Fel på två moderkort, undrar om ersättningen
En rätt lång historia.. Ska försöka dra den.
Runt mars köpte jag delar och byggde dator för 9000 kr.
I början fick jag inte igång burken, men märkte efter någon dag att en av pinnarna till mobot var böjt, jag böjde försiktigt tillbaka det och fick igång datorn.
Körde fint i runt 20 dagar, så det var inga kompatibilitetsfel, sen stendog det bara när jag surfade på nätet.
Jag provade så många av delarna jag kunde på andra datorer där hemma (inget av dom hade mobo som stödde ddr2 och en c2d, så jag kunde inte testa minnet och CPUn), men jag misstänkte starkt att det var mobot i och med böjda pinnen.
Ringde misco.se, de jag köpt den från, och de sa åt mig att skicka igen mobot så skulle de testa och eventuellt fixa den.
De gjorde det, sa att den funkade fint, skickade tillbaka den med en räkning på 400 kr som man måste betala för serviceavgift+frakt om varan fungerar. Den funkade fortfarande inte för mig.
Jag gjorde en extrem tabbe och köpte ett nytt mobo av exakt samma modell (MSI P7N-zilent) innan jag skickade in det gamla, då jag misstänkte att böjda pinnen inte skulle räknas inom garantin. Det helt nya moderkortet funkade inte! Kunde inte starta skiten från förpackningen. Vid det här laget var jag i princip tvärsäker på att det inte kunde vara moderkorten, då jag hade två, en som de sagt funkade, och ett helnytt, och ändå fick jag inte igång datorn. Till slut tog jag allt till en tekniker i stan som kollade allt, och han sa att båda moderkorten helt enkelt var döda. Jag såg honom prova ramminnet och CPUn, och såg när skärmen gick på på något annat moderkort. GPUt och Nätagget hade jag själv provat hemma och båda funkade.
Min fråga är alltså följande. Vad tycker ni att jag ska göra? Jag funderar på att ringa till misco och begära 400 kr tillbaka för servicen de krävde av mig, möjligen 400 kr som jag fick spendera hos teknikern för att bekräfta att båda moderkorten var döda, samt det skriftliga intygandet jag fått av honom där han säger att båda moderkorten är döda och att det inte finns fysiska skador på dom, samt att datorn var rätt monterat. Samtidigt vill jag skicka tillbaka mobot och få ett nytt mobo av annan modell, och möjligen pengarna tillbaka för det andra mobot som jag inte ens kunde starta en enda gång. (Eller ännu ett mobo av annan modell, kan bygga andra dator).
Har i princip köpt en dator för 9000 kr nu, och betalat runt 2000 kr extra i onödan (att köpa det andra moderkortet var min dumhet, men skiten borde åtminstone fungera från lådan, så det lägger jag på dom), sen inte kunnat använda det ett halvår...
Vad kan jag realistiskt förvänta mig att få av dom med lite tjaffs, och kan konsumentverket hjälpa mig annars?
Undrar sen om jag kan kräva något skadestånd för att datorn helt enkelt stått där runt ett halvår och hur det sabbade för mig när jag hade en massa distanskurser och saknade dator, samt hur samma dator nu skulle gå att köpas för mycket mindre än 9000...
Läser FAQn nu medan jag skickar in inlägget, men skulle vara trevligt med lite personliga erfarenheter och tips från andra i liknande situation.