Vilka inställningar ska man ha?

Permalänk

Vilka inställningar ska man ha?

Hej.

Jag har precis uppgraderat min dator så att den består av:

Intel i7 processor 920
6gb ddr3 1600mhz
asus gtx275 grafikkort
FujitsuSiemens bildskärm 26-tum

Jag kör med Windows7 RC

Jag undrar vilka inställningar jag ska ha i spel. När jag t ex kör Mirrors Edge, ska jag inte kunna ha högsta möjliga inställningar upplösningen 1920*1200.
Alla bildinställningar på högsta samt full Anti-alising x16Q
Det jag tycker händer är att bilden liksom skär sig när jag rör musen speciellt i små utrymmen. Jag har laddat ner dom senaste drivrutinerna till grafikkortet. Vore väldigt tacksam för svar. Jag har inte överklockat eller nåt sådant. Kan det bero på skärmen?
Vore mycket tacksam för svar.

MVH // Fabbe

Permalänk
Medlem

jag kan ju vara helt fel ute nu, men låter som tearing tycker jag, isf testa o slänga på vsync o se om det hjälper,. eftersom det händer mer vanligt i små utrymmen känns det som just tearing då risken e väll större att du får en för hög FPS där.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk

Ja, det blev helt klart bättre även om det fortfarande syns ibland, undrar varför jag inte slog på det från början. Skulle det försvinna helt om jag köpte ett till likadant grafikort och kopplade med SLI?
Om jag ställer ner upplösningen försvinner det då, och iså fall vilken upplösning ska man ha, finns ju en del oproportioneliga.

fortfarande mycket tacksam.

//Fabbe

Permalänk

Troligt att det är skärmen.
Blir det inte helt avhjälpt med vsync på (att datorn endast skickar färdiga frames syncade till din skärm) så beror det nog på att skärmen har någon form av dynamisk förbättringsteknik.
T.ex. kontrast eller något liknande där varje frame blir buffrad och "förbättrad" innan den visas.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

tripple buffering?

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk

nu är jag inte riktigt med, tripple buffering, kan jag slå av den dynamiska förbättringstekniken?

Permalänk

Läste själv för en halvtimma sen om det här med tearing, vsync å triple buffering.....så om det är nått sånt som är ditt problem kan du läsa lite här
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3591

Edit: fanns ju även en tråd här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8621...

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk

Nu har jag spelat en lite längre sektion och det är helt klart en enorm skillnad mot förut. Resulterade i lite lag när det var mycket som hände samtidigt på skärmen men bara ibland. Tearingen märkte jag inte av alls faktiskt, ska ställa ner upplösningen till 1980*1080 och kolla vad skillnaden blir. man kunde gå in i nvidias kontrollpanel också och tvinga Vsync. Hur som helst stort tack för all hjälp.

//Fabbe

Permalänk

Använder du triple buffering via d3doverrider som medföljer rivatuner så kan du bli av med en del av "lagget" också.
Med bara vsync på så får man problem ifall datorn inte klarar av att ge 60fps eller mer konstant. Sjunker det under 60 fps så halveras automatisk fpsn till 30 för att kunna synca med skärmen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if