Permalänk
Inaktiv

Starta eget

Normalt sett så studerar jag under universitetet, men just nu håller jag på att få en anställning som 'konsult' på ett företag. Dvs jag blir anlitad för att hjälpa dem göra ett projekt men blir troligen inte anställd av företaget. Däremot kan det komma fler uppdrag i framtiden.

Därför funderade jag på att starta en enskild firma och fakturera dem på mitt arvode.

Men hur gör jag det rent juridiska och administrativa? Alla starta eget guider jag hittar går mest igenom att göra affärsplaner, budgetar och marknadsföring, inget jag har behov av i min situation.

Sweclockers är dock fullt utav entreprenörsaktiga personer så någon som kan dela med sig av sin erfarenhet i vad jag bör göra och vilka kostnader jag kan råka ut för.

Permalänk
Medlem

Inga större konstigheter:

1. Starta ett företag på t.ex. https://www.foretagsregistrering.se/
2. Arbeta.
3. Skriva faktura.
4. Få betalt.
5. Håll stenkoll på alla utgifter och inkomster så slipper du problem sen. (Tips är att använda ett program)

Det finns även möjlighet att få gratis möten med skatteverket och diverse andra hjälpställen. Tänk dock på att det finns lite regler kring skatter/CSN när du är student. Kolla upp sånt i förväg.

Jag har gjort precis som du tänker göra och det fungerar jättebra.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Hur det fungerar med CSN och studiemedel osv. om man har ett arbete har jag ingen koll på.

Men gå in på bolagsverkets/skatteverkets företagsregistrering (du registrerar dig på båda samtidigt):
https://www.foretagsregistrering.se/
Fyll i allt och när du får dina papper är du good-to-go, i princip... Du behöver väl ett bokföringsblock också, så du kan bokföra!

De enda två broschyrer jag har läst från skatteverket och som jag tycker har gett mig koll på allt är:
SKV 282 - Bokföring, bokslut och deklaration, Del 1
SKV 552 - Momsbroschyren

I den första (SKV 282) finns det också massa noteringar om andra broschyrer som kan vara bra att läsa. Det står också om vad ett kvitto och en faktura ska innehålla för uppgifter. Hoppas att urlen till Skatteverkets broschyrer fungerar som den ska! Annars är det bara att gå in på skatteverket.se och välja broschyrer i vänstra spalten.

Men kostnader? Hmm... 900kr för skatteverket och bolagsverkets registrering tror jag att det är, 150kr för ett bokföringsblock (du behöver knappast datorprogram för så få fakturor som jag tror att du kommer dela ut), ett par pärmar (en för det du får från bolags- och skatteverket och en för fakturor och kvitton) kanske 50kr, 2 index 50kr, lite platsfickor 25kr kanske, kanske ett fakturablock som ligger kanske på 100kr. Så för 1200-1500 så bör du ha allt som krävs, pärmar och index osv. kanske du har liggandes hemma så det blir ännu billigare.

Finns risk att jag missuppfattat din kunskap om detta och du redan har koll på det jag skrivit... Men, men, kan kanske hjälpa någon annan om inte annat.

Min personliga erfarenhet av skatteverket är dock negativ. Det svar man får är ofta "jag är inte säker, det får du ta med någon annan men jag kan kanske gissa", eller "Det är ju lite olika från fall till fall", typ. Läste något väldigt vettigt på internet när jag googlade runt på någon företagsfråga "få alltid allting skriftligt. Om du pratar med någon i telefon så be att få en kopia på din mail!", eller något sånt. Mycket vettigt.
Var på ett sånt möte för nya "Enskild Firma-företagare" och det gav inte mycket i min mening. Andra tyckte det var skitbra!

Mina 2 cents!
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

Du behöver inte registrera företag, det räcker med att skaffa F-skattsedel. Det gör du direkt hos skatteverket och du slipper betala de c:a 1000kr som bolagsverket tar ut för att skydda ett företagsnamn. Sånt kan du fixa senare. CSN är inget problem, så länge du inte kommer över fribeloppet.

Affärsplan måste du skicka in så att skatteverket vet vad din verksamhet går ut på. Detta finns till för att de ska veta att du är seriös med din firma och för att de ska kunna kontrollera de inköp du gör för företagets pengar. Se till att vara väldigt bred i din beskrivning, så du kan ta så många jobb som möjligt utan att behöva ändra beskrivningen till skatteverket för varje ny arbetsgivare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
...du slipper betala de c:a 1000kr...

1200 kr har jag för mig att jag betalade när jag registrerade för lite drygt en vecka sedan.

Men, ett tips om du tycker att det här känns för krångligt (jag tycker att det är sjukt krångligt, men får som tur är hjälp så fort jag undrar något), så tycker jag du kan använda dig av frilansfinans.se. Det är en hemsida för personer i precis din situation, de skickar fakturan till företaget du har utfört ett jobb åt, sen drar de rätt skatter och moms, plus att de tar en mindre egen avgift, sen skickar de ut pengar till dig, skattade och färdiga att spenderas.

Permalänk
Glömsk

Som nämnt är det rätt enkelt. Skaffa F-skattsedel bara, eller kanske AF om du jobbar samtidigt. Om du frågar personer som håller på med sånt här kommer de snacka om bolagsregistrering etc, men det kan du strunta i. Bara onödig utgift.

Det besvärliga är bokföringen, framförallt momsen. Bästa är nog att ringa skatteverket.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.