SLI x16 blir 2*x8, normalt?

Permalänk

SLI x16 blir 2*x8, normalt?

Hej

Sitter på ett ganska gammalt moderkort som har PCI-Express x16, men kör jag med SLI blir båda "bussarna" x8. Är detta normal, eller är SLI på detta modekortet meningslöst? Har för mig att jag sett moderkort med 2* x16.

Permalänk
Avstängd

det är normalt på gamla mobos

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Normalt. SLI går alltid i 8x8.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 511
Normalt. SLI går alltid i 8x8.

Nej, det beror helt på moderkortet. Dom flesta nya high-end korten klarar av 2st i x16+x16 i PCI-E 2.0

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Antielefant

SLI använder inte mer än x8 per GPU då GPU'n inte kan använda mer, men en del moderkort har x16/x16-möjlighet också. Det innebär att du inte förlorar något på x8/x8 så länge du bara använder enkla kort.

Anledningen att de inte använder mer är för att det är effektivare att gå direkt mot en MCP istället för att ena kortet ska ta en omväg genom en extra PCI-E kontroller, och för att vardera GPU bara kan hantera totalt 24 lanes 2.0.

Men, säger du då, sa du inte att den inte kunde köra mer än x8 per GPU?
Och jag svarar - du glömde SLI-bryggan, på sina 16 lanes delat på två GPUer.

GPU <> GPU = x16 2.0
MCP <> GPU = x16 2.0 /2
Totalt 24 lanes 2.0.

Däremot är full x16/x16 ett krav för Quad, och likaså krävs ett moderkort med minst 24 (3x8) lanes totalt för 3-way SLI.

I 3-way/Quad blir det däremot lite strul med att få 24 lanes att räcka, men det löser man genom att bryggorna då dras ner även de till x8/x8, och skicka eventuell overflow över PCI-E länkarna.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Tack grabbar, men hängde inte riktigt med endå...

Omformulering av frågan
Ska jag uppgradera mitt moderkort (2 * x8) till ett som klarar 2 * x16 för bästa resultat i SLI (Ska inte ha mer än 2 grafikkort). Och är det samma tänk bakom crossfire?

Permalänk
Antielefant

Ett moderkort med x8/x8 kommer att prestera exakt lika bra som ett med x16/x16, så länge du inte köper två GTX 295.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Ett moderkort med x8/x8 kommer att prestera exakt lika bra som ett med x16/x16, så länge du inte köper två GTX 295.

Härligt tack!

Av ren nyfikenhet, om du orkar svara, vad gör GTX 295 så speciella (var det du menade med Quad)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baxalasse
Härligt tack!

Av ren nyfikenhet, om du orkar svara, vad gör GTX 295 så speciella (var det du menade med Quad)?

Ett GTX295 är 2 GTX260 i samma kort. SLi med 2 GTX295 är alltså SLi med 4 GTX260 (Quad-SLi).

Har jag inte helt fel så skulle ett GTX295 köras i x4 i en x8 port :).

Eller ja... 2 GPUs som delar på x8 porten får ju x4 var.

Permalänk
Medlem

en liten annan fråga på detta då

kan man ha sli om man har en 16x pci express och en 8x pci-exp?

tex 2 gtx 260?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hojte
en liten annan fråga på detta då

kan man ha sli om man har en 16x pci express och en 8x pci-exp?

tex 2 gtx 260?

Du verkar ha samma som jag (kolla din manual) om du kör ett kort fungerar den "bussen" med x16. Kör du SLI delas det upp 2 * x8.

Har precis beställt 2 st http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=483938

EDIT: OBS Ditt moderkort måste stödja SLI, kolla din manual!!!

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hojte
en liten annan fråga på detta då

kan man ha sli om man har en 16x pci express och en 8x pci-exp?

tex 2 gtx 260?

Finns inga SLI-moderkort som kör x16+x8, det är antingen ett standardkort som kör ett kort x16 eller två kort x8/x8, ett high-end med riktig x16/x16, eller ett trippelkort som kör x16/x16 med två kort och x8/x8/x8 med tre kort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Finns inga SLI-moderkort som kör x16+x8, det är antingen ett standardkort som kör ett kort x16 eller två kort x8/x8, ett high-end med riktig x16/x16, eller ett trippelkort som kör x16/x16 med två kort och x8/x8/x8 med tre kort.

såg nyss att mitt inte stödjer sli bara crossfire