Permalänk
Melding Plague

Firefox 3.5 ute nu

Mozilla lanserar en ny version av den populära webbläsaren Firefox. Version 3.5 bjuder på många nya funktioner och bättre prestanda.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu ska man bara spara sina bokmärken

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Fan va najs Download.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shrudder
Nu ska man bara spara sina bokmärken

Kör du inte med foxmarks, eller Xmarks som det nu heter? Den sparar alla dina bokmärken på en server sen är det bara att dra hem de om du har format datorn, installerat om firefox eller sitter på en annan dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jajje
Kör du inte med foxmarks, eller Xmarks som det nu heter? Den sparar alla dina bokmärken på en server sen är det bara att dra hem de om du har format datorn, installerat om firefox eller sitter på en annan dator.

Det visste jag inte om, riktigt användbart ju!
Är det som ett tillägg eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jajje
Kör du inte med foxmarks, eller Xmarks som det nu heter? Den sparar alla dina bokmärken på en server sen är det bara att dra hem de om du har format datorn, installerat om firefox eller sitter på en annan dator.

Nja, föredrar bokmärken -> Ordna bokmärken -> Importera och säkerhetskopiera -> Exportera HTML

EDIT: Mina bokmärken fanns i webbläsaren efter uppgradering i alla fall.

EDIT2: Vilken skillnad i färger Men snabbt går det!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan
Det visste jag inte om, riktigt användbart ju!
Är det som ett tillägg eller?

Ja det är riktigt schysst. Yes, precis som ett tillägg.
Finns att tanka här Xmarks

EDIT. Såg nu att det fanns en länk i Firefox/bokmärken som heter "Hämta bokmärkestillägg. Där ligger Xmarks längst upp.

Permalänk
Medlem

Någon mer som har problem med att det tar väldigt lång tid innan FF startar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaff
Någon mer som har problem med att det tar väldigt lång tid innan FF startar?

Hmm nae. Här flyter det på riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att denna versionen känns extremt snabb på min dator! Kanske är en placeboeffekt men att växla mellan flikar och tom ladda sidor verkar gå rapppare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan
Det visste jag inte om, riktigt användbart ju!
Är det som ett tillägg eller?

Verkligen, antagligen ett av de "nyttighetsfunktioner" som jag använt längst och avgudar mest Numera kan det även spara lösenord till olika sidor, synka olika bokmärken till olika datorer m.h.a. olika profiler osv osv osv.. Helt underbart program verkligen

Permalänk

Stör mig litegrann på att om man stänger den sista fliken så stängs Firefox i stället för att som i tidigare versioner att det blir en tom flik

Visa signatur

E ä e å å i å ä e ö meaning There is a small river and in this small river there is an island .

Permalänk
Medlem

Gick över till Opera för lääääääääääääääääääääääääääängesen...

Firefox idag är vad IE var för 7 år sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Verkligen, antagligen ett av de "nyttighetsfunktioner" som jag använt längst och avgudar mest Numera kan det även spara lösenord till olika sidor, synka olika bokmärken till olika datorer m.h.a. olika profiler osv osv osv.. Helt underbart program verkligen

För den som är rädd för "storebror", så kan man även använda sig av en egen server.

Permalänk
Medlem

Känns som att det kan vara dax att byta när man kommer hem från jobbet då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundhlundh
Stör mig litegrann på att om man stänger den sista fliken så stängs Firefox i stället för att som i tidigare versioner att det blir en tom flik

Det där känns verkligen som det är något jag kommer störa mig på...

Permalänk
Medlem

Hur uppdaterar man firefox utan att behöva spara bokmärken ochj avisntallera firefox?

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundhlundh
Stör mig litegrann på att om man stänger den sista fliken så stängs Firefox i stället för att som i tidigare versioner att det blir en tom flik

Det är samma sak i Google Chrome, minst sagt irriterande

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Inaktiv

Är det bara jag som inte märker nån större skillnad? :S Hade hoppats på att smooth scrolling skulle lira fint på min gamla dator, men det går fortfarande trögt på vissa mer krävade sidor, typ Facebook.... Går asbra på Swec dock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Är det bara jag som inte märker nån större skillnad? :S Hade hoppats på att smooth scrolling skulle lira fint på min gamla dator, men det går fortfarande trögt på vissa mer krävade sidor, typ Facebook.... Går asbra på Swec dock

En väldigt stor skillnad är stöd för HTML 5, kanske inte så stort i dag med på sikt är nog troligen en väldigt stor uppdatering. Tex kan man nu titta på videor på vidobay

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Hur uppdaterar man firefox utan att behöva spara bokmärken ochj avisntallera firefox?

Ladda ner och kör installationsfilen bara.

Visa signatur

För många datorer för signaturen.
http://h23.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Hur uppdaterar man firefox utan att behöva spara bokmärken ochj avisntallera firefox?

jag bara installerade det på den nya versionen på den äldre, mina bokmärken är kvar

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naaium
Gick över till Opera för lääääääääääääääääääääääääääängesen...

Firefox idag är vad IE var för 7 år sen.

Håller med. Opera rular. nvänder oftast Firefox. De har sina klämmigheter med Xmarks och den där add-onen som automatiskt laddar nästa sida på de flesta forum, google m.m. Men allt funkar alltid på Opera. Inga strul med webradio eller något. Dessutom, trots at ingen vill erkänna det är Opera alltid snabbast. Framförallt när det kommer till att backa i historiken. Och nu kommer ju Opera 10 när som helst.

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundhlundh
Stör mig litegrann på att om man stänger den sista fliken så stängs Firefox i stället för att som i tidigare versioner att det blir en tom flik

Man kan stänga av så att sista fliken inte visas som en flik. Så har jag det normalt, men i 3.5 slogs det på automatiskt.

Tools->Options->Tabs "Always show the tab bar" i engelska versionen. Stänger man av det kan man inte stänga sista fliken.

Permalänk
Hedersmedlem

Visst är den snabbare, mycket snabbare. Nu verkar också en hel del irriterande saker som störde mig något enormt vara fixade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naaium
Gick över till Opera för lääääääääääääääääääääääääääängesen...

Firefox idag är vad IE var för 7 år sen.

Vad menar du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Man kan stänga av så att sista fliken inte visas som en flik. Så har jag det normalt, men i 3.5 slogs det på automatiskt.

Tools->Options->Tabs "Always show the tab bar" i engelska versionen. Stänger man av det kan man inte stänga sista fliken.

Ett tips för dom som stör sig på att det inte går att stänga sista fliken som i tidigare versioner så kan man knappa in "about:config" i adressfältet och leta upp browser.tabs.closeWindowWithLastTab och ändra till false.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jajje
Kör du inte med foxmarks, eller Xmarks som det nu heter? Den sparar alla dina bokmärken på en server sen är det bara att dra hem de om du har format datorn, installerat om firefox eller sitter på en annan dator.

Ohh najs! Kan man få in sina nuvarande (vanliga) favoriter i Xmarks på ett bra sätt? Hursomhelst, tack för tipset!

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av inomjordisk
Ladda ner och kör installationsfilen bara.

Jag tyckte detta var enklare (än att behöva "ladda hem & köra"):

Firefox
Hjälp > Sök efter uppgraderingar > (följ instruktionerna...)

Uppgraderingen fungerade perfekt.

Permalänk
Medlem

Har den senaste veresion av Opera och vill gärna prova men kan man importera alla sina bookmarks plus inloggnings uppgifter från Firefox till Opera? Eller måste man börja från scratch?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Nya ikonen är riktigt ful :/ Både den 16px uppe till vänster, men även den lite större som används i win7-taskbaren. Byt tillbaka till den gamla!!!

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naaium
Gick över till Opera för lääääääääääääääääääääääääääängesen...

Firefox idag är vad IE var för 7 år sen.

Wow, du verkar verkligen ha koll på det här med webbläsare!

Kul med en ny version av FF. Jag tycker att den gamla versionen blev ganska slö efter ett tag när man hade många sidor i sin historik, hoppas det är åtgärdat.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.