Dualfläkt vs Referenskylning på Nvidia GTX 260

Permalänk
Medlem

Dualfläkt vs Referenskylning på Nvidia GTX 260

Jag vet att detta har stått som sidoinformation i en del trådar, men jag har inte lyckats få någon klarhet riktigt i hur volymen och temperaturen är på Dualfläktade resp. Referenskylningen för Nvididas GTX 260.

Om man ska köra singlekort, alltså inte SLI, då borde väl det vara bättre med ett kort med dubbla fläktar?

Anledningen till varför jag funderar är pga Kompletts billiga pris på GTX 260 under denna vecka. Jag ska köra singlekort men vill inte riskera att sätta i något som blir lika varmt som ett kärnkraftverk eller låter som en tvättmaskin.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=483938

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

Som ja fattat de efter att ha sett bilder som zcenicx postat, ser nog refrenskylaren ut att vara bättre. Känns lite typ som (om man tittar på bilder av dualkylaren) att den föser ut värmen å samtidigt tar upp "kall" luft från typ samma ställe.
Plastlådan känns bättre iochmed att du föser ut värmen. Har oxå läst att refrenskylaren är en av de bästa på 2xx korten. Så if it aint broken, dont fix it

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Antielefant

Referensfläkten på 260 är i princip ljudlös, håller kortet ~75c, och dumpar ut varmluften ur chassit.

Gainwards/Palits/MSI's tredjepartskylare håller lite högre ljudnivå, men håller kortet ~50c. Däremot höjer den din systemtemperatur (och processortemperatur) med ~5c.

75c är heller absolut ingen problemtemperatur. GTX-korten tål 115c utan att ens throttla.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Då fattar jag inte varför de ska envisas med att göra sina egna kylare hela tiden, bättre att hålla sig till referensen. Kanske är därför som det är så billigt iofs... Aja, får satsa på ett med referenskylare då helt enkelt.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

Ja och höjer du fläkhastigheten till 50-60% så blir kortet väldigt svalt,behövs inte ens annan kylare.

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av undelete
Då fattar jag inte varför de ska envisas med att göra sina egna kylare hela tiden, bättre att hålla sig till referensen. Kanske är därför som det är så billigt iofs... Aja, får satsa på ett med referenskylare då helt enkelt.

Tack för hjälpen!

Dels blir det billigare, dels kan kortet bli kortare. GTX-korten med referenskylare är alltid 267mm - eftersom referenskylaren är 10,5" lång.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

MSI’s Twin Frozr proved to be a true wolf among the sheep. The temperatures it displayed were nothing short of incredible considering the heat generated by the core on the GTX 275. Add to that a near-silent running experience and we can say that MSI completely hit the nail on the head with their custom cooler.

http://neoseeker.com/resourcelink.html?rlid=192930

Förvisso GTX275-modellen, men bör ju bara vara tystare med samma kylare på ett GTX260.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Antielefant

Det där testet är totalt värdelöst.

"For all temperature testing, the cards were placed on an open test bench with a single 120mm 1200RPM fan placed ~8” away from the heatsink."

Klart som sjutton en öppen fläkt funkar bättre än en kapslad när de inte ens sitter i ett chassi. Kapslingen är ju till för att inte värma upp luften i chassit, men med ett "chassi" på åtminstone ett trettiotal kubikmeter är det ju meningslöst.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ja, håller med om att det var korkat att mäta på en öppen rigg. Syftar mer på att de skriver att kortet är tyst, men även det kan ju ha en påverkan från den öppna riggen, då kringliggande temperatur för grafikkortet kanske hade varit svalare med stängd låda och referensdesign. Har du testat Twin Frozr?

Mitt 9600GT har en liknande anordning fast enbart en fläkt. Själva kylanordningen är det absolut inga fel på, möjligen då att fläktarna är för högljudda på Twin frozr.

Sen är det ju även så att om grafikkortet, med en bättre kylanordning, inte blir varmare än säg 45C så påverkar inte det övriga chassitempen på samma sätt som om det varit 70C. Så fördelen med en kylanordning som plockar ut luften är mer påtaglig ju varmare ett kort blir.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Kör på referenskylaren, den är helt ok

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Sen är det ju även så att om grafikkortet, med en bättre kylanordning, inte blir varmare än säg 45C så påverkar inte det övriga chassitempen på samma sätt som om det varit 70C. Så fördelen med en kylanordning som plockar ut luften är mer påtaglig ju varmare ett kort blir.

Umm... det där är inte ens logiskt.

Referenskylaren håller 70-75c eftersom den nästan aldrig håller över 40% hastighet, medan Twin Frozr har mer fläktar och öppen kylare och därför kan hålla lägre - visst.

Däremot kommer ju båda korten att producera samma mängd värme! De öppna Frozr-korten drar ju lika många watt som ett likadant MSI-kort med referenskylaren trots allt.

Skillnaden blir bara att Frozr-kortet kommer att värma chassiluften, vilket blir en ond spiral då den sen försöker kyla kortet med samma uppvärmda luft, vilket gör att den blir varmare och spinner fortare och kyler med ännu varmare luft.

Repeat ad infinitum - och anledningen att inte ens MSI rekommenderar SLI-lösningar med detta kort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Precis som Zcenicx säger.. ska man köra SLI/crossfire så är det kort som pumpar ut varmluften ur chassit som gäller..

Blev själv "tvungen" att byta chassi då jag bytte kylare på mitt 4870x2 då jag tyckte att övriga komponenter ökade i temp, dock inte mer än 3-4 grader..

Kontentan är.. 2 gpu värmer sjukt mycket