Permalänk
Medlem

SQL Insert hjälp

Jag har en stor databas med bilar. Varje bil har en kolumn; model_year.
Nu vill jag skriva en sqlfråga som kopierar alla dessa för ett specifikt år, t.ex 1997 och döpa de till 2009 ist. model_year är av typen sträng.

Kan jag göra detta med bara en fråga, eller sql-script istället för att ta ett programmeringsspråk till hjälp och göra en insert åt gången ?
Isåfall hur ?

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan

Permalänk
Medlem

Borde fungera med:

UPDATE tabellnamn SET model_year = 2009 WHERE model_year = 1997;

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hamre
Borde fungera med:

UPDATE tabellnamn SET model_year = 2009 WHERE model_year = 1997;

Alltså, jag vill ha lika många nya rader med 2009 som med 1997. Alltså kopiera dem precis som jag skrev tidigare. Så att 1997-raderna fortfarande är kvar.

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan

Permalänk

INSERT INTO table
(make, model, model_year)
SELECT make, model, '2009' FROM table WHERE model_year = '1997'

Lista bara alla columns iställetför make, model och model_year så får du en exakt replica av varje row - förutom då model_year.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
INSERT INTO table
(make, model, model_year)
SELECT make, model, '2009' FROM table WHERE model_year = '1997'

Lista bara alla columns iställetför make, model och model_year så får du en exakt replica av varje row - förutom då model_year.

Exakt vad jag behöver.

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan