Gainward 9800gt, made in china?

Permalänk
Medlem

Gainward 9800gt, made in china?

När min otur med tekniska prylar fortsatte och mitt Nvidia Geforce 8800gt 512mb var härnäst trodde jag turen vände när jag fick ett mail att ett Nvidia Gainward 9800gt 512mb skickades till min brevlåda. MEN ack det hoppet försvann när jag läste "made in china" med stora bokstäver på baksidan av lådan.

Köpte mitt 8800gt för ett år sen då jag byggde ihop min första dator och allt gick felfritt tills jag fick oturen att se skärmen frysa framför mig och minnet bli överbelastat som gjorde mitt grafikkort nära till obrukbart...

Jag skickade det med en RMA-ansökan till Komplett.se där jag köpte grafikkortet och fick denna gainward 9800gt tillbaka som ersättning.

Kollade upp tidigare och jämnförde de 2 korten och på papperet var de identiska i prestanda, och det verkar som att det skulle kunna prestera lika bra som mitt gamla kort.

Men efter att ha prövat ut några få spel som jag inte spelat på så länge så tog det inte länge innan spelet laggade och tappar sin fps nästan lite frekvensvis. Körde och kör på ganska snälla grafikinställningar på mina spel som de flesta grafikkort ska kunna klara av utan problem

Min fråga är... Hur kass är Gainward 9800gt jämnfört med Geforce 8800gt, och isf gjorde komplett rätt med att skicka detta kort? Gick dom efter prestanda eller pris? Eftersom 8800 inte säljs längre kan jag inte kolla upp dess pris innan den "upphörde"

Hitills ligger kortet på ca 50 grader, vilket är mycket mindre än vad jag hade förr med gamla kortet, men den hänger knappt med på spel som Warcraft 3.

Permalänk
Medlem

Detta kort är en bit bättre en ditt gamla 8800GT.
Inte mkt men lite.

Tror det är gjort i taiwan eller något liknande men kylaren antligen från kina.
Dock är ju allt därifrån så vrf klaga.

WC3 skall kunna köras helt prefect.

Permalänk
Antielefant

Med tanke på att alla grafikprocessorer, oavsett AMD, NVidia eller Intel, tillverkas av TSMC - Taiwan Semiconductor Manufacturing Company. Kylarna tillverkas väl samtliga i kinesiska fabriker också.

Sen är det rätt gott om "kinesiska" märken som allmänt erkänns som bland marknadens bästa...
Glöm inte att Hong Kong är Kina, och Taiwan benämns "Democratic Republic of China", lätt att misstolka som "People's Republic of China" (dvs Kina).

Asus = Taiwan
Gainward = Taiwan
Gigabyte = Taiwan
HIS = Hong Kong
Leadtek = Taiwan
MSI = Taiwan
Sapphire = Hong Kong
Sparkle = Taiwan
XFX = Hong Kong
Zotac = Hong Kong

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

tack för infon Zcenicx även om så mycket som skapas här i världen kommer från öst kände jag verkligen nergraderingen från XFX till gainward.

Har kollat allt i min kraft och dom har exakt samma värden på processor hastighet och gud vet vad. Men ändå presterar den riktigt dåligt.

Men kortet är lite stabilare nu, fått bort mesta av det konstanta lagget genom en ordentlig omstart av kortet. Men såklart så ska det inte vara felfritt så nu stänger den av sig då och då efter att ha presterat en stund, grafikkortet går fortvarande inte upp i några högre grader och hitills bara sett den ligga på en radie mellan 50-65 så jag tvivlar på att det har med värmen.

Vad kan annars vara problemet?

Permalänk
Antielefant

Tja, 8800 GT och 9800 GT är ju exakt samma kort med nytt klistermärke, så de ska prestera likadant.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

8800 var bättre byggt med en slags metalplatta som avledde värme på ett smidigt sätt(tror jag).

PLUS att den inte stänger av sig själv av så enkla program som source och world of warcraft.......

Permalänk
Medlem

Jag tycker den här tråden är ganska korkad . . .

Har du inte hängt med alls i grafikkortscirkusen? Och att anta att ett kort är kasst bara för att det står made in china på det, absurt!

Skriv ner dina specs, temps i idle och load så kanske man kan komma fram till vad som är fel.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

har inte antagit att det ÄR dåligt pga det står made in china, om du läser tråden...
det var bara oroväckande för mig när jag tog emot den dåliga kartongen med relativt fult omslag(jämnfört med min förra) och made in china som täcker 1/3 av baksidan.

specs soon aviable för problemlösning.

Permalänk
Medlem

hittade felet, cpu fläkten hade fått en fysisk skada, troligen när jag tog bort mitt grafikkort, som gjorde att den inte satt där den ville.

MEN såklart så ska ju min otroliga otur slå in och datorn vill inte starta efter bytet av cpufläkt.
den startar knappt och drar igång fläktarna i datorn några varv, ungefär som en bilmotor som inte går igång. Ska posta ang det på anna forumdel.

Permalänk
Medlem

Så var min då graffet var slut.
Petade du mkt på grafikkortet?

Testat utan grafikkort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Så var min då graffet var slut.
Petade du mkt på grafikkortet?

Testat utan grafikkort?

försökt utan grafikkortet i, same.
Troligen har jag krossat baksidan av moderkortet så nått sånt problem skulle inte förvåna mig för mycket. Men får nästan ge creds till Zalman för det osmidigaste sättet jag sätt någon göra skapa en "monterings metod". Måste böja en kort jävla metall bit för att klämma in den i 2 hål, och på ena sidan är själva fästet en lös del. sitter inte ens bra heller. Fast dom få sekunder jag hört cpufläkten och teoretiskt sett på dess konstruktion så borde den vara riktigt bra på att kyla, vi får se. Ska väl lämna in datorn till den lokala datorbutiken, och se om dom kan sätta punkt för detta.