Nya SSD-enheter från Intel pressar priserna

Permalänk
Melding Plague

Nya SSD-enheter från Intel pressar priserna

Intel lanserar nya solid state-enheter inom några veckor. Detta kan leda till att högpresterande modeller faller i pris.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När 120gb blir under 1000kr köper jag en till laptopen

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att köpa en ssd i dagarna. Men får väl vänta lite nu..
Landar 80GB under 3000 så är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
När 120gb blir under 1000kr köper jag en till laptopen

...och jag en till bilen

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

mums mums

Längtar så

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Usch... det dyker upp så mycket nytt hela tiden att det nya bygget aldrig blir av. Frågan är ju som sagt hur länge vi kan få vänta på dessa.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

En 160GB vore ju kalas att ha som systemdisk. Då får man plats med både OS, sina program samt en uppsjö spel Skall bli oerhört intressant att se hur dessa prissätts, samt hur den äldre (nuvarande) generationens SSD kommer sjunka i pris. Kan nog vara köpläge inom ett par månader nu då!

Permalänk
Medlem

Sweet, känns som att de övriga tillverkarna blir tvingade att sänka priset när dessa kommer ut, om de presterar på topp dvs.

Permalänk
Medlem

Härligt att det går frammåt Köpte min Intel SSD för 4500 för bara nån månad sen. Kanske blir dags för RAID0 snart då

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Hedersmedlem

Låter underbart med billigare SSD.

Permalänk
Medlem

Kul att se att Intel ligger i täten med att pressa priserna också, brukar väl inte vara deras grej direkt Ser verkligen framemot detta. Helt perfekt till nästa uppgradering, köpa SSD istället för dubbla grafikkort eller annat som känns helt overkill.

Permalänk
Medlem

Precis den här nyheten har jag väntat på

Permalänk
Medlem

ge mig en SSD på 500 gb för under 3000 så är jag nöjd. men det kommer väll ta ett tag tror ja

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Medlem

Så skoj, speciellt när min Intel X25-M ligger på ICA och väntar på att bli hämtad...

Nä, man kan ju alltid vänta längre på något bättre och billigare hela tiden, ingen idé att bli arg. Det man har blir ju varken mindre, långsammare eller sämre bara för att det kommer något nyare (relativt sett blir det ju, men inget annat).

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Gött mos !!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Usch... det dyker upp så mycket nytt hela tiden att det nya bygget aldrig blir av. Frågan är ju som sagt hur länge vi kan få vänta på dessa.

Visst finns det alltid ny teknik på gång, men nu känns det som ovanligt dåligt tillfälle att bygga en schysst dator. Senare i höst kommer ju Core i5, DirectX 11 kort från ATI, Windows 7, mkt billigare SSD'er etc.

Permalänk
Medlem

Lite irriterande att jag har en X25-m liggandes på packbänken på Webhallen just nu.

Nåja, the Inquierer kan ju ha lite tvetydiga uppgifter ibland och jag vill ha SSD NU!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Lite irriterande att jag har en X25-m liggandes på packbänken på Webhallen just nu.

Nåja, the Inquierer kan ju ha lite tvetydiga uppgifter ibland och jag vill ha SSD NU!

Den beror förstås på hur billiga de nya enheterna kommer att bli. Så långe inga konkurrenter har något motsvarande i genomgående prestanda så kan Intel sälja sina dyrt. Får väl se när det kommer produkter från konkurrenter som matchar prestanda överlag. Först då kan vi få se stora prissänkningar från Intel.

Permalänk
Medlem

Känns lite som att alla kommer sitta på en eller flera SSD'ar inom ett och ett halvt år, utvecklingen går ju sjukt snabbt nu!

Permalänk
Proffsmoddare

Känns som att slutet av sommaren eller till hösten kan vara en bra ide att uppgradera.

Som tidigare sagt,
Nya Corei7 och i5 lanseras
Nya G300 från g-force och AMD's 5000 serie
Nya SSD's som var väntade i höst som kommer strax (tackar och bockar)

Sen gör det ju inget att ddr3 börjar bli riktigt billigt också.

Någon som har hört något nytt om de nya grafikkortserierna? Det är bara de man väntar på nu!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Känns som att slutet av sommaren eller till hösten kan vara en bra ide att uppgradera.

Som tidigare sagt,
Nya Corei7 och i5 lanseras
Nya G300 från g-force och AMD's 5000 serie
Nya SSD's som var väntade i höst som kommer strax (tackar och bockar)

Sen gör det ju inget att ddr3 börjar bli riktigt billigt också.

Någon som har hört något nytt om de nya grafikkortserierna? Det är bara de man väntar på nu!

Precis så jag tänker med dock ska man ut o resa både före och efter hösten så tror inte jag kommer ha pengarna till det aja blir intressant att följa iaf.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar ju Nvidias kort bli försenade så det blir inget priskrig på grafikkort i början =/

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk

Hur stor prestandaskillnad är det mellan en genomsnitts-ssd och en 74GB Western Digital Raptor 10000rpm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UnrealPerfection
Hur stor prestandaskillnad är det mellan en genomsnitts-ssd och en 74GB Western Digital Raptor 10000rpm?

Det går inte definiera en genomsnitts SSD. OCZ billigare varianter använder jmcron lösning medan de dyrare (exempelvis Vertex) använder någon annan mycket bättre.

Hur som helst. Här har du en nuvarande Intel SSD mot en WD Raptor. Total utklassning! Definitionen av "bra" har helt klart tagit nya nivåer nu med SSD i bilden.

http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4&feature=related

OT:
Kom ihåg min diskussion med MBY för något år sen. Jag menade att man måste titta på andra produkter för att se hur en utveckling fungerar, medan han menade att SSD ändå inte har en chans och att man inte kan kolla på hur andra produkter har utvecklats. (Egentligen "ABC" inom industriell ekonomi. Efterfråga = utveckling)
Undrar om herr MBY ser min poäng nu?

Nu väntar man bara på monsterbatteriet som ska ersätta bensinbilarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UnrealPerfection
Hur stor prestandaskillnad är det mellan en genomsnitts-ssd och en 74GB Western Digital Raptor 10000rpm?

Hittade en länk:
http://hothardware.com/Articles/Windows-7-Disk-Performance-An...

Permalänk
Medlem

Låter mycket trevligt

Permalänk
Medlem

Tidpunkten beror ju helt på vad man diskuterar.
SSD kan mkt väl finnas i mer än 50% av nya datorer i mellanprisklass och uppåt som byggs av Sweclockare (dvs datorintresserade i rikt västland) mkt snart. Men många av dessa datorer kommer nog ha minst en HD också.
Men tidpunkten när minst hälften av alla nya PC-datorer world-wide levereras med SSD och helt utan HD är ju en helt annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
En 160GB vore ju kalas att ha som systemdisk. Då får man plats med både OS, sina program samt en uppsjö spel Skall bli oerhört intressant att se hur dessa prissätts, samt hur den äldre (nuvarande) generationens SSD kommer sjunka i pris. Kan nog vara köpläge inom ett par månader nu då!

Jag håller med 120-180GB SSD skulle vara perfekt för detta. Det är bara priset som är kvar.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jag håller med 120-180GB SSD skulle vara perfekt för detta. Det är bara priset som är kvar.

+1 här också, 120 GB med bra prestanda under 2000kr är det som jag väntar på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Känns som att slutet av sommaren eller till hösten kan vara en bra ide att uppgradera.

Precis, för när saker är nya är ju när de är som billigast