vänta eller beställ direkt?

Permalänk
Keeper of Traditions

vänta eller beställ direkt?

Ja, här kommer ännu en tråd om huruvida man ska göra, vänta på Dx 11 eller beställa direkt...

Jag kan inte bestämma mig för hur jag ska göra. Det kliar i köpfingrarna, men samtidigt kanske det är dumt att köpa nu när något nytt är så pass nära.

Om man har en stram studentbudget och inte kommer kunna köpa nytt på några år, vad kan ni rekommendera att man gör?

kanske köpa hela datorpaketet nu, med ett lite billigare grafikkort, typ 4770? och sen uppgradera med ett Dx 11 kort när de kommer.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

i5 kommer i höst, dx11 korten, win7, billigare ssd diskar, så det borde vara en trevlig punkt att uppgradera. Jag funderar faktiskt trots att jag inte behöver, en ssd disk ska det iaf bli i vilket fall.

Sen är det ju även focking varmt just nu så ut i solen.

Permalänk
Keeper of Traditions

jo, men det sägs ju att priserna är som lägst på sommaren, så det skulle vart bra att beställa nu. SSD är något som inte kommer rymmas i min budget ändå, och det kommer nog bli en phenom processor för mig... det var bara grafikkortsfronten jag undrade över.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Är du runt 15 - köp nu!

Är du runt 30 - vänta!

Vad baserat jag det på då? Jo, följande logik:

Säg att det kommer dröja minst 1 år innan det finns ett spel ute med DX11 som du vill spela.

1 år för en person som är 15 är 6.7% av livstiden. En ansenlig tidsmängd.
1 år för en person som är 30 är 3.3% av livstiden. Hälften så lång tid som ovan.

Alltså, ju yngre du är, desto mer ska du köpa NU! Oavsett när nu DX11 kommer. Men tänk på att det ska komma, sen ska det komma spel till det, sen ska det inte floppa som 10, 10.1 osv...

Köp nu!

Visa signatur
Permalänk
Keeper of Traditions

förstår faktiskt inte hur åldern spelar någon roll...

sen har jag förstått att spel med stöd för Dx 11 kommer komma i stort sett direkt när grafikkort med Dx 11 kommer, då det är enkelt att koda om spelen.

Det är priserna jag har tänkt en hel del på, mer än ~2000 kommer jag inte vilja lägga ut på ett grafikkort, så jag undrar lite hur lång tid det tar innan jag faktiskt får råd med ett Dx 11 kort...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Antielefant

Nej, det är inte enkelt att koda om spel, speciellt inte hela grafikmotorn. Hade det varit det hade inte DirectX 9 fortfarande varit gällande standard.

DirectX 9 och 10/10.1 är till viss del kompatibla, 10/10.1/11 är helt så, dvs du kan koda båda i samma program, 9 och 11 är det inte, för stora skillnader.
Så fort spelen stöder 11 är XP dött. Det händer inte i höst.

Sen finns det inte ett enda spel som är bekräftat med DX11 alls i år eller ens nästa, de flesta kör fortfarande 9.0c, och ett fåtal DX10. Ett kör 10.1.

Dagens bästa kort är MSI GTX 260 för 1400:- på Komplett. Kostar annars typ 1900:-.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Frågan du borde ställa dig själv är väl "kommer jag använda datorn mycket innan hösten?".

Om inte kan du lika gärna vänta men annars är det väl bara och slå till. Finns alltid bra gf-kort, hdd:s eller processorer som kommer komma ut inom några månader. Det spelar ingen roll när du köper, grejerna blir gammalt fort ändå.

Och angående Windows 7 så kan man ju köra RC:en tills den riktiga kommer ut om man vill

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Keeper of Traditions

jo, att delarna snabbt blir gamla har jag allt märkt... men det skulle vara lite synd om jag till hösten blir besviken för att jag inte väntade. Det diskuteras ju en hel del om det ens kommer lanseras detta året, och om det inte gör det så kommer jag ju aldrig orka vänta.

Och angående det med omkodning utav spel, jag kan inte komma ihåg vart jag hörde det, men det har i alla fall sagts någonstans att det redan nu hålls på att koda om spel till Dx 11, och att det ska finnas spel runt lanseringen (eller kort därefter) av Dx 11 kort. Detta är inga fakta som jag kommer med, jag kan mycket väl ha fel.

Och jag funderade på att köpa det MSI GTX 260 kortet, men när jag läste runt här på forumet sades det att det inte var lika bra kylt? att den blåste ut varmluften i chassit istället för ut där bak?
Och när man lägger på frakten så blir det ju inte mycket billigare än om man köper på inet. (där man för övrigt får med ett spel vid köp av ett GTX 260 )

Edit: ville bara lägga till.... Jag förstår att såna här trådar lätt blir tjatiga, men tackar för att ni svarar i alla fall!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx

Ett kör 10.1.

Stormrise, Tom Clancy's H.A.W.X., S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky, BattleForge, Assassin's Creed.

Jag fick det till fem stycken direct x10.1-spel

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u