och HD4870 för att det är de korten som gett mest valuta för pengarna.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Jag tror att det är som någon skrev ovan, att många övervakar just HD4770 och HD4870 för att det är de korten som gett mest valuta för pengarna.

Om nu siffrorna stämmer så har nog dessa två modeller mycket med saken att göra.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Trevligt, och själv har jag precis beställt ett XFX Radeon HD4770 (YDF) 512MB! Det fanns i lager hos Inet och är redan packat!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk

Jämförelsen med sökningar och reell försäljning är så haltande att det lämnar utrymme för så många orsakssamband. Teorin att en tänkt kund kollar in massor av amd-kort för att sedan välja ett nvidia (spill) är lika troligt som någon annan teori (exempelvis Lurcazzus ang prismedvetenhet mfl). Båda två gäller troligen samtidigt dessutom, eftersom de inte står i motsats till varandra. Såvida man inte är en fanboy.

/Kalle

Permalänk
Medlem

Inte för att vara en "amd/ati-fanboy" men kan det bero på att ALLA radeon kort har ett försvarbart pris från början när dom släpps?

Och majoriteten av dom som köper nvidia antingen är dumma i huvudet och tror att dyrare automatiskt är bättre. Eller så pissar dom pengar med röven och tar bara den med mest "x" i namnet?

Finns nog många som köpt 4870x2 bara för att det är dyrt också, men nvidia leder på dyrahäftigakortmedmassaxxxxxxxxxxxxxxinamnet.

Smaka på den bananen en stund, och tänk efter om du just blev sur för att någon kläcker en sån här kommentar, eller för att du känner dig lite träffad....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Näbb
Inte för att vara en "amd/ati-fanboy" men kan det bero på att ALLA radeon kort har ett försvarbart pris från början när dom släpps?

Och majoriteten av dom som köper nvidia antingen är dumma i huvudet och tror att dyrare automatiskt är bättre. Eller så pissar dom pengar med röven och tar bara den med mest "x" i namnet?

Finns nog många som köpt 4870x2 bara för att det är dyrt också, men nvidia leder på dyrahäftigakortmedmassaxxxxxxxxxxxxxxinamnet.

Smaka på den bananen en stund, och tänk efter om du just blev sur för att någon kläcker en sån här kommentar, eller för att du känner dig lite träffad....

Kan hålla med om att ingångspriserna är bättre, men i vissa priskategorier är nvidia bättre, likaså AMD Radeon. Förstår inte varför folk ska fanboya så mycket. Det är väl bara att se till att man tar de man själv tycker är det bästa valet?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

jag tror på teorin om att de som är prismedvetna köper amd, om man säger att 25% av alla sökningar på prisjakt resulterar i köp (fast det är nog betydligt mindre), så innehar amd 90% av dom köpen, men dom 25% står sedan bara för kanske 40% av marknaden. vilket gör att många som köper nvidia är dom som tror att nvidia är det enda som gäller, ungefär som det finns folk som tror att intel är det enda som gäller, och därför tror att celeron är bättre än athlon.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Kan hålla med om att ingångspriserna är bättre, men i vissa priskategorier är nvidia bättre, likaså AMD Radeon. Förstår inte varför folk ska fanboya så mycket. Det är väl bara att se till att man tar de man själv tycker är det bästa valet?

Snackade just med en kompis som är intel/nVidia fanboy, han skulle aldrig välja ett radeon-kort för det är mycket ballare att ha nVidia, fastän han själv erkände att amd/ati gör mer prisvärda kort. Sen ville han inte köpa amd:s processorer utan föredrog intel för att amd hade dåliga sätt att mäta processorstyrka...

Ibland undrar man =P

Permalänk

AMD gör superbra kort till mycket respektabla priser. Det är minst sagt ett välkänt faktum.
(Nvidia kan också göra bra grafikkort men de är inte alls i samma liga som AMD när det kommer till pris/prestanda)

Oh jag är objektiv. ^^ nåväl, go AMD.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
AMD gör superbra kort till mycket respektabla priser. Det är minst sagt ett välkänt faktum.
(Nvidia kan också göra bra grafikkort men de är inte alls i samma liga som AMD när det kommer till pris/prestanda)

Oh jag är objektiv. ^^ nåväl, go AMD.

Haha men när tillochmed nvidia-människorna erkänner att amd gör mer prisvärda kort så är det ju nästan objektivt att påstå det

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Näbb
Smaka på den bananen en stund, och tänk efter om du just blev sur för att någon kläcker en sån här kommentar, eller för att du känner dig lite träffad....

Sämsta inlägg jag läst på sweclocker hittils.

Det finns en hel hög med anledningar till att folk väljer Nvidia över ATI som dina två alternativ inte täcker in. Själv köpte jag 4890-kort för att de erbjöd så snuskigt bra pris/prestanda i spel, men det är ändå helt uppenbart att Nvidia-kort har stora fördelar på andra områden. Exempelvis erbjuder Nvidia (mycket) bättre texturfiltrering och antialiasingkvalitet än ATIs nuvarande generation, Nvidias kort drar mindre ström, och ger högre prestanda i GPGPU-tillämpningar.

Så var inte så förbannat enkelspårig och kalla alla som köper Nvidia för okunniga/idioter, för så är det såklart inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Snackade just med en kompis som är intel/nVidia fanboy, han skulle aldrig välja ett radeon-kort för det är mycket ballare att ha nVidia, fastän han själv erkände att amd/ati gör mer prisvärda kort. Sen ville han inte köpa amd:s processorer utan föredrog intel för att amd hade dåliga sätt att mäta processorstyrka...

hahaha vafan är det för fel på folk ibland ?

Ja skiter helt i vad det är för märke på produkten ja köper..
går enbart på pris/kvalitet/funktionalitet och självklart prestanda.
har amd och ati eftersom det var det billigaste om man ser till prestanda/pris.
skulle Nvidia göra ett bra kort till hyffsat pris skulle det självklart kunna vara aktuellt vid nästa inköpstillfälle

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Klart dessa kort går hem i stugorna, Radeon är ju billigt/prestanda..De flesta är inte rika...med tanke på de yngre...AMD gör bra kort, det är ju självklart...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Näbb
Och majoriteten av dom som köper nvidia antingen är dumma i huvudet och tror att dyrare automatiskt är bättre. Eller så pissar dom pengar med röven och tar bara den med mest "x" i namnet?

Jag tillhör nog en minoritet i så fall (hoppas jag), då jag väljer nVidia för att dom gör (enligt mig) bäst fungerande Linux-drivrutiner. Spelprestanda är totalt ointressant, likaså antal x i namnet.

Att jag sen har sett mycket fler amd/ati-burkar som pajat än jag sett intel/nvidia är ju en helt annan sak. Man får det man betalar för kanske?