Permalänk
Medlem

Galen temp på 4850

Jag har ett ganska jobbigt problem, mitt Gigabyte HD4850 går upp i skyhöga temperaturer oklockat som klockat. I idle ligger tempen på mellan 80C och 85C konstant, och under benchmarking (furmark speciellt) blir kortet uppemot 110-115C varmt (detta med fläkten på 100%).
Vad kan jag göra åt detta? Och varför blir det såhär? Tänker inte lägga ner pengar på en ny kylare till kortet, däremot skulle jag kunna tänka mig en chassifläkt som kyler. Någon som har något tips?

Tack på förhand.

Btw, går det att byta namn här på SweC? hehe...

Permalänk

om du inte byter kylare på kortet så får du utstå, finns inte mycket annat du kan göra. mina 2 4850 var också uppe i 100C tills jag byte kylare

Visa signatur

Asus Maximus Formula | QuadCore Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3 Ghz| 4GB corsair DHX 5-5-5-18 | Raptor 150 GB 10000RPM, 16MB |Seagate Barracuda 7200.11 500GB, 32MB, 7200RPM | 2x Sapphire Radeon HD4850 512MB CROSSFIRE Setup| Cooler master 700W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunderMAX
om du inte byter kylare på kortet så får du utstå, finns inte mycket annat du kan göra. mina 2 4850 var också uppe i 100C tills jag byte kylare

Okej, vad bytte du till för nån? Och funkar den bra?

Permalänk
Medlem

köp denna
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/arcti...

jag har den på mitt 4850 förut låg det på runt 80 grader idel nu ligger den på 45 grader.fast jag har en liten fläkt där men jag har för mig att mitt låg på typ 55 grader eller nått sånt utan fläkt

Det är en mycket bra kylare och den är billig så jag skulle rekommendera den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaser
köp denna
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/arcti...

jag har den på mitt 4850 förut låg det på runt 80 grader idel nu ligger den på 45 grader.fast jag har en liten fläkt där men jag har för mig att mitt låg på typ 55 grader eller nått sånt utan fläkt

Det är en mycket bra kylare och den är billig så jag skulle rekommendera den

Okej, tack. Om det inte blir ett nytt kort så kör jag på den, hade kollat på den tidigare oxå.

Permalänk

själv så har jag
http://www.webhallen.com/prod.php?id=89737 på mina 2.

idle temp: 38C-42C
högsta temp jag sätt hittills är 54C under load

den kyler även ner minerna och andra delar av kortet

Visa signatur

Asus Maximus Formula | QuadCore Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3 Ghz| 4GB corsair DHX 5-5-5-18 | Raptor 150 GB 10000RPM, 16MB |Seagate Barracuda 7200.11 500GB, 32MB, 7200RPM | 2x Sapphire Radeon HD4850 512MB CROSSFIRE Setup| Cooler master 700W

Permalänk
Medlem

115c på 100% fläkt måste ju vara nåt fel :S

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
115c på 100% fläkt måste ju vara nåt fel :S

Haha ja det misstänker jag oxå. Tidigare så körde jag i 700/1120 mhz utan problem (då idlade jag i mellan 70-75C och load som jag idlar nu), men nu kan jag inte gå över 660 för att kortet blir för varmt och datorn stängs av, så nåt äre

Permalänk
Antielefant

115c är definitivt fel, det är så mycket fel att jag hade lämnat in det på garantin.

Däremot skulle jag gissa på att kylaren får dålig kontakt med GPU'n, vissa kylare monteras med plastnitar som inte tål särskilt mycket och får den en smäll av nåt kan den lätt lossna, och då är allt som håller fast kylaren kylpastan.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
115c är definitivt fel, det är så mycket fel att jag hade lämnat in det på garantin.

Däremot skulle jag gissa på att kylaren får dålig kontakt med GPU'n, vissa kylare monteras med plastnitar som inte tål särskilt mycket och får den en smäll av nåt kan den lätt lossna, och då är allt som håller fast kylaren kylpastan.

Okej. Blir nog ett gtx 260 ist. Eller två. Orkar inte detta mer

Permalänk
Medlem

nu överdrivs det lite väl här i tråden, särskilt från Zcenicx, 115 grader må vara högt men de flesta GPUs brukar kunna klara 125+ utan att det blir trubbel.

Sen värmer ju så höga temps upp övriga komponenter etc i chassit som inte är bra.

Har du shysst chassiventilation?

Själv kör jag ett 4850 kort passivt kylt, dock på lägre temps än vad du har.. idlar 72 just nu.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Antielefant

115c på GPU'n är inte extremt skadligt, nej, men vad är då tempen på minneskretsarna som tål betydligt mindre, eller VRM?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tydligen klara iaf inte mitt kort 125+ eftersom datorn dör vid 115-120. Kan jag göra rent fläkten eller nåt på nåt sätt? Enda utvägen kan ju inte vara att köpa ny kylare eller nytt kort. Det blir nytt kort om kanske en månad men vill ju ha nåt tills dess oxå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PhiluX
Tydligen klara iaf inte mitt kort 125+ eftersom datorn dör vid 115-120. Kan jag göra rent fläkten eller nåt på nåt sätt? Enda utvägen kan ju inte vara att köpa ny kylare eller nytt kort. Det blir nytt kort om kanske en månad men vill ju ha nåt tills dess oxå

Det du kan testa är att bara montera om kylaren, och se om den får bättre kontakt.

Ang. din fråga om man kan byta nick:
Jarå, det är bara PMa en moderator så fixar dom det åt dig, jag har gjort det tillexempel

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PhiluX
Tydligen klara iaf inte mitt kort 125+ eftersom datorn dör vid 115-120. Kan jag göra rent fläkten eller nåt på nåt sätt? Enda utvägen kan ju inte vara att köpa ny kylare eller nytt kort. Det blir nytt kort om kanske en månad men vill ju ha nåt tills dess oxå

Köp ingen ny kylare då ryker garantin, du kan testa att blåsa ren kortet från damm, om det inte är dammigt och så varmt är det fel på det.
Om det är fel på kortet, kontakta säljaren och beskriv felet, han kan sen tala om för dig hur du gör vid garantiärenden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

115C är inget fel, misstolka mig inte nu det är inte bra men det är inte fel som många i denna tråd säger. Det ända spel jag fick de tempsen i är i DoW2 och det är för att DoW2 är kast optimerat i väntrummet. 4850 ska klara 120 C sedan stängs den av.

4850 STOCK kylare SUGER PUNG spelar ingen som helst roll om du försöker montera om den.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | QuadCore Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3 Ghz| 4GB corsair DHX 5-5-5-18 | Raptor 150 GB 10000RPM, 16MB |Seagate Barracuda 7200.11 500GB, 32MB, 7200RPM | 2x Sapphire Radeon HD4850 512MB CROSSFIRE Setup| Cooler master 700W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan
Det du kan testa är att bara montera om kylaren, och se om den får bättre kontakt.

Ska testa, tack.

[QUOTE]Ang. din fråga om man kan byta nick:
Jarå, det är bara PMa en moderator så fixar dom det åt dig, jag har gjort det tillexempel
[/QUOTE]

Okej, gud vad bra! Vet inte vad jag tänkte när jag valde det här, hade väl dålig fantasi just då