Sony VAIO läser ej Blu-Ray

Permalänk

Sony VAIO läser ej Blu-Ray

Hej!

Köpte en Sony VAIO VGN-AR51J för ca. 1½år sedan hos OnOff.
Nu på senare tid har Blu-Ray läsaren pajat men det märkliga är att det är endast funktionen att läsa BD-skivor som inte fungerar, DVD & CD läser den utmärkt.

Varit i kontakt med Sony Vaio och de anser jag bör skicka in den för undersökning/reperation etc.

Saken är ju den att 1år har gått så jag har ingen garanti.
Däremot har jag något som kallas för "StoraVillaHemförsäkringen" med "hemelektronikförsäkring – allriskförsäkring med nyvärdesersättning för högst fyra år gammal hemelektronikutrustning ".

Däremot tycker jag att OnOff borde klassa detta som reklamationsrätt då flera verkar ha problem just med den BD-spelaren (Matshita BD-CMB UJ-120).

Ex. här:
http://forums.driverguide.com/showthread.php?t=37171
http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=51505&page=2
http://forums.driverguide.com/showthread.php?t=45986&vforum=0...
http://www.techsupportforum.com/hardware-support/removable-me...
http://www.avforums.com/forums/8082954-post1.html

Vissa är samma spelare fast USB 2.0 och då är det en intern spelare satt i ett USB 2.0 externt chassi dvs. samma spelare som min.

Kan vara problem med UDF 2.5 som ska möjliggöra Blu-Ray uppspelning som visst ska finnas i Vista men ej i XP. Märkliga är att jag kör Vista och som sagt felsökt med Sony Vaio support samt gjort en komplett återställning av datorn och samma problem.

Vad tror ni har jag möjligheter att hävda reklamationsrätt?
Spelaren verkar vara av suspekt kvalité samt att även om detta fel kan härledas till en firmware uppdatering jag gjorde så var den uppdateringen på Sony Vaio's officiella hemsida och en rekommenderad nedladdning.

Tacksam för svar - TheSwede86

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Onoff lämnar ett års garanti.
Sony själva lämnar två års garanti med hämtservice.
Sa dem inget om det?
Ring och hör med dem igen om det inte gäller din modell också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Onoff lämnar ett års garanti.
Sony själva lämnar två års garanti med hämtservice.
Sa dem inget om det?
Ring och hör med dem igen om det inte gäller din modell också.

Förbannat märkligt (inte riktat mot dig utan dem) om de var så klantiga att de inte ens har koll på sånt.

Jag diskutera med honom hur jag skulle gå vidare och bad att få en logg etc. för att få mer kött på benen med OnOff och då sa jag att garantin hade gått ut så man fick hantera det som ett reklamationsärende och det höll han med om.

Då frågade jag honom om det var hos honom (Sony Vaio) eller OnOff jag skulle driva den frågan mot så svarade han inköpsstället.

Han sa även att jag kunde serva den direkt via dem men då till deras reparationsställe i TYSKLAND! De skulle återkomma med kostnadsförslag så hoppas inte att de är så risiga att de inte ens har koll på sånt.

2år kanske bara är på de nya Sony Vaio datorerna?

AR51J är en gammal modell.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Det skall inte vara några problem att skicka in den på reklamationsrätten i valfri ONOFF-butik, lite underligt dock att sonys support inte nämnde något om hämtservicen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Ang. 2års garanti så är den instiftad för VAIO datorer sent 2008 enl. deras support dvs. täcks min dator ej av det.

Antagligen likaså hämtservice.

Ska ta matchen med OnOff nu får se hur det går.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Han sa även att jag kunde serva den direkt via dem men då till deras reparationsställe i TYSKLAND! De skulle återkomma med kostnadsförslag så hoppas inte att de är så risiga att de inte ens har koll på sånt.

Lite komiskt med tanke på att reklamationsärenden skickas till Tyskland också, Infocare hanterar inte Sony Vaio.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri0n3
Lite komiskt med tanke på att reklamationsärenden skickas till Tyskland också, Infocare hanterar inte Sony Vaio.

Enl. kontakt med OnOff så använder de (OnOff) sig av InfoCare.
Enl. kontakt med Sony Vaio så anv. sig de (Sony Vaio) sig av verkstäder i Tyskland.

Vet inte om jag förstod vad du skrev, lämnar jag den till OnOff som lämnar den till InfoCare som lämnar den till Tyskland = så det blir samma sak som att gå via Sony Vaio fast mindre steg imellan?

Intressanta priser:

2748.9kr grundnivå

4575.95kr mellannivå ("det jag tror det landar på")

9303kr avancerad nivå ("gäller endast byte av moderkort etc")

Priser ovan är vad Sony VAIO's egna verkstad skulle ta.

Tillåt mig att småle, ska jag köpa en bättre dator än det jag har?
9990kr ex. dvs. 600kr mer än deras "avancerade" nivå.

Ca. 5000kr för att byta ut Blu-Ray läsare?
Ge mig 800kr köper jag en ny och monterar in den.
Sparat belopp: 4200kr.

Fyfan vilka priser. Äckligt.

Nu går mitt försäkringsbolag med på att täcka undersökningsavgiften som OnOff har om de inte bedömmer det som reklamationsärande (400kr). Ev. andra kostnader kanske/kanske inte de täcker beroende på felets art.

Är nöjd med det, återkommer med mer info.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

haha sjuka priser.

Permalänk
Medlem

Precis så är det, Onoff har avtal med infocare som servicepartner, och det är även dom som sköter vidareskicket av produkter som dom inte är autoriserade att laga.

Tex så går Vaio till Tyskland, Nintendo Wii till Bergsala mm

I dessa fall om garanti har gått ut så är det utan tvekan bättre att ta det direkt med tillverkaren, även om man har rätt att begära att säljaren ska göra det.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Precis så är det, Onoff har avtal med infocare som servicepartner, och det är även dom som sköter vidareskicket av produkter som dom inte är autoriserade att laga.

Tex så går Vaio till Tyskland, Nintendo Wii till Bergsala mm

I dessa fall om garanti har gått ut så är det utan tvekan bättre att ta det direkt med tillverkaren, även om man har rätt att begära att säljaren ska göra det.

Känns som att jag har mer chans att få rätt om jag tjafsar mot OnOff än mot Sony VAIO.

Mitt tänk här:

Om jag tjafsar mot OnOff så är nog de mer måna om sitt varumärke för om jag skriver om ärendet på forum och ex. på "sidanjagglömt" och folk tänker då en eller två ggr kanske innan de handlar (iaf. tänker OnOff så).

Inte att jag ska hota eller snacka skit eller så utan beskriva ärendet korrekt om jag nu anser att det inte varit mitt fel. Säger de att "ja vi hittade att du gjort detta XXXXXX som gjorde att den slutade fungera" och jag anser "Okej visst" då är det ju mitt fel.

Däremot mot Sony Vaio så tror jag att de bara kommer att säga "pröjsa eller inte" för de har redan sagt att reklamation ska jag ta med återförsäljaren. Dessutom så visst, folk kanske tänker 1gg eller 2ggr om de köper en Vaio men då kan de ju alltid kontra med att det numera är 2års garanti etc. och hämtservice (om det nu är det, någon sa det innan).

"sidanjagglömt" är en sida där folk som anser sig vara felaktigt behandlade av företag etc. kan begära svar och folk kan rösta typ "Jag vill se ett svar från butiken" och sen svarar butiken etc. Någon som vet adressen?

Dessutom sa OnOff att felsökningsavgiften skulle vara 400kr. Jag hoppas de hedrar det de har sagt. Det är en fördel till OnOff för att Sony Vaio skulle ha min. 2748.9kr (De där 9 örena är för härliga) för att överhuvudtaget titta på den.

Edit:

Jag har ju mer lust att betala 400kr om de absolut inte ger sig än 2748.9kr

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

fairshopping.se

Permalänk

Lämnade in den idag hos OnOff Täby, fick trevligt bemötande iaf.
Han jag snackade med sa att den skulle gå till InfoCare och sedan till Tyskland till Sony Vaio som Tri0n3 & mac80 sa.

Däremot så har de 400kr i undersökningsavgift och det inkl. frakt ToR.
400kr jmfr. med de 2748.9kr som Sony Vaio hade begärt (men i det priset ingick också "minimala" reperationer, men den optiska disken var "medelnivå") så då känns det bättre att gått via OnOff.

Beräknat datum när den är klar: 27/07/2009

---

Uppdatering 13/8-09:

Kunde hämta min dator igår (12/8-09) hos On-Off i Täby.

Det drog ut på tiden och de beklagade det, den var som sagt först beräknad att vara klar den 27/7-09 men det står också på servicelappen att datumet är beräknat.

Det gick på reklamationsrätt dvs. jag slapp betala något alls.
De bytte BD/DVD/CD-ROM enheten så det var alltså hårdvarufel.

Trevligt bemötande på On-Off i Täby, däremot så var jag tvungen att vara "på" deras kundtjänst för att få ett nytt beräknat datum på min service.

Visst, kanske en "liten grej" i sammanhanget men jag tycker att så fort kundens beräknade datum gått ut ska man kontakta denne med ett nytt, eller om det inte finns ändå ringa och säga att man återkommer så fort man har mer information.

Allt som allt, bra bemötande och jag fick det gratis, dock ganska lång tid men jag är nöjd!

(Den var tvungen att skickas till Tyskland till Sony VAIO's egna verkstäder, kan ha lite förståelse med tiden men ändå)

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.