Akasa säkerhetsklassar datorfläkt

Permalänk
Melding Plague

Akasa säkerhetsklassar datorfläkt

Aerodynamiskt utformade blad och skydd mot damm och fukt ska ge Akasas senaste fläkt ett skutt uppåt på försäljningslistorna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på normala färger? Noctua är inget att ta efter! Annars verkar den ju schysst.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Avstängd

Och när resten av komponenterna i datorn blir militärklassade så behöver man alltså inte oroa sig för om vattenkylningen är helt tät eller inte? ;D

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Ursäkta min okunskap men sedan när är IP-klassning något militärt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Vad är det för fel på normala färger? Noctua är inget att ta efter! Annars verkar den ju schysst.

Vem bryr sig om färgen på fläkten?

Permalänk
Medlem

Intressant med aerodynamiskt utformat fläktblad.
Vad i hela ... betyder det?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Att dem får mer saker sålt:P

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nice
Ursäkta min okunskap men sedan när är IP-klassning något militärt?

Skulle gissa på att IP-54 krävs för någon militär applikation (eller något lika långsökt). Militärt är på modet i vilket fall som helst.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Haha... skoj.

bladens er coola ut allfall, hoppas de r så rba som påstås

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk

Ser riktigt nice ut och håller den den prestandan vid dom ljudnivåerna är det en tyst och fin fläkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nice
Ursäkta min okunskap men sedan när är IP-klassning något militärt?

IP-klassning är för el-artiklar och talar om deras kaplingsklass...

Första siffran
5 = dammskyddad

Andra siffran
4 = Skyddad emot strilande vatten i alla vinklar

Permalänk

sjyst, noctuas 17dba fläkt presterar med 48CFM dvs 9.5CFM mindre men ändå 1dba högre ljudnivå! (enligt deras tester då verkliga prestandan kan ju skilja sig^^)

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

6.9-16.05dB(A)... låter det nästan inte lite för bra, eller?

Permalänk
Medlem

Det där kamot är nog jättebra så att fienden inte hittar datorn man använder mitt i skogen...suck.

Rätt uppenbart att militärklassningen och kamouflaget är en gimmick för att sälja mer till kids som tycker det låter häftigt eller inbillar sig att datorn presterar bättre med en sådan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wak
Det där kamot är nog jättebra så att fienden inte hittar datorn man använder mitt i skogen...suck.

Rätt uppenbart att militärklassningen och kamouflaget är en gimmick för att sälja mer till kids som tycker det låter häftigt eller inbillar sig att datorn presterar bättre med en sådan.

Mjo fast hur jävla snygg är noctuas färgdesign...dessutom kommer de prestera bra och för ett inte allt så farligt pris(enligt uppgifterna)

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

Ser ut o passa bra i en militär modd på en PC helt klart. Ingen som är sugen?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Vem bryr sig om färgen på fläkten?

Den syns ju genom gallret!

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Gillar att de är aerodynamiskt utformade. Vad är andra fläktar då?

Om specen stämmer är de ju dock solklara kandidater till en tyst dator. Priset är också helt okej, man betalar väl runt hundringen för en Nexus-fläkt och 200kr för Noctua. Ser fram emot en recension av SPCR.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Vad är det för fel på normala färger? Noctua är inget att ta efter! Annars verkar den ju schysst.

Är det bara jag som tycker att Noctuas fläktar är de snyggaste fläktarna som finns, att de sedan är av bra kvalitet är ju ett riktigt stort plus. haha

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk

Kan ju testa om de verkligen är täta genom att spraymåla de som man vill.

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Ja om specsen stämmer så har vi en ny kung bland fläktar.. synd att den är lika ful som noctuan, har gömt undan alla noctua som låg hemma i tjejens p182 där dom inte syns

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Gillar att de är aerodynamiskt utformade. Vad är andra fläktar då?

Om specen stämmer är de ju dock solklara kandidater till en tyst dator. Priset är också helt okej, man betalar väl runt hundringen för en Nexus-fläkt och 200kr för Noctua. Ser fram emot en recension av SPCR.

HAHA! Tänkte PRECIS samma sak!

Men du har rätt. Ska bygga nytt efter nästa lön tror jag, och då hoppas jag att den här fläkten finns att få tag på.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Intressant med aerodynamiskt utformat fläktblad.
Vad i hela ... betyder det?

Det är du inte ensam om att undra. Ett aerodynamiskt utformat föremot betyder i min värld att föremålet kan passera lättare genom luften och orsaka mindre turbulens i luften. Men är det inte just detta en fläkt är till för? Den SKA orsaka turbulens i luften så att det uppstår en luftström aka. vind! Är det inte då oerhört korkat att utforma en fläkt aerodynamiskt? Eller är det bladens kanter som är aerodynamiska så att de lättare "skär" genom luften och kan snurra fortare med mindre missljud? Jag fattar inte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nice
Ursäkta min okunskap men sedan när är IP-klassning något militärt?

Din okunskap är ursäktad pga. att IP-klassning inte är något militärt utan en kapslingsklassning. Se nedanstående citat från Wikipedia.

Citat:

Ursprungligen saxsat från http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning
Kapslingsklassning (IEC 60529) är en klassifikation av hur bra inkapslingen av teknisk utrustning står emot och skyddar mot vatten, damm, större inträngande föremål samt ofrivillig beröring (t.ex petskydd i kontakter). Klassifikationen har formen IP (Ingress protection rating) följt av två siffror och ibland ytterligare en bokstav. Den första siffran beskriver hur bra skyddet mot damm, inträngande objekt samt beröring är och den andra hur bra skyddad mot vatten är. Ju högre siffra, desto bättre skydd. Den valfria extra bokstaven beskriver vilken typ av skydd mot beröring den har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cybertsen
IP-klassning är för el-artiklar och talar om deras kaplingsklass...

Första siffran
5 = dammskyddad

Andra siffran
4 = Skyddad emot strilande vatten i alla vinklar

Ja självklart, men det var ju inte det jag frågade om?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 427_Cobra_Jet
sjyst, noctuas 17dba fläkt presterar med 48CFM dvs 9.5CFM mindre men ändå 1dba högre ljudnivå! (enligt deras tester då verkliga prestandan kan ju skilja sig^^)

Jepp, och silenX utklassar dem båda 2 med 72cfm @ 14db!
http://www.silenx.com/ixtremaprofans.asp?sku=ixp-74-14t

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Att själva fläkten är IP54-klassad innebär alltså att elektroniken inuti fläkten är skyddad mot damm och strilande vatten. Men den hindrar inte att damm och vatten kommer in i datorn via fläktens luftintag. Man får i så fall konstruera något avancerat strilskyddat datorhölje med dammfilter och andra kluriga lösningar för att kunna få in luften men inte dammet och vattnet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dutchmen
Är det bara jag som tycker att Noctuas fläktar är de snyggaste fläktarna som finns, att de sedan är av bra kvalitet är ju ett riktigt stort plus. haha

Det är nog bara du.

Sen att de har oförtjänt bra rykte och hemskt låg pris/prestanda är ju ett riktigt stort minus.

Sorry, jag var bara tvungen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Som vanligt utlovas guld och gröna siffror, så det blir ju upp till bevis.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Jepp, och silenX utklassar dem båda 2 med 72cfm @ 14db!
http://www.silenx.com/ixtremaprofans.asp?sku=ixp-74-14t

Är det nån som faktiskt tror på tillverkarens ljudspecar nuförtiden?
Oberoende mätningar som på tex silentpcreview är IMHO ett måste för att kunna säga bu eller bä om en fläkt.. Specarna verkar kunna vara nästan vilka lögner som helst.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Är det nån som faktiskt tror på tillverkarens ljudspecar nuförtiden?
Oberoende mätningar som på tex silentpcreview är IMHO ett måste för att kunna säga bu eller bä om en fläkt.. Specarna verkar kunna vara nästan vilka lögner som helst.

Jag var sarkastisk...

Akasa är förövrigt inte direkt kända för att ha bra fläktar..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D