Fel på två moderkort, undrar om ersättningen

Permalänk
Medlem

Fel på två moderkort, undrar om ersättningen

En rätt lång historia.. Ska försöka dra den.

Runt mars köpte jag delar och byggde dator för 9000 kr.

I början fick jag inte igång burken, men märkte efter någon dag att en av pinnarna till mobot var böjt, jag böjde försiktigt tillbaka det och fick igång datorn.

Körde fint i runt 20 dagar, så det var inga kompatibilitetsfel, sen stendog det bara när jag surfade på nätet.

Jag provade så många av delarna jag kunde på andra datorer där hemma (inget av dom hade mobo som stödde ddr2 och en c2d, så jag kunde inte testa minnet och CPUn), men jag misstänkte starkt att det var mobot i och med böjda pinnen.

Ringde misco.se, de jag köpt den från, och de sa åt mig att skicka igen mobot så skulle de testa och eventuellt fixa den.

De gjorde det, sa att den funkade fint, skickade tillbaka den med en räkning på 400 kr som man måste betala för serviceavgift+frakt om varan fungerar. Den funkade fortfarande inte för mig.

Jag gjorde en extrem tabbe och köpte ett nytt mobo av exakt samma modell (MSI P7N-zilent) innan jag skickade in det gamla, då jag misstänkte att böjda pinnen inte skulle räknas inom garantin. Det helt nya moderkortet funkade inte! Kunde inte starta skiten från förpackningen. Vid det här laget var jag i princip tvärsäker på att det inte kunde vara moderkorten, då jag hade två, en som de sagt funkade, och ett helnytt, och ändå fick jag inte igång datorn. Till slut tog jag allt till en tekniker i stan som kollade allt, och han sa att båda moderkorten helt enkelt var döda. Jag såg honom prova ramminnet och CPUn, och såg när skärmen gick på på något annat moderkort. GPUt och Nätagget hade jag själv provat hemma och båda funkade.

Min fråga är alltså följande. Vad tycker ni att jag ska göra? Jag funderar på att ringa till misco och begära 400 kr tillbaka för servicen de krävde av mig, möjligen 400 kr som jag fick spendera hos teknikern för att bekräfta att båda moderkorten var döda, samt det skriftliga intygandet jag fått av honom där han säger att båda moderkorten är döda och att det inte finns fysiska skador på dom, samt att datorn var rätt monterat. Samtidigt vill jag skicka tillbaka mobot och få ett nytt mobo av annan modell, och möjligen pengarna tillbaka för det andra mobot som jag inte ens kunde starta en enda gång. (Eller ännu ett mobo av annan modell, kan bygga andra dator).

Har i princip köpt en dator för 9000 kr nu, och betalat runt 2000 kr extra i onödan (att köpa det andra moderkortet var min dumhet, men skiten borde åtminstone fungera från lådan, så det lägger jag på dom), sen inte kunnat använda det ett halvår...

Vad kan jag realistiskt förvänta mig att få av dom med lite tjaffs, och kan konsumentverket hjälpa mig annars?

Undrar sen om jag kan kräva något skadestånd för att datorn helt enkelt stått där runt ett halvår och hur det sabbade för mig när jag hade en massa distanskurser och saknade dator, samt hur samma dator nu skulle gå att köpas för mycket mindre än 9000...

Läser FAQn nu medan jag skickar in inlägget, men skulle vara trevligt med lite personliga erfarenheter och tips från andra i liknande situation.

Permalänk

skulle inte tro att du kan få något, men du kan fråga

det var väll även du själv som gick till teknikern?

ett tips, går nåt i datorn sönder, lämna in det på garanti o se vad dom säger innan du gör nåt

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Det var det jag gjorde. Dom skickade tillbaka ett felaktigt moderkort och sa att det fungerade, fick mig att betala 400 kr för service+frakt. Det var jag själv som gick gå till en oberoende tekniker och kolla moderkortet för ytterligare 400kr, för att sen få bekräftat att moderkortet inte fungerade.

Permalänk

då får du "överklaga", det finns ju trots allt en chans att moderkortet kan ha funkat med andra grejer, elr om nån minnes port är trasig så kan det vara det,

skicka in det igen anars, och då också resten av datorn, så får dom kolla själva

anars om misco är så dåliga som en del säger, så har dom bara skickat tilbax moderkortet utan att ens kolla på det

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaks bägge moderkorten för dom är ju testade döda och begär tillbaks felsökningsavgiften + det du fick betala teknikern så får Misco ta ställning till hur dom ska göra.

Vill dom inte ersätta dina utgifter så får du nog vända dig till ARN och låta dom avgöra fallet åt dig.

Permalänk
Medlem

Om de inte vill ge med sig så ring konsumentverket med en gång och be dem om hjälp. Det är få som vinner mot en konsumentombudsman.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Om de inte vill ge med sig så ring konsumentverket med en gång och be dem om hjälp. Det är få som vinner mot en konsumentombudsman.

Det är ingen mening. Konsumentverket hjälper inte i såna här enskilda fall, utan hänvisar till konsumenvägledare.

Jag tycker du skall ringa till Misco och förklarara att du fått en "second opinion" att moderkorten är sönder.
Begär att få båda korten krediterade och välja ett annat. Nästa steg är att få de 400:- tillbaka och ev. fraktutlägg.

Testade tekniker ditt moderkort med dina prylar eller egna?

Permalänk
Medlem

Jag lämnade in allt till teknikern. Han testade allting och allt förutom moderkortet funkade. Vet inte om han testade mitt moderkort med mina prylar. Men han testade mina prylar på andra moderkort.

"Dator har testats med annan nätdel, grafikkort, minne samt processor utan resultat. Alla delar har även testats i en annan PC. Slutsats är att moderkort är defekt" är vad teknikern skrivit.

Ringde dom nu, och de verkar inte acceptera att en oberoende tekniker nekat moderkortet. Dom kör på om att jag ska skicka det till dom igen så de kan testa det igen... Tänker fan inte betala 400 spänn en gång till för ingenting om de säger att den är felfri. Hjälper inte konsumentverket med sånt här säger du? Vad ska jag annars göra när de blåljuger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dalavita
Jag lämnade in allt till teknikern. Han testade allting och allt förutom moderkortet funkade. Vet inte om han testade mitt moderkort med mina prylar. Men han testade mina prylar på andra moderkort.

"Dator har testats med annan nätdel, grafikkort, minne samt processor utan resultat. Alla delar har även testats i en annan PC. Slutsats är att moderkort är defekt" är vad teknikern skrivit.

Ringde dom nu, och de verkar inte acceptera att en oberoende tekniker nekat moderkortet. Dom kör på om att jag ska skicka det till dom igen så de kan testa det igen... Tänker fan inte betala 400 spänn en gång till för ingenting om de säger att den är felfri. Hjälper inte konsumentverket med sånt här säger du? Vad ska jag annars göra när de blåljuger.

-------------------------
Maila MSI och förklara vad som hänt och fråga dem om du kan skicka direkt till dem istället?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dalavita
Jag lämnade in allt till teknikern. Han testade allting och allt förutom moderkortet funkade. Vet inte om han testade mitt moderkort med mina prylar. Men han testade mina prylar på andra moderkort.

"Dator har testats med annan nätdel, grafikkort, minne samt processor utan resultat. Alla delar har även testats i en annan PC. Slutsats är att moderkort är defekt" är vad teknikern skrivit.

Ringde dom nu, och de verkar inte acceptera att en oberoende tekniker nekat moderkortet. Dom kör på om att jag ska skicka det till dom igen så de kan testa det igen... Tänker fan inte betala 400 spänn en gång till för ingenting om de säger att den är felfri. Hjälper inte konsumentverket med sånt här säger du? Vad ska jag annars göra när de blåljuger.

Taskigt läge.
Köpte du båda moderkorten av dem?
Har du köpt hela datorn av dem?

Du skall vända dig till konsumentvägledaren i din kommun, inte direkt till konsumentverket.

Bor du i Sthlm:
http://www.stockholm.se/ByggBo/Konsument/

Permalänk
Medlem

Jag köpte allt förutom nätagg och grafikkort hos dom, för runt 6200 kr.

Sen köpte jag även det andra moderkortet hos dom, ytterligare 1400~ kr.

Sen fick jag betala 400 kr för testet där de sa att moderkortet fungerade, och ytterligare 400 kr för testet där moderkortet inte visade sig funka...

Hittills slösat 2200 kr som jag inte borde ha spenderat för att få en fungerande dator, en som nu inte funkar i snart ett halvår.