Stort missnöje med netbooks

Permalänk
Melding Plague

Stort missnöje med netbooks

Nästan en tredjedel av alla netbookanvändare är missnöjda med sitt köp. De flesta konsumenter förväntar sig samma funktioner och prestanda som med vanliga bärbara datorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Folk är ju otroliga. Kanske dags att läsa på innan man köper något.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem

Artikeln är en idiotförklaring till folket

Permalänk
Medlem

jag är snarare imponerad av prestandan, körde in win 7 och det flöt på bra. kunde använda den till att fjärrstyra min htpc och det funkade finfint. Har man rimliga förväntningar så blir man nog inte besviken.

Visa signatur
Permalänk

Ska man skylla på konsumenten eller säljaren?
Det är ju i vart fall inte tillverkarens fel att folk köper datorer till saker de inte var tänkta för. Kan tänkta mig att många säljare på provotion låter bli att nämna vis fakta för att få kunden att genomföra sitt köp.

Permalänk

Det är ju som att bli förbannad för att man blir blöt när man duschar.
Specen på en netbook säger ju det mesta tycker jag..

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt missnöjet. Netbooks gör exakt det som dom är ämnade för, enklare surf, och office program. INTE sitta med Photoshop eller spela spel.

Personligen väntar ja på att det ska komma netbooks med dubbelkärniga processorer, INTEL atom är lite för slö för min smak.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Inskrivet av sorksat
Folk är ju otroliga. Kanske dags att läsa på innan man köper något.

Fast på TM står det något i stilen "allt du kan göra på en "normalstor" dator"...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min moppe går inte lika fort som en Koenigsegg ccx, det är konstigt med tanke på att moppen är både billigare och mindre.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

"Told you so"
Förväntar man sig att man ska få en fullgod dator för så pass lite pengar så får man skylla sig själv. Folks dumhet är endast en förklaring, inte en ursäkt
Det enda användningsområdet som jag kan se med netbooks skulle vara att kolla film när man tar sig till jobbet med lättare surfning som alternativ. I alla övriga avseenden är de för klena och har för liten skärm för att vara till någon nytta. En hyfsat värdelös pryl!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå missnöjet. Men inte alla är missnöjda pga. prestandan. Jag känner att det har begått lite lagbrott iaf från MSIs sida.

Min MSI wind var utlovad att ha multitouch pekskärm a la' synaptics.
Efter första batchen däremot (den batchen som alla reviewers fick ...hmmm) bytte de ut den till en dålig, osupportad touch hårdvara men beslutade sig för att behålla mjukvaran från synaptics (?!)

Falsk marknadsföring!!!

Permalänk
Avstängd

jag anser så här då jag köpte mitt mini itx kort med ibygd dualcore atom processor på 1,6ghz och hypertreating. och compucase miniitx chassi en 2gb i ddr2 minne samt 500gb hårdisk , den datorn presterar inte lika bra som min e2140 o har samma setup men då kostade bara atom setupen 2500:- åxå medans dena andra kostar kanske minst 1000:- mera

Poängen i detta är just att man får moderkort o processor och inbyggd grafikkrets för 850:- medanas den andra setupen får man moderkort o processor för 1700:- ,så man får ju va man betalar för

jag tycker i allfall att atom kretsen är prisvärd för en normal person som bara vill ha datorn för att skriva o surfa samt se dvd filmer på då duger den perfekt.

ska man sen spela på den ja då får man nog betala det högre priset åxå

Edit: Ni som nu inte anser detta relevant med tråden ni kan tänka så här att det handlar fortfarande om atom platformen och attman får det man betalar för

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Efter att tekniska saker sålts i ett par hundra år hoppas man ju att konsumenten skall ha lärt sig att pris och prestanda hänger ihop. Att grina över att något superbilligt inte presterar som något dyrare är ju direkt löjeväckande, oavsett vad marknadsföringen säger.

Edit: Med det sagt så var jag het som fan på att köpa en. Sedan köpte min bror en Eee och jag blev besviken på skärm och tangentbord, jag hade helt enkelt inte väntat mig att det skulle vara så svåranvänt med små grejer. Men det är ju något annat.

Permalänk
Medlem

Jag tycker gott man kan skylla på försäljare: Var inne på Expert på Torp köpcentrum och kollade på en Acer Aspire som stod som demoex. Den hade strömtillförsel och var påslagen men låst. När jag frågade expediten ifall han kunde låsa upp den fick jag förklarat för mig detta absolut inte gick eftersom "den kommer säljas till kund förr eller senare". Han ville inte ens låta mig stå brevid och titta på medan han demoade den.

Varför i helvete har dom den framställd och inkopplad då?! Dessutom gav gubben mig en helt felaktig datorspecifikation (till butikens fördel).

Tvi för så dålig kundservice, man börjar undrar om deras affärsidé är att blåsa sig till kunder.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Som att köpa en mopedbil för halva priset av en vanlig kombi och sen klaga på att den är trång, går långsamt och inte kan lasta något.

Rent statistiskt så är halva befolkningen idioter, det märker man i detta fall.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Man ska söka fakta på produkten man köper innan man gör det annars skulle de inte vara missnöjda

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Det är sant att man som kund ska kolla efter och lära sig innan man handlar saker.

Men jag gillar verkligen inte att sp många av sweclockers medlemmarna anser att alla människor måste kunna likamycket om datoerer som vi som är datorintresserade och insatta

Många vet ju fasiken inte ens skillnaden mellan olika processorer eller skillnaden på moderkort och grafikort.

Alla kan inte vara lika kunniga, så det är till stor del hur försäljarna marknadsför i butikerna att folk blir missnöjda.

Man vet hur säljarna kan vara när man är osäker.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Avstängd

Hm, vad förväntar dom sig utav det priset =/

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Hur tänkte de nu?
Gör om, gör rätt.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Wow, böla, om de vill ha en liten dator så ska de fan inte klaga på storleken. Vadå dålig prestanda? Vill ni lira spel på dem eller? De senaste?! Skyll er själva...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Jag tycker gott man kan skylla på försäljare: Var inne på Expert på Torp köpcentrum och kollade på en Acer Aspire som stod som demoex. Den hade strömtillförsel och var påslagen men låst. När jag frågade expediten ifall han kunde låsa upp den fick jag förklarat för mig detta absolut inte gick eftersom "den kommer säljas till kund förr eller senare". Han ville inte ens låta mig stå brevid och titta på medan han demoade den.

Varför i helvete har dom den framställd och inkopplad då?! Dessutom gav gubben mig en helt felaktig datorspecifikation (till butikens fördel).

Tvi för så dålig kundservice, man börjar undrar om deras affärsidé är att blåsa sig till kunder.

Misstolka mig inte som att jag inte håller med dig nu, för det gör jag. Expert och dess likar (Siba, Elgiganten, NetonNet...) är bedrövliga. Men det är egentligen av samma anledning som folk är missnöjda med sina Netbooks. Man byter pris mot prestanda! Det gäller inte bara Netbooks, det gäller även servicen i butiken. Förväntar man sig människor som kan någonting så gå inte till de billiga kedjorna, gå till din lokala databutik, typ IT Power, Microstore och Databutiken (om man bor i Göteborg) så lär du få rejäl kunskap och service. Dock lär du få betala mer.

Kan ju göra någon jämförelse här med att handla bröd hos Coop och bröd hos bagaren på hörnet...

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd med min lilla Acer:

- Funkar utmärkt till att dag efter dag fjärrstyra kamera/blixt vid produktfotografering och att spara bilderna direkt till hårddisk.

- Klarar surfning, nerladdning, ljudredigering och ordbehandling lika bra.

Att den inte är bäst till att t.ex. redigera stora bildfiler borde även tekniska idioter inse. Varför skulle folk annars lägga ner summor motsvarande 5-20 netbooks bara på en bra skärm för sånt arbete?

"There ain't no such thing as a free lunch"

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag tror att många blir paffa över att DVD-spelare/brännare saknas. Vanliga, ej datorintresserade, användare både förväntar sig och har behov av en DVD-spelare. Det gäller att man redan har en vanlig dator, stationär eller bärbar, innan man skaffar en netbook eftersom att de inte är fullgoda ersättare (av fler anledningar än avsaknad av DVD-spelare, som går att köpa separat, förstås). Detta framgår definitivt dåligt i marknadsföringen.

Permalänk
Medlem

De små skärmarna ställer till problem, och då menar jag inte dimensionen utan upplösningen. Tex uppringningsprogrammet till Huaweis 3D-modem i Tele2's version vägrar starta om upplösningen är mindre än 1024x768.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad folk förväntar sig för 2,5-5000 kr?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Det är väl 40+ folket som inte kan något om datorer, som tror att de ska ha lika prestanda

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Det är sant att man som kund ska kolla efter och lära sig innan man handlar saker.

Men jag gillar verkligen inte att sp många av sweclockers medlemmarna anser att alla människor måste kunna likamycket om datoerer som vi som är datorintresserade och insatta

Många vet ju fasiken inte ens skillnaden mellan olika processorer eller skillnaden på moderkort och grafikort.

Alla kan inte vara lika kunniga, så det är till stor del hur försäljarna marknadsför i butikerna att folk blir missnöjda.

Man vet hur säljarna kan vara när man är osäker.

Pappa tror att det enda som behövs för att en dator ska gå bra är RAM minne D;

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Wow, folk är verkligen inte smarta ibland. Köper man en mindre och en billigare dator är det självklart att den inte kan göra samma saker som en stor.

Jag är istället glatt överraskad över hur mycket min netbook klarar av, kör W7 på den utan problem med alla flashiga effekter igång, kör tom Photoshop CS4 på den, visst, man får ladda allt lite längre men det är inget större problem.

Nä, är folk så här dumma så får de skylla sig själva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1lle
Det är väl 40+ folket som inte kan något om datorer, som tror att de ska ha lika prestanda

Har träffat en hel del killar från 35+ som inte kan sedan kan typ inga tjjeer från 30+

Har itne träffat en enda morsa som kan datorer, och inte vill de veta av det heller, inget fel på der, vi alla har olika intressen behov.

Men den största majoritet av befolkningen kan inte datorer.

Sedan finns det grupper som kan datoer, bilar, ljudsystem, händiga hemma osv.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk

no shit lol, domdär datorerna är ju sämre en min dator jag hade för över 7 år sen!!

Visa signatur

ÐeviL