Permalänk
Medlem

Mail fån Iran

Som några av er vet så har jag en väninna som är på besök i Iran i skrivande stund och som skrivit två långa mail. Dessa handlar om hur hon och de människor hon kommit i kontakt med upplever situationen i Iran, både på gottt och ont. Objektivt må det kanske inte vara hela tiden, men för mig personligen väger dessa mail tyngre än det som de flesta TV-kanaler sänder/rapporterar om.

Hennes namn har jag kortat ner.

I första mailet skriver hon om Iranska och amerikanska TV-kanaler, dessa syftar inte på amerikanska nyhetskällor, utan från persiska kanaler som har sin bas i och som sänder från USA. Dessa fungerar som motpol till de kanaler som sänds från Iran, dvs de är båda två oerhört vinklade och ger en skev bild av verkligheten.

Jag har inte fått svar från henne än så räkna med att dessa mail eventuellt kan försvinna om hon inte tycker de ska läggas upp för andra än de är tämnade för.

Citat:

den 20 juni 2009

Hej till alla mina vanner i Sverige,
Tack for alla era mail och sms. Som manga av er vet sa akte jag och en van till Iran i mandags, 15 juni 2009, efter 11 ar och hamnade mitt i kaoset som nu har pagatt har lite mer an en vecka. Vilken semester, va?

Jag befinner mig i Karaj just nu, strax utanfor Tehran, pa ett internet cafe (eller Cafe Net som heter heter sa tjusigt har). De senaste dagarna har jag mest varit hemma eftersom sakerheten i centrala Tehran inte ar den basta just nu som manga av er vet sahar dags.

Det ar otroligt hur mycket Iran har och inte har forandrats pa 11 ar. Innan jag akte bestamde jag mig for att inte ha nagra forvantningar och det gjorde jag nog bra for jag ar inte sa varst overraskad av nagonting. Jag vet inte om det ar tragiskt eller inte men pa satt och vis kanner jag inte att jag befinner mig sarskilt langt ifran Sverige men kanslan av att vara fangen ar anda inte sa lant borta... Med "fangen" menar jag att man kanner att det finns en mur runt omkring en, granser som inte finns i Sverige i samma omfattning. Man kanner sig lite klumpig och handikappad av att inte kunna ga ut med vardighet - for MIG ar trots allt slojan nagot som nagon har tvingat mig till att anvanda har - oavsett hur bekvam eller inte den ma vara och hur snygg jag ar i den

Hur som helst sa tankte jag for er skull sammanfatta det ni alla sitter och undrar just nu. Vad hander i Iran, egentligen? Jag tror inte att jag kan bidra med mycket mer an det ni redan vet. Ni har sakert era paraboler och internet som berattar allt for er i storre omfattning an det jag kan se men for att inte gora detta inlagg langre an nodvandligt sa kan jag borja med att be er alla om en tjanst. Snalla, snalla och lite mer snalla: Observera med vilken media ni valjer att tro pa. Detta ar ytterst viktigt med tanke pa att alla kanaler, oavsett om det ar amerikanska eller iranska, har ett eget politiskt och ekonomiskt intresse bakom varje nyhetssandning som gor att nyheterna inte visas med ratt karaktar och giltighet. Detta sager jag for att vi iranier ska klara oss under, och efter, detta kaos med vardigheten i behall.

Den forsta debatten som ar vard att ta upp ar just den som handlar om valets giltighet. Manga av er sitter sakert och undrar hur Ahmdj kunde fa sa manga roster och det gor aven folket i Iran och iranier i ovriga varlden. Enligt parlamentet sjalv skall han ha fatt 64% av rosterna, vilket motsvarar 24 miljoner roster. Man beraknar att ca 40 miljoner manniskor rostade av Irans 70 miljoners befolkning och Khamenei (Irans hogsta religiosa ledare) sager att "det iranska folket skall kanna sig arade och stolta over att sa manga rostade" som svar pa manniskors uppror. Jag har talat med en av de mer erkanda journalisterna for tidningen Keyhan. Denna person berattade bla att folk inte far glomma att Ahmdj faktiskt har miljoner anhangare, vilket ar uppenbart efter att man sag Tehrans gator nar Khamenei talade. De flesta anhangare ar aldre man och kvinnor som har en stor men extremistisk tro till Islam och valjer att tolka Koranen som Khamenei gor - vilket eliminerar manga av vara manskliga rattigheter.

Dagen da valet pagick stallde sig manniskor i langa koer, som for vissa varade i 5 timmar, for att ta del av sin manskliga rattighet att styra och bestamma over sig sjalva och sitt land. Val framme vid val lokalen hade man 4 kandidater att valja bland (av ca 700 sokande) och enligt kallor ska dessa kandidater ha haft olika prioriteringar pa valsedeln i olika stader for att manniskor skulle vilseledas (och ledas) vid ikryssandet. Det ar viktigt att betona att det fanns representanter fran alla kandidater staende vid boxarna som man lade rostkorten i, sa darfor ar det svart for oss att saga att fusket skedde vid denna process. Vad folket i Iran daremot papekar ar de 10 miljoner extra rostkorten som Ahmdj lat trycka och som man da menar har blandats ner i dessa boxar med folkets roster i, med Ahmdj som vald kandidat.

Nagot som ytterligare skulle kunna pavisa ett valfusk ar hur resultatet av valet presenterades. Mousavi har berattat att han hade fatt samtal med gratulationer natten innan valresultatet kom ut, fredagkvallen, men pa lordagmorgonen skall Ahmdj ha vunnit valet enligt andra kallor. Andra indikatorer pa valfusk skulle aven kunna vara det faktum att resultatet kom valdigt snabbt och vid resultatredovisningen gick kurvan for antal roster valdigt ostabilt. Till exempel hade X 100 roster klockan 17, men klockan 21 hade plotsligt siffran sjunkit till 75 roster. Dessutom sags det att Khamenei redan innan valet hade fragat Ahmdj om hur han hade tankt planera for kommande aren, dvs forutsett att han skulle bli president igen. Detta finns dock inte med i nyhetsreportagen som kom ut senare.

Departementet som har hand om rostkorten har mer eller mindre gett tilltrade till rostkorten men resultatet ar densamma.
Jag har fatt en tydlig kansla fran manniskor som rostade, att de hellre inte hade rostat i presidentvalet da manga kanner sig lurade av sitt eget land och hade darmed hellre behallit sin vardighet och inte rostat. Jag forstar dem och undrar vad manniskorna i Sverige hade gjort om nagot sant hade hant dar...

De senaste dagarna har det varit kaos i Tehran. Trafiken star stilla och manniskor har inte tillgang till varken Internet eller SMS. Alla telefonlinjer mot utlandet har sparrats i Tehran.

I Karaj har manniskor inte tillgang till SMS och de flesta internationella hemsidorna som t ex Facebook, YouTube, Yahoo m.m. ar sparrade. Telefonlinjerna till utlandet fungerar har men med stor anstrangning och manga sitter vid telefonen i timmar med hopp om att linjerna oppnas. Jag har sjalv forsokt ringa till Sverige men inte lyckats mer an 20% av gangerna.

Manniskor demonstrerar i alla stader, men med olika omfattningar. Det ar I Tehran, Shiraz, Esfahan, Oroumieh och Kermanshah som de storsta upproren tagit plats. Den kurdiska delen av landet verkar av min forvaning inte vara sarskilt aktiv i demonstrationerna och detta kan bero pa att Ahmdj, precis innan valet, besokt omradet och vissa menar att han mer eller mindre har stallt in sig sa pass att han vunnit det kurdiska folkets fortroende.

I Tehran har mer an 500 personer haktats och personer som tidigare har varit kanda hos polisen som politiskt aktiva blir haktade i sina hem! Det finns uppgifter att ett 20-tal personer har dodats hittills av sakerhetspoliser. Jag har sjalv inte bevittnat nagot tillfangatagande men vad jag har fatt hora sa haktas bara de som skriker svordomar till polismannen och som attackerar dem. Demonstranter som bara demonstrerar pa gatorna, pa dagarna, verkar vara i generell sakerhet men de brott som begas sker ofta nar solen har gatt ner och det ar aven da som sakerhetspolisen ar som mest aktiv och befinner sig i princip overallt pa gatorna. Vid en korsning i en liten by 3 timmar fran Tehran fanns dar 27 sakerhetsvakter vid en enda korsning och de star ofta framfor banker, bussar och andra stallen som tidigare har vandaliserats.

Vad som vantar det iranska folket nu ar mer eller mindre ovisst. Efter gardagens tal fran den hogsta religiosa ledaren Khamenei far jag sjalv en uppfattning att han inte alls har lugnat folket utan snarare hotat att ta tilll hardhanskarna om inte folket slutar demonstrera. Han upprepade gang pa gang att folket ska se upp for "fienderna" (demonstranter) och gav mer eller mindre OK till sakerhetspolisen att anvanda vald idag om folk demonstrerade.

Om Khameneis tal var en skramselteknik eller om han verkligen menade allvar vet jag inte sjalv. Folk delar asikter i denna punkt men att ge ut ett sadant hot till folket och inte fullfolja det vore en skandal for ledaren sjalv.

Innan jag avslutar detta mail vill jag papeka att manniskor bor vara medvetna om att det inte ar den islamska styret som majoriteten av manniskorna ar emot utan ledarna som styr landet. Folk verkar ha en stark tilltro till Islam men ar forbannade pa ledarna som valjer att tolka koranen efter sadant tycke som gynnar dem sjalva bast och som inte ar i majoritetens intresse.

Jag beger mig mot Tehran imorgon om inte det blir mer uppstandelse och hoppas da kunna uppdatera er mer. For er som oroar er for era slaktingars vardag sa kan jag tala om att det mesta i landet flyter pa som vanligt. Folk gar till sina jobb och ungdomar hanger fortfarande i cafeer, shoppingcenter, restauranger osv. Infrastrukturen fungerar som vanligt och aven banker, affarer och media. Men bli inte oroliga om ni inte far tag pa era slaktingar via telefon, linjerna ar som sagt nere.

Vad som vantar nu tanker jag inte spekulera - for jag har ingen aning. Det enda jag kan tanka mig just nu, baserat pa vanners spekulationer, sa lutar mycket mot att Iran kommer att drabbas av ett inbordeskrig OM Khamenei tar till vald ytterligare. Vad som skulle handa da ar att alla parter kommer borja sla ner varandra och fler unga manniskor forlorar sina liv i en fortsattning av vara foraldrars revolutionen som agde rum 1979...

Men nagon ny revolution tror jag inte pa, det finns ingen ledare som gar att lita pa och jag tror inte att folk vill ha en revolution heller. De vill ha rattvisa och reformer for alla manniskor i Iran.

Fortsatt kampa i Sverige. Det hjalper mycket mer an ni tror. Vi maste visa att vi inte tanker ta detta mer.

Manga halsningar
S

Citat:

den 22 juni 2009

Hej igen!

Tack till alla er som skrev tillbaka pa det sista mailet. Jag uppskattar era ord och lovar er alla att vara sa forsiktig jag kan! Igar vid 10.00 pa formiddagen begav jag mig till Tehran. Jag hade sett fram emot vistelsen dar sedan flera dagar tillbaka men dessvarre blev det inte som jag hade tankt mig – pa gott och ont.

Det ni ar intresserade av att veta ar formodligen hur jag uppfattade laget och det ar ratt enkelt att beskriva: Det var samma Tehran som jag kom ihag for 11 ar sedan. Samma folk, trafik, dalig luft och bitterhet. Jag antar att ni ar ute efter att fa veta mer om dramatiken i staden just nu men da kommer jag tyvarr gora er besviken for jag sag inget. Jag var mitt i centrala Tehran, Niavaran, Meydane Azadi (Frihetstorget) och pa nagra plaster till men i och med att vi akte fran Tehran redan klockan 17.00 sa missade vi nog demonstrationerna. De brukar som sagt aga rum forst mot senare eftermiddagen och under kvallen.

Under dagen ar Tehran bara Tehran. Allt flyter pa som vanligt men diskussionerna ar manga. Man kommer inte undan dem, speciellt inte i Taxibilarna vars chaufforer ar valdigt pratglada och alskar att svara at diverse personer. Men asikterna ar olika. Vissa foresprakar en revolution och andra vill bara att allt ska lagga sig. Min personliga asikt ar att det vore en forodande konsekvens om manniskor gav upp nu men samtidigt kan man inte lata bli att anda onska att manniskor slutade demonstrera med tanke pa alla de unga kvinnor och mannen som blivit tillfangatagna och dodade denna veckan.

Ni har sakert sett alla hemska inslag pa CNN och BBC (de ar ju trots allt valdigt ivriga med att visa upp hur hemskt mellanostern ar) och hort om den gravida kvinnan som vissa sager blev skjuten i magen och som andra sager kastades ner fran taket eller kanske om den andra kvinnan som blev ihjalskjuten innan hon ens hann hoppa ut genom taxibilen – som en van filmade framfor sina ogon. Historierna ar manga och vissa sa brutala att de jagar mig i drommarna. Samtidigt ar de valdigt olika. De iranska TV-kanalerna visar exempelvis bara hur demonstranter jagar polisman och hur dessa "godhjartade" institutionella blir slagna, torterade och jagade av Irans "morka fiender" medan CNN och BBC visar det motsatta. Lite nytt om valfusket ar att man nu sitter och beraknar 10% av alla boxar med rostkorten igen.

Haromdagen visade en iransk tv kanal det okanda brevet som hade skickats till utlandska tvkanaler och som inneholl de egentliga statistiken fran valet som angav Mousavi som vinnande kandidat. Brevet saknade bade departementets stampel som borde ha funnits pa pappret och en kalla till det namn som var signerat langst nere pa brevet. Dessutom sags det att antal % inte gick ihop nar man summerade kandidaternas procent antal. Kallan till ovanstaende information kommer fran samma reporter i Keyhans tidning (Ahmdj sida) och jag forlitar mig som sagt inte pa nagon men presenterar anda den fakta som jag har fatt som ett underlag till era tankar och ideer. For mig later inget av det klokt. Samma reporter papekade t ex att Ahmdj lyckades fa mycket mer gjort an Khatami da han bl a lyfte pensionerna fran ca 20 000 kr/ar till 50 000 kr/ar. A andra sidan skedde detta precis innan valet – om det ar en muta eller ej far ni sjalv avgora.

Min uppfattning av Iran ar fortfarande valdigt ostabil. Manniskorna ar fortfarande splitttrade och det kanns omojligt att lita pa nagon just nu. Personligen tror jag inte att irans befolkning vet vad de vill ha. Efter att ha talat med nagra av den yngre befolkningen blev jag mer forvirrad.Det sags att det ska finnas 5 miljoner iranier som inte tror pa islam och som vill ha bort den islamska republiken medan majoriteten (och detta ar jag overtygad om) vill ha islam men med stora reformer.

Efter att ha ifragasatt vad dessa reformer skulle vara sa berattade majoriteten av de jag talade med (bade kvinnor och man) att det framst galler kvinnors rattigheter som idag ar valdigt begransade i Iran. Man vill inte bli tvingad att anvanda hejab och man vill kunna ga pa gatan med sin pojkvan/flickvan utan att nagon javlas med en. Sjalv har jag markt att den senaste trenden har utvecklats under dessa 11 ar som jag varit borta fran Iran. Nar man sitter pa cafeer behover kvinnor och man inte langre sitta vid separata bord om de inte ar gifta. De sitter bredvid varandra och vissa haller till och med hand. Aven ute pa gatan – trots att de vet att det finns gott om folk dar ute som kan pa en sekund forandra deras liv genom att antingen tvinga paret att gifta sig eller bestraffa de bagge pa olika mer eller mindre brutala satt bara for att de rakar tycka om varandra.

Ytterligare en trend som gar at ratt hall verkar vara kvinnors ratt till att tau t skilsmassa. Som manga vet ar det i flesta fall bara mannen som far ta ut skilsmassa (aven om kvinnan ar den enda som vill) men tydligen har fenomenet forandrats lite da man numera kan begara att skriva ett sorts aktenskapsforordning innan brollopet dar mannen ger kvinnan ratt till att ta ut skilsmassa om hon onskar det i framtiden. Dock far kvinnor bara anvanda denna "nodutgang" en gang i livet.

Jag forsoker inte pa nagot satt pasta att Iran ar ett paradis nu nar kvinnor delvis kan fa ta ut skilsmassa men jag vill poangtera till alla er som kampar for ett battre Iran att inte blunda for Irans framsteg – for annars kommer man bli sjukt bitter och aldrig vara nojd for vad man har astadkommit hittills.

Jag namnde tidigare att jag inte ar sa saker pa vad manniskorna i Iran riktigt vet vad de vill ha. Jag undrar ofta om de som demonstrerar verkligen vill ha Mosvi som sin president for ingen verkar veta vem han ar och nar man fragar dem om varfor han skulle vara en bra ledare sa har folk inga generella bra svar och sallan koll pa vad det ar for reformer han ar ute efter. Jag har fatt en kansla av att manniskor finner honom som en bra ledare mot ett mer modernt Iran men samtidigt finns det rykten som sager att han var sjalv en av de som ville forbjuda kvinnor till att anvanda hogklackat, och man med kortarmade skjorter, pa arbetsplatser och nu plotsligt pastar han att han ar redo att klassas som en martyr for Irans befolknings skull. Men jag antar att folk anvander uteslutningsmetoden just nu. Den som ar MINST en idiot, vinner flest roster.

Det jag forsoker saga ar att man bor vara forsiktig med vem man litar pa med tanke pa att vi iranier ar hetlevrade manniskor som tar drastiska och dramatiska beslut som ibland verkligen gor oss stolta men som samtidigt kan leda till samma situation som under sha.ens och Kh.om.s tid dar miljoner manniskor litade pa Khomeini som den som skulle bli var fralsare… och se hur det gick.

Jag hoppas att alla kampar pa dar hemma. Jag ska forsoka ta lite bilder fran demonstrationerna i Tehran imorgon om mojligheten finns. Just nu sager man i Iran att demonstrationerna har lagt sig lite mellan natten till mandag men CNN sager motsatsen... Vi far val se vad som hander.

En kalla berattade att om inte vaktarradet far "kontroll over demonstrationerna" denna veckan sa kommer de formodligen aldrig fa det... Vad som vantar da far vi se men i varsta fall menar folk att ett inbordeskrig vantar. For mig ar detta alternativ inte omojligt for demonstranter har tillgang till vapen fran stater som ar villiga att salja militarutrustning och pa gatan i Iran kostar det drygt 400 kr for ett bra vapen men nagon ledare tror jag inte finns tillhands for R.fs.jans syster har blivit tillfangatagen ("for hennes egen sakerhet" enligt vaktarradet) och det ar bara en tidsfraga om nar de ovriga motsattarna blir det...

Skot om er och kampa pa.

Lovar att vara forsiktig och halla mig borta fran demonstrationerna.

S

Har ni läst hit så har ni varit jävligt duktiga.

Återigen. Dessa mail är subjektiva ord från en väninna till mig som är på semester i Iran just nu. Det är med andra ord hur hon upplevt händelserna och således inget som är absolut eller objektivt.

Kan till exempel nämna att kvinnor haft rätten att ta ut skilsmässa sen 1983, men då krävs det goda grunder för det och är således inget nytt (vilket man lätt kan tro när man läser det andra mailet),

Men återigen. ta det för vad det är, kan vara intressant för oss att få inblick hur vanliga folket har det.
Kommer det fler mail kommer de också slängas upp här.

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt intressant att läsa måste jag säga. Att få en sån inblick är häftigt i brist på ett bättre ord. Känns lite overkligt att sitta och läsa här i trygga Sverige.

Permalänk
Medlem

Precis.

En av de viktigaste sakerna som framkommer via hennes mail är imo bristen på information. Folk vet inte vad som är sant eller falskt när de bombarderas med olika påståenden hela tiden från alla håll, det finns ingen källa de med säkerhet kan lite på och det är till oerhört stor nackdel för oppositionen.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning, tack CSM101 och din vän S.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Intressant läsning indeed. Hälsa henne att det uppskattas av oss Swecare ifall hon ger sin tillåtelse till publiceringen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hälsningarna kommer jag framföra.

Tyvärr verkar farhågorna om att detta inte kommer leda till något bli mer sanna för var dag och det ligger mycket i det hon skriver. Det finns ingen som leder det hela och folket/oppositionen har ingen att sluta sig bakom.

Permalänk
Medlem

Andra intressanta saker som omvärlden aldrig får reda på:

Det hemskaste är hur regimen gör med de dödade och deras kroppar. Sjukhusen får inte föra journaler över dessa och regimen tar hand om kropparna. Dessa får sen lösas ut av de anhöriga för runt 150 miljoner Toman (vilket motsvarar runt 1 miljon SEK).

Andra saker är tex inhyrda människor som ska använda våld mot demonstranter. Dessa är dels lokala och utländska personer och som morot är det runt 2 miljoner Toman för några dagars jobb. För att ni ska få perspektiv: en person som tjänar väldigt mycket kan hamna kring 1miljon Toman per månad, men majoriteten ligger mellan allt mellan 1- 400 000 Toman ungefär.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att folkresningen och protesterna var ganska svaga. Tyvärr. Rätt typiskt att demonstrationerna dog efter lördagen då Neda och 13 pers blev dödade, i ett annat land hade det blivit tvärtom och 500,000 upprörda människor på huvudstadens gator.

Fast det var väntat. Det är mellanöstern, ett muslimskt land och Iranier litar av tradition inte på varandra (de är experter på att hugga varandra i ryggen enl mina Iranska vänner och bekanta, och jag har bevittnat många bråk mellan Iranier här), det finns otroliga splittringar i samhället och prästerskapet har totalt infiltrerat samhället med ja-sägare, samvetslösa girigbukar, tjallare och moralpoliser. Plus att det finns en hel del genuina och numera väldigt självsäkra islamister bland folket dessutom (fast dessa kommer aldrig till Sverige).

Iranierna är ett mycket mer civiliserat folk än sin regim (till skillnad från många andra folk i regionen skulle jag påstå), men den här regimen är likt den Kinesiska orubblig för decennier framöver. Enda chansen för revolt är om en Ahmadinejad-typ startar ett misslyckat storkrig mot Israel, och Iran förlorar varpå någon armefraktion gör statskupp, och det i sin tur destabiliserar landet så att oppositionen kan delta i och vinna val osv.

Dock så var det hela bättre än ingenting, och faktiskt riktigt spännande ett tag så att man nästan började hoppas på en revolution.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Det är ju väldigt många som också säger det: sker det ingen revolution nu när den här bollen kom i rullning så kommer det bli nästa generation som får den uppgiften.

Avsaknaden av en bra ledare var det som sänkte skeppet, vilket bidrar till det du beskriver, dvs att man inte har någon att följa samtidigt som man inte litar på andra...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Det är ju väldigt många som också säger det: sker det ingen revolution nu när den här bollen kom i rullning så kommer det bli nästa generation som får den uppgiften.

Avsaknaden av en bra ledare var det som sänkte skeppet, vilket bidrar till det du beskriver, dvs att man inte har någon att följa samtidigt som man inte litar på andra...

En stark ledare skulle ju försvinna samma dag som han yttrade sig.
Var gömmer man sig ifrån staten i Iran?
Vem kan man lita på?
Det är ju rena rama 1984 där. Frågan är inte om man blir tagen av hemliga polisen utan när.
Samtidigt plockar de oskyldiga så att folk ska hålla sig undan.

Att Neda blev nerskjuten och att hela hennes familj försvunnit gör nog sitt till att "lugna" folket.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
En stark ledare skulle ju försvinna samma dag som han yttrade sig.
Var gömmer man sig ifrån staten i Iran?
Vem kan man lita på?
Det är ju rena rama 1984 där. Frågan är inte om man blir tagen av hemliga polisen utan när.
Samtidigt plockar de oskyldiga så att folk ska hålla sig undan.

Att Neda blev nerskjuten och att hela hennes familj försvunnit gör nog sitt till att "lugna" folket.

Hade man haft en stark ledare hade ett försvinnande, oavsett sätt, bara eldat upp folk ytterligare. Då har man ändå någons grundprinciper som man skulle kunna följa (tänker jag mig iaf). Det är kansek av den anledningen till att "normala" människor plockas in men inte tex Mousawi (orkar ite kolla stavningen).

Permalänk

mkt intressant läsning

Permalänk

Iran har redan en bra och stark ledare, Ahmadinejad.

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insatiable
Iran har redan en bra och stark ledare, Ahmadinejad.

Nej.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Hade man haft en stark ledare hade ett försvinnande, oavsett sätt, bara eldat upp folk ytterligare. Då har man ändå någons grundprinciper som man skulle kunna följa (tänker jag mig iaf). Det är kansek av den anledningen till att "normala" människor plockas in men inte tex Mousawi (orkar ite kolla stavningen).

Tveksamt. Vet man om att absolut ingen går säker så brukar folk lugna ner sig.
Jag tror han går "säker" mest pga att han inte är så revolutionär ändå samtidigt som omvärlden tittar på. Skulle han säga åt folket att tvinga till sig sann demokrati så skulle han försvinna och i medierna skulle det handla om allt från att han flytt till sina vänner i USA till att någon påhittad konkurrerande revolutionär grupp hade gjort sig av med honom.

Det är vad jag hade gjort om jag hade lett Iran iallafall.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Tveksamt. Vet man om att absolut ingen går säker så brukar folk lugna ner sig.
Jag tror han går "säker" mest pga att han inte är så revolutionär ändå samtidigt som omvärlden tittar på. Skulle han säga åt folket att tvinga till sig sann demokrati så skulle han försvinna och i medierna skulle det handla om allt från att han flytt till sina vänner i USA till att någon påhittad konkurrerande revolutionär grupp hade gjort sig av med honom.

Det är vad jag hade gjort om jag hade lett Iran iallafall.

Finns ju ett prima exempel på det här faktiskt.

Under studentrevolten för några år sedan var det en student, Ahmad Batebi, som tryckte en vit tröja mot en annan student som blivit slkjuten. Denne dog och Ahmad gick runt med t-shirten över huvudet vilket hamnade på bild och spreds.
http://fouman.com/history/img/Ahmad_Batebi_Bloody_Tshirt.jpg

Han blev fångad och torterad i fängelset och två gånger lades en snara runt hans hals men båda gångerna gjrdes inget. Detta för att omvärlden hade koll på honom och ett försvinnande/avrättning hade bara inte funkat för regimen.

Det är liknande sätt jag tänker mig att frontfigurer inte bara kan försvinna då det skulle skada regimen i betydligt större utsträckning än vad det gynnar. Och i detta fall så har du rätt till stor del, mousawi är inte någon egentlig upprorsmakare, han blev bara det av en slump. Ett av landets tidigare högste ledare sitter i husarrest, så man kan ju köra med det med med oppositionsledare, men det förvärrar situationen det med.

Permalänk
Medlem

då var det dags igen:)

Israel och Iran kan ha en sak gemensamt, religiösa domstolar:)

andra saker som är oförglömliga är väl "du har ingen koll på läget, trots att du har bott där"

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är skrämmande är att ingen vet om motståndaren talar sant eller inte, han kanske bara försöker utnyttja situationen som en dålig förlorare och försöker få omvärlden att ge han vinsten av valet?

Jag säger inte att det är så men risken finns.

Motståndaren kommer ju aldrig säga att grattis till vinsten speciellt itne då han kan elda på sina anhängare och vråla valfusk etc.

Men detta har som sagt inget med OT att göra. Så ber om ursäkt men ville bara framföra detta då jag personligen tror att det är en hel del som itne är kritiska till all info som kommer utan tror att allt dom läser/hör är sant. Vi behöver bli bättre på att filtrera och tänka efter lite innan vi bestämmer oss för att det vi nyss hört är sant etc.

Mvh dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
Det jag tycker är skrämmande är att ingen vet om motståndaren talar sant eller inte, han kanske bara försöker utnyttja situationen som en dålig förlorare och försöker få omvärlden att ge han vinsten av valet?

Jag säger inte att det är så men risken finns.

Motståndaren kommer ju aldrig säga att grattis till vinsten speciellt itne då han kan elda på sina anhängare och vråla valfusk etc.

Men detta har som sagt inget med OT att göra. Så ber om ursäkt men ville bara framföra detta då jag personligen tror att det är en hel del som itne är kritiska till all info som kommer utan tror att allt dom läser/hör är sant. Vi behöver bli bättre på att filtrera och tänka efter lite innan vi bestämmer oss för att det vi nyss hört är sant etc.

Mvh dax

Du är inte ett dugg OT, utan det är de andra som dave sporrat

Du har otroligt rätt i det du skrivet om källkritik, det är oerhört viktigt när man bombarderas med nyheter från alla håll och k(l)anter.

Edit: för att ge en replik till det första du skrev: Det är ju svårt att veta hur det verkligen ligger till, men det har framkommit en hel del saker som gör att valfusk inte är så otroligt.

Bland dessa småsaker är att vissa fick rösta två ggr (de som såg ut att få rösta på "rätt person" fick inte en stämpel vilket möjliggjorde en andra röstning. Finns även en by där röstandet uppgick til över 100%. Detta genom att de döda plötsligt fick rösträtt. En tredje sak var att röstalternativen var omkullkastade i olika ställen.
Så även om allt hade gått rätt till så var där ändå fulspel inblandat.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har valt att redigera bort alla inlägg gjorda av "Dave R" i denna tråd då denna visat på ett mycket olämpligt beteende och det har tyvärr även gått ut över andras inlägg och detta ber jag så hemskt mycket om ursäkt för men man måste vara lite hård ibland.

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jag har valt att redigera bort alla inlägg gjorda av "Dave R" i denna tråd då denna visat på ett mycket olämpligt beteende och det har tyvärr även gått ut över andras inlägg och detta ber jag så hemskt mycket om ursäkt för men man måste vara lite hård ibland.

*Tråd rensad*

Tack så otroligt mycket<3.

OnTopic: Saken är att jag tror inte folk tror att moståndaren är så bra, men åter igen har folket någon att ställa sig bakom, att använda som ett "skyddsnät" mot regimen, för att kunna protestera öppet.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nej.

Oh, ja. Motsätter man sig imperialisten USA så är man nog allt stark...

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insatiable
Oh, ja. Motsätter man sig imperialisten USA så är man nog allt stark...

bra ledare kan väl kanske däremot diskuteras:p

men vad är senaste nytt ifrån Iran? verkar ju typ ha dött ut i svensk press iaf:(

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insatiable
Oh, ja. Motsätter man sig imperialisten USA så är man nog allt stark...

Han som ledare är ju bara en arionett till sötrsta delen, vilket tar bvort eventuell styrka hos honom.

Och bra är han ju långt ifrån, av många olika anledningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
bra ledare kan väl kanske däremot diskuteras:p

men vad är senaste nytt ifrån Iran? verkar ju typ ha dött ut i svensk press iaf:(

Efter dödskjutningar och diverse hot så slogs protesterna ner.

Låter kanske som fegt, men efter att ha hört om de olika sätten så har iaf jag förståelse. Rapporterades om några mindre städer där oppisitonella/demonstranter blev huggna med yxor och från andra ställen kom det nyheter om hur dessa blev nerkastade från gångbroar o dyl.

Men å andra sidan förstår jag inte hur detta, som Pellias skrev, eldar upp folk att bli ännu argare och storma ut. Men är man rädd om livet så är man.

Edit: Jag har inte fått svar på mina mail till personen som skrivit mailen, men väntar spänt på nya saker.

Edit: Nu kunde det tyckas att demonstrationerna slutat helt, men så är inte fallet. Folk är inte och demonstrerar på gatorna på dagarna, men under mörkrets skydd står folk på taken och skriker diverse chants.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Han som ledare är ju bara en arionett till sötrsta delen, vilket tar bvort eventuell styrka hos honom.

Och bra är han ju långt ifrån, av många olika anledningar.
Efter dödskjutningar och diverse hot så slogs protesterna ner.

Låter kanske som fegt, men efter att ha hört om de olika sätten så har iaf jag förståelse. Rapporterades om några mindre städer där oppisitonella/demonstranter blev huggna med yxor och från andra ställen kom det nyheter om hur dessa blev nerkastade från gångbroar o dyl.

Men å andra sidan förstår jag inte hur detta, som Pellias skrev, eldar upp folk att bli ännu argare och storma ut. Men är man rädd om livet så är man.

Edit: Jag har inte fått svar på mina mail till personen som skrivit mailen, men väntar spänt på nya saker.

Edit: Nu kunde det tyckas att demonstrationerna slutat helt, men så är inte fallet. Folk är inte och demonstrerar på gatorna på dagarna, men under mörkrets skydd står folk på taken och skriker diverse chants.

Bara reagerade på det du skrev om att det inte eldar upp folk ännu mer och det kan jag svara på med exempel.

Ta tyskarnas koncentrationsläger som exempel. Det fanns fler fångar än fångvaktare. Ja, faktum är att när de stora lägren var som störst så fann det mer folk än vad det fanns ammunition. Ren logik säger att om alla stormar grindarna vid ett och samma tillfälle så skulle vakterna bli övermannade och alla kan fly. Tyvärr kommer dock de som är längst fram att dö. Vem vill vara den som är längst fram? Man flyr ju för att leva, inte för att dö.
Mänsklig psykologi.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

mortifer666 - Vart skulle de fly? Vi pratar om människor som redan när de kom dit var svaga. Även om så alla hade rymt så hade de inte haft särskilt mycket hopp framöver. (Det var åtminstone detta en förintelselägeröverlevare sa under en föreläsning för några år sedan).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!