Sapphire HD4870 x2 prestanda problem

Permalänk

Sapphire HD4870 x2 prestanda problem

Tjenare, nu är det så att för ca ett år sedan så köpte jag detta grafik kort, Sapphire HD4870 x2, och det verkar som om prestandan är väldigt mycket för dålig. Något är mysko med den.

Min dator består av:
Moderkort: Asus P5E64 WS Evolution
Processor: Intel Core 2 Duo E8600 @ 4,5 GHz
Minne: 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1600C7DHX (2st 2-pairs)
Hårddisk: Western Digital VelociRaptor 150GB
Nätagg: Corsair TX650W
Monitor: BenQ FP222W a
Operativ: Windows XP Home 32bit

Processorn borde ju palla att få ut max prestandan ur graffet, och eftersom jag kör med XP så får jag inte ut mina 4 GB av RAM. Körde innan med Vista 64 bit, och där hade jag även samma "prestanda problem". Datorn presterar ungefär lika bra som min gamla dator, som hade ett Inno3D GTX 7900 grafik kort med en dual core @ 2,4 ghz (grafikmässigt)

Har testat att byta grafik kortet till ett likadant, men det var ingen skillnad där heller. Testade även att byta plats på 2 av mina RAM minnen (dom 2 i mitten) för OM jag hade satt ett par på slot 1, 3 och andra paret i slot 2, 4. Men det gjorde inte heller något skillnad.
Det verkar även som om mitt Windows XP 32bit tror att mitt grafik kort körs i CrossFire-X, men det gör den ju inte, det är bara 2 kärnor. Nere i högra hörnet på ATI ikonen så ser jag 4 GPU's, och så var det inte när jag körde Vista 64bit i alla fall.

Kan det vara så att något inte är kompatibelt med något?

Detta problem har verkligen stört mig riktigt länge nu, och tänkte höra om någon här har ett Sapphire HD4870 x2 som fungerar bra och kan säga hur det "ska vara", tex om det verkligen ska vara 4 GPU's nere i högra hörnet, eller om man verkligen ska lagga sönder i t.ex WoW (Spelade det då ungefär då jag köpte datorn, men har slutat nu).

Tack.

Permalänk

World of warcraft är ett spel som 4870 klarar riktigt dåligt. Testa med lite andra spel. Och glöm inte att installera nyaste drivrutiner (catalyst 9.6).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
World of warcraft är ett spel som 4870 klarar riktigt dåligt. Testa med lite andra spel. Och glöm inte att installera nyaste drivrutiner (catalyst 9.6).

Jo, har alltid kört med de senaste drivrutinerna. Sitter på Catalyst 9,6 just nu och det gjorde ingen skillnad.

Permalänk

Ingen som har nån aning...

Permalänk
Antielefant

Som Nilsie sa finns det en del spel där Radeonkort helt enkelt inte fungerar något vidare, speciellt inte i Crossfire. WoW är ett av dem.

Och du kör faktiskt Crossfire. Det du har är två 4870 med CF-brygga, men allt fastlött på samma PCB.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
World of warcraft är ett spel som 4870 klarar riktigt dåligt. Testa med lite andra spel. Och glöm inte att installera nyaste drivrutiner (catalyst 9.6).

Fungerar ypperligt för mig i 1920x1080 med mitt 4870x2. Maxar spelet helt med 24xCFAA och får bara lite FPS drops i Dalaran och i stora strider, och då maxar jag inte kortet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Selulance
Tjenare, nu är det så att för ca ett år sedan så köpte jag detta grafik kort, Sapphire HD4870 x2, och det verkar som om prestandan är väldigt mycket för dålig. Något är mysko med den.

Min dator består av:
Moderkort: Asus P5E64 WS Evolution
Processor: Intel Core 2 Duo E8600 @ 4,5 GHz
Minne: 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1600C7DHX (2st 2-pairs)
Hårddisk: Western Digital VelociRaptor 150GB
Nätagg: Corsair TX650W
Monitor: BenQ FP222W a
Operativ: Windows XP Home 32bit

Processorn borde ju palla att få ut max prestandan ur graffet, och eftersom jag kör med XP så får jag inte ut mina 4 GB av RAM. Körde innan med Vista 64 bit, och där hade jag även samma "prestanda problem". Datorn presterar ungefär lika bra som min gamla dator, som hade ett Inno3D GTX 7900 grafik kort med en dual core @ 2,4 ghz (grafikmässigt)

Har testat att byta grafik kortet till ett likadant, men det var ingen skillnad där heller. Testade även att byta plats på 2 av mina RAM minnen (dom 2 i mitten) för OM jag hade satt ett par på slot 1, 3 och andra paret i slot 2, 4. Men det gjorde inte heller något skillnad.
Det verkar även som om mitt Windows XP 32bit tror att mitt grafik kort körs i CrossFire-X, men det gör den ju inte, det är bara 2 kärnor. Nere i högra hörnet på ATI ikonen så ser jag 4 GPU's, och så var det inte när jag körde Vista 64bit i alla fall.

Kan det vara så att något inte är kompatibelt med något?

Detta problem har verkligen stört mig riktigt länge nu, och tänkte höra om någon här har ett Sapphire HD4870 x2 som fungerar bra och kan säga hur det "ska vara", tex om det verkligen ska vara 4 GPU's nere i högra hörnet, eller om man verkligen ska lagga sönder i t.ex WoW (Spelade det då ungefär då jag köpte datorn, men har slutat nu).

Tack.

Du sitter på 32 bit OS som bara klarar av 4gb minne totalt. Du har 4gb ram och 2gb videominne, tillsammans är det 6gb och då har vi inte räknat in minnet från resten av datorns delar som också ska addresseras.
Ditt OS flaskar din dator något så förbannat så inte så kostigt att det går segt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Som Nilsie sa finns det en del spel där Radeonkort helt enkelt inte fungerar något vidare, speciellt inte i Crossfire. WoW är ett av dem.

Och du kör faktiskt Crossfire. Det du har är två 4870 med CF-brygga, men allt fastlött på samma PCB.

WoW funkar bra med Radeon och funkar bra med CF. Oftast flaskar CPUn innan man hinner nyttja CF, därav alla idioter som säger att CF inte funkar i WoW.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Du sitter på 32 bit OS som bara klarar av 4gb minne totalt. Du har 4gb ram och 2gb videominne, tillsammans är det 6gb och då har vi inte räknat in minnet från resten av datorns delar som också ska addresseras.
Ditt OS flaskar din dator något så förbannat så inte så kostigt att det går segt.

Skrev i tråden att jag satt på vista 64bit innan, och hade samma prestanda problem där. Har installerat vista 64 bit igen nu, och det är fortfarande exakt samma problem. Men spelar inte wow, utan TF2. Man ska tydligen ha runt 600 fps på de flesta source gamesen enligt folk som har 4870x2, men när det är en intensiv strid i tf2 så kan fpsen sjunka ända ner till 30 fps. Annars om man kollar rakt ner i marken i sin bas har man ca 300.

En annan sjuk sak är att mitt half life 1 laggar verkligen sönder när jag sätter på ficklampan och lyser lite överallt. Samma sak på moddet kallat "Sven Coop", där jag nästan laggar ännu mer. Det fanns någon bana där jag hade 3 fps när jag såg hela banan, medans min gamla dator hade långt över 100...

Jag har beställt ett nytt nätaggregat som jag kommer få på onsdag-torsdag, en Corsair TX850W, istället för min TX650W (200 extra watt). Mitt grafik kort krävde minimum 650 watt så tyckte att det var lika bra att uppgradera, och det var folk på forum som sa att det har löst problemet för andra med detta problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Umm... återkom när du har fakta. Du slår aldrig ihop VRAM och RAM, eftersom OS aldrig addresserar VRAM. Någonsin.

Du anar inte hur fel du har, läs på..

Permalänk
Antielefant

Men lägg av!

VRAM = Video RAM, inte Virtuellt RAM. OS adresserar det inte, det är upp till grafikdrivrutinen och D3D eller OGL. Virtuellt RAM kallas för Pagefile för alla som kan nåt.
Sen har XP absolut inget problem att adressera mer än totalt 3,2 GB av någon sorts minne - du har kunnat ha pagefiles på 16 GB i XP enda sedan SP1!
Begränsningen XP har är RAM, nämligen att den inte kan adressera mer än ~3,2 GB. Videominne, pagefile etc har inget med det att göra.

Sen blir det bara ännu mer långsökt eftersom ett 4870x2 2GB bara har 1GB effektivt. Minnet speglas nämligen mellan GPUerna och kan inte nyttjas som 2 GB.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Intressant läsning men kan tyvärr inte komma in med nåt smart inlägg eftersom jag inte är... smart...

Men du TS gör så att du inaktiverar CF när du spelar WoW och testa det. ett 4870 räcker gott och väl i wow oavsett upplösning, AA och AF (oftast). Eller det kanske man inte kan göra på ett 4870x2?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Selulance

Jag har beställt ett nytt nätaggregat som jag kommer få på onsdag-torsdag, en Corsair TX850W, istället för min TX650W (200 extra watt). Mitt grafik kort krävde minimum 650 watt så tyckte att det var lika bra att uppgradera, och det var folk på forum som sa att det har löst problemet för andra med detta problem.

Lösningen är precis det. Du behöver mer saft med de hårdvarorna du har och med cpun överklockat.

Permalänk
Medlem

kör själv med ett HX620W från corsair, och mitt system flyter på fint. Source spel som jag har kört är HL2 och dess expansions, alla flyter på konstant 60fps (vsync på) med maxade AA och AF (från spelets menyer). Tror inte du behöver ett nytt nätagg, om den nuvarande nu inte är sönder

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem

Testa att stänga av shadows HELT i WoW.. fick upp min fps från 15-20 till +40 i dalaran. Har också ett 4870X2 tror det är drivrutinerna som inte är helt optimerade än.

Visa signatur

i7 920 @ 3.78ghz 1.2vcore | Asus Rampage II Extreme | HD4870X2 2GB DDR5 | Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB @ 1754Mhz 1.65v | NB Freq 3500Mhz @ 1.35v

Permalänk
Medlem

1) Har du bara lagg när du kör online?

2) Grafikkortsminne adresseras väl i det vanliga internminnet? Zcenixc är du ute och hittar på som vanligt?

3) ett vanligt HD4870 skall väl i princip kunna maxa WoW, så de påstådda crossfireproblemen ( av folk som inte kör crossfire, och alltså bara gissar) skulle väl inte märkas och i synerhet inte e upphov till rejäl lagg?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

Väcker tråden till liv... Har köpt ett Corsair TX850W och det är ungefär likadant som förr... Prestandan har inte ökat dramatiskt, kanske med nån procent som max...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morphy
Testa att stänga av shadows HELT i WoW.. fick upp min fps från 15-20 till +40 i dalaran. Har också ett 4870X2 tror det är drivrutinerna som inte är helt optimerade än.

Har inte spelat på wow på väldigt länge som sagt... Men har nästan alla Valve spel som man kan jämföra med

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
1) Har du bara lagg när du kör online?

2) Grafikkortsminne adresseras väl i det vanliga internminnet? Zcenixc är du ute och hittar på som vanligt?

3) ett vanligt HD4870 skall väl i princip kunna maxa WoW, så de påstådda crossfireproblemen ( av folk som inte kör crossfire, och alltså bara gissar) skulle väl inte märkas och i synerhet inte e upphov till rejäl lagg?

Har lagg när mycket händer. Kan vara svårt att se mycket hända om man spelar själv på TF2, men jag laggar SÖNDER (20-30 fps + eftersläpningar med musen) om jag sätter på tex nightvision eller flashlight på counter-strike 1.6 eller på half-life 1.

Permalänk
Medlem

Du hade liknade problem före ändringen av grafikkort.
Det låter inte som grafikkortet om det laggar när det händer mycket.
Samma fråga igen. Ser du några problem när du kör single player off line?
Ditt PSU var mer än tillräckligt redan innan.

Vad har du för nätverksanslutning?
Testa att dra ner klocken på processorn.
Kör memtest.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Men lägg av!

VRAM = Video RAM, inte Virtuellt RAM. OS adresserar det inte, det är upp till grafikdrivrutinen och D3D eller OGL. Virtuellt RAM kallas för Pagefile för alla som kan nåt.
Sen har XP absolut inget problem att adressera mer än totalt 3,2 GB av någon sorts minne - du har kunnat ha pagefiles på 16 GB i XP enda sedan SP1!
Begränsningen XP har är RAM, nämligen att den inte kan adressera mer än ~3,2 GB. Videominne, pagefile etc har inget med det att göra.

Sen blir det bara ännu mer långsökt eftersom ett 4870x2 2GB bara har 1GB effektivt. Minnet speglas nämligen mellan GPUerna och kan inte nyttjas som 2 GB.

Så ditt grafikkort har hårddiskar istället för virtuellt minne?
Allt minne CPUn skriver till måste addresseras i ditt OS
Vram är ett av dessa då texturer bland annat måste skrivas in där och det går genom HDn, HDns cache och CPU och CPUns cache och allt måste addresseras.
Även om kortet speglas måste ALLT minne läsas in annars kommer det speglade minnet inte att skrivas till.
Så fort minnet inte addresseras kommer det inte användas av du, din dator och ditt OS.
Så enkelt är det.

jo, din pagefile är på din HD inte i något minne några tomtar mystiskt bygger upp, och den kan vara så stor så det rymmer allt vad kung och fosterland sparar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Har du testat pressa din CPU med intel burn test eller liknande under längre tid för att veta om det är överklockningen som strular?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Det är inte så att din cpu blir för varm under belastning och börjar throttla?

Vad får du för temps efter en timme eller två i OCCT?

EDIT : haha, tänkte i samma banor där pimpin ^_^

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Samma fråga igen. Ser du några problem när du kör single player off line?
Ditt PSU var mer än tillräckligt redan innan.

Vad har du för nätverksanslutning?
Testa att dra ner klocken på processorn.
Kör memtest.

När jag spelar single player har jag inga problem med dålig fps. Men fpsen borde vara enormt mycket högre. Kanske har runt 200-300 fps helt ensam på en CS:S bana (och runt 60-100 fps med 32 bottar). Spelar jag däremot online på TF2 (som är lite mer krävande) med massor med action så kan jag få ner till 20-30 fps.

Har kört med oklockad processor den senaste tiden nu. Min uppkoppling är okänd? Men jag tankar i max 430kbp/s och laddar upp i ca 60 kbps max.

Fast en sjuk sak som hände efter jag böt nätagg var att mitt moderkort fick för sig att det var något fel på ram minnena(tog ut dem medans jag böt). Datorn crashade konstant efter en viss tid den varit på, även i BIOS.
Enligt ett diagnostik kort som ingick i moderkortet sa att den fastnade på D4 'Memory Test'. Böt runt lite med minnena tills den slutligen nöjde sig med 2 av minnena och allt fungerade fint (körde med 4x1GB innan). Men efter denna lilla incident så vill moderkortet automatiskt klocka min CPU till 400FSB (medans original är 333). Alltså, när den är på Auto ställer den in sig på 400FSB... Det har den aldrig gjort förut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkstrom
Det är inte så att din cpu blir för varm under belastning och börjar throttla?

Naj, har en bra cpu-kylare som håller cpun på 29 idle och runt 50-60 belastad. Går aldrig över 60 (oklockad)

Permalänk
Medlem

Ladda ner och kör memtest på minnena.
Fast ditt moderkort beter ju sig uppenbarligen konstigt också.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

Har kört memtest (http://hcidesign.com/memtest/download.html) den senaste halvtimman nu och startade 2 st för programmet rekommenderade det, och satte båda på 757 MB. Båda har gjort ca 150% coverage med 0 errors. Båda CPU kärnorna ligger på 100% och tempen ligger på stadiga 39 grader eller 44/kärna (enligt PC Wizard)
Datorn vart som sagt lite seg av detta, men det är förståerligt. Inget verkar ostabilt hittills, och som sagt, 0 errors.

Permalänk
Medlem

Jag har mycket problem med mitt HD4870 under Windows XP, t.ex. Mass Effect hackar som tusan med fps på 20-30 på vissa ställen. Citadellet är hårt drabbat (speciellt de stora öppna ytorna vid "floden") och därför har jag inte orkat spela vidare. Det skumma är att FPS-dropsen sker i samma utsträckning oavsett vilka kvalitetsinställningar jag gör. Ett annat spel som har drabbats av helt omotiverade FPS-drops på en del ställen (utan att något speciellt avancerat visas) är Tomb Raider Underworld. Samma sak där, grafikinställningarna spelar ingen roll. Irriterande!

Specs:
C2D E6550
2GB RAM
Be Quiet! Dark Power Pro 600W

Permalänk
Antielefant

I så fall låter det mest som att FPS dropsen orsakas av antingen för lite minne eller att processorn inte orkar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Kanske det, men när det gäller Tomb Raider är det liksom inget som skiljer de scener där jag får drops från de där det tickar på i 60fps (v-sync) utan minsta dipp. Kan man ta reda på om minne eller CPU inte räcker på något annat sätt än att köpa nytt?

Permalänk
Antielefant

Klocka upp den och se vad som händer. Ökar FPS är det processorn som stryper.

En annan bra fråga är iofs vilken upplösning du kör på, och vilket 4870 det är (512/1024 MB).

4870 512MB tycker inte om 1920x, det orkar helt enkelt inte med texturstorlekarna.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Bra tips ang. processortestet, jag ska läsa på lite om klockning så får vi se vad som händer.

Kortet har 512mb, jag spelar på min plasma-TV, så jag kör aldrig högre upplösning än 1360*768.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Klocka upp den och se vad som händer. Ökar FPS är det processorn som stryper.

En annan bra fråga är iofs vilken upplösning du kör på, och vilket 4870 det är (512/1024 MB).

4870 512MB tycker inte om 1920x, det orkar helt enkelt inte med texturstorlekarna.

Ljuger du nu igen Zcenixc? Måste man passa på dig? Det är helt fantastiskt roligt att någon som ständigt försöker låta så kunnig antingen hittar på eller bara har fel om och om igen;-)

HD4870 512 klarar det mesta på 1920x. Kanske inte på absolut högsta + mycket AA för vissa spel. Men du får ju det att låta som att kortet storknar på 1920x. Det stämmer inte alls och i synnerhet inte i Mass Effect.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Det låter ju hoppfullt om man tolkar det positivt Samtidigt blir jag ju allt mer undrande om vad det är som krånglar, det kanske bara är kompatibilitetsproblem eller nåt då. Det är klart, CPU:n är inte den bästa, men jag tycker ändå att den borde klara en del. Man borde kunna köra nåt i stil med aktivitetshanteraren samtidigt som man spelar, så att man kunde se hur mycket av resurserna som används.

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Ljuger du nu igen Zcenixc? Måste man passa på dig? Det är helt fantastiskt roligt att någon som ständigt försöker låta så kunnig antingen hittar på eller bara har fel om och om igen;-)

Jag påstod inte att det skulle storkna. Jag sa "tycker inte om" och "orkar inte med texturstorlekarna". Det är inte fel, tvärt om. I den upplösningen är det rätt rejäl skillnad mellan ett 4870 512 och ett 4870 1GB.

Sen är Mass Effect inte världens mest krävande spel, så länge du inte slår på Dynamic Shadows, Very/Ultra High Texture Detail eller Anisotropic. Unreal Engine 3 är inte världens elakaste, men påstå inte att den är snäll.

Istället för att bara påstå att jag ljuger eller hittar på hela tiden kan du väl för en gångs skull visa på att jag faktiskt gör det?! Det är knappast någon nyhet att 512 MB är en rejäl flaskhals i 1920, och gör skillnad även i 1680. Annars skulle ju 4870 512 och 4870 1GB prestera likvärdigt i de upplösningarna, och de gör de definitivt inte. Speciellt inte om AA eller AF körs.

Sen beror det helt och hållet på vilka inställningar du kör spelen i om de är spelbara eller inte, visst, men du har absolut inga problem att få 512MB att ta slut i 1920 om du höjer kvaliteten. Han påstår heller inte att spelen är ospelbara, han påstod att han fick FPS drops på det ställe i Mass Effect där det är som absolut värst med texturer och där drawing distance är enorm.

Sen är Mass Effect lite elakare mot CPU än många andra spel också om man kör Radeon, eftersom det är ett av de spel som faktiskt kör PhysX. Ett gränsfall som en stock E6550 kan få det tuffare än normalt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync