Mobiltelefonladdare på väg att standardiseras

Permalänk
Melding Plague

Mobiltelefonladdare på väg att standardiseras

Att behöva trilskas med olika mobiltelefonladdare kan snart vara ett minne blott. Flera stora telefontillverkare går nu samman och standardiserar mobilladdare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Drömmer ja?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Asså shit, trodde aldrig detta skulle hända! Fan vad bra!

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Äntligen x2! fast laddarna är en stor anledning att jag kört HTC nallar senaste åren.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Läste om detta igår på DI.se, en mycket god nyhet!

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Det här är nästan det största med denna nyhet:
http://www.idg.se/2.1085/1.237970/apple-ar-for-ny-standardlad...

Apple hoppar på tåget "On Apples initiative a new standard was made oh wai..." kommer det låta i alla fanboys hörlurar när dom går omkring med sin överprisade Apple produkt

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Säger detsamma som ovanstående talare.

Hoppas bara på att samma kabel används som dataöverföringskabel, enda anledningen till att inte göra det vad jag kan se är att de skulle vilja sälja en extra kabel till en.
Sedan hoppas att 2.5mm plugg blir standard till hörlurare, headset kan man köra som bluetooth. Det skulle väl iofs gå använda usb med en D/A omvandlare för de som nu vill ha kabel?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Om man inte kan ha den till både laddning, dataöverföring och headset är den ju sämre än SE-kontakten, förutom att den är universell. Men det är inget problem här hemma för alla kör SE.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Hur ska man ladda mobilen på semestern då? Om man inte har med sig någon dator?

Ritkigt bra att det blir ett standard. Fast inga elutag längre?

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Hur ska man ladda mobilen på semestern då? Om man inte har med sig någon dator?

Ritkigt bra att det blir ett standard. Fast inga elutag längre?

Kommer ju säkert el-uttag me microUSB

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Är så här på min Nokia N86. Fick med vanlig laddare för vägguttag som helt enkelt har usb i andra änden.
Och det går att synca/överföra när man använder usb kabel till datorn med samtidigt som den laddar.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Hur ska man ladda mobilen på semestern då? Om man inte har med sig någon dator?

Ritkigt bra att det blir ett standard. Fast inga elutag längre?

Tex
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55484393

Eller (passar till annat än appel grejer)
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=95427946

Och denna kabel
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=82914510

Så svårt är det utan dator...

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Om man inte kan ha den till både laddning, dataöverföring och headset är den ju sämre än SE-kontakten, förutom att den är universell. Men det är inget problem här hemma för alla kör SE.

Det är inget problem för mig med Nokia 6600 heller. Laddar, flyttar filer och lyssnar på musik genom mitt micro-USB-uttag.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

Är inte denna nyhet flera månader gammal? Jag har ivf. läst om det för ett bra tag sedan. Kan hända att de gått ihop för att sätta en standard men att den inte var klar då, mins inte exakt då det var länge sedan.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Proffsmoddare

TACK GODE GUD!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Det bästa EU gjort på länge!

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Är inte denna nyhet flera månader gammal? Jag har ivf. läst om det för ett bra tag sedan. Kan hända att de gått ihop för att sätta en standard men att den inte var klar då, mins inte exakt då det var länge sedan.

De är som du säger.. de har varit klart länge och omdiskuterat ännu längre.. men de blev väl större nu när Apple gick med oxå.. Plus att dom inte har skyltat med de så mycket innan..

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem

Äntligen nått bra för dom ca. 3000:- i EU avgift man betalar....

Permalänk

Inte en jävla dag för tidigt alltså... detta borde ju standardiserats för femton år sen.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Så bra Men de måste ha samma Ampere också.
Jag kan ladda min Handdator med jobbets Research In Motion laddare men inte Research In Motion med Handdatorns laddare

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Om man inte kan ha den till både laddning, dataöverföring och headset är den ju sämre än SE-kontakten, förutom att den är universell. Men det är inget problem här hemma för alla kör SE.

Det rimliga vore väl att alla tillverkare börjar använda 3,5mm uttag för hörlurar och headsets. Att använda microusb till hölurar är ingen hit, lär halka ur lätt i ficken och laddare vill man koppla in i botten och hörlurar i toppen av telefonen.

Jag är lite orolig för hur Apple löser det här. Jag vill då inte ha någon ful microusb på mina Apple-prylar. Förhoppningsvis får dock-kontakten vara kvar och dom skickar med en adapter till microusb.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Det här har vi väntat på länge!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
TACK GODE GUD!

Gud har inget med detta att göra...

Permalänk

Det var fanimej på tiden

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Bra nyhet, men någon direkt nyhet var det väl inte? Hörde om det här med micro-USB och gemensam standard för kanske ett år sedan...

Permalänk

Att micro-usb skulle bli en standard för mobilladdare är knappast någon nyhet. För ca. tre år sedan beslutade Kina att alla mobiltelefoner som såldes i landet skulle kunna laddas med micro-usb laddare. Jag har för mig att förbudet att sälja telefoner med andra laddare skulle börja gälla nu i vinter.
Då Kina är på väg att bli en av världens större marknader och mycket av tillverkningen sker där, var tillverkarna mer eller mindre tvungna att anpassa sig.

Jag tror att det var mer av en formalitet att EU tog beslutet nu. Jag tror att det kan ha varit ett sätt för EU att få det att verka som att man faktiskt hade någonting att säga till om mer än något annat.
Företagen ges med detta även en möjlighet att få det att se ut som att de anpassar sig efter EU snarare än enpartistaten Kina.

Jag hittar inte de artiklar jag har läst om ämnet men
[URL=http://english.peopledaily.com.cn/200612
/19/eng20061219_334047.html]här[/URL] är en (inte så värst oberoende) källa på delar av det jag påstår iaf.

Permalänk
Medlem

micro-usb ftw.. ännu en sak att lägga på plus-listan för mitt stundande köp av en HTC Diamond 2..

Permalänk
Medlem

Gillar att tillverkarna kallar det "miljövänligt" om de säljer en telefon utan laddare. Av en slump så lär de också tjäna lite extra kosing på att slippa ta fram en laddare samt billigare frakt med mindre och lättare kartong mm. Men telefonerna blir nog billigare!

/R

Permalänk
Medlem

Standardisera all extra utrustning!

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne