Permalänk

Vattenkylning till 4890 ?

Hej,

Jag kör idag ett system som är vattenkylt för CPU och GPU, men eftersom systemet är lite åldrigt (kör ett 2600 Radeon kort) så tänkte jag uppgradera.

Nu är dock problemet att dagens kort blir så varma att hela kortet måste kylas med ett heltäckande block.

Så funderingarna är om någon vet ett vattenblock som passar ett 4890 och vilket grafikkort isf, för det måste ju vara rätt design (ref. design oftast).

Tackar för hjälpen.

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk

Jo det finns ju block för ref. design korten.

Men vilka kort är ref design och vilka är inte det?

Om jag t.ex vill köpa ett XFX 4890 BE kan jag köpa en vanlig kylare då ?

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

Det enda 4890-kort som inte är referensdesign är Sapphire Vapor-X såvitt jag vet, dock dog mitt Toxic 4890 på mystiska vis efter installation av ett vattenblock, eller "dog" är inte rätt term, allt funkar förutom bildsignal. Skicka iväg ett mail till olika blocktillverkare och fråga.

Visa signatur

I7-930 @3.6GHz | XFX 5870 XXX | OCZ Platinum DDR3 3x2GB | ASUS Rampage III | Lian-Li 343B | Corsair H5O 2x Scythe GT @1700RPM P&P |

Permalänk

Ok,

Skall försöka det.. dock hittade jag inte EK :D... letade bara i 10 min iofs

Försökte att ta kontakt med XFX om det istället. inte kollat mail:en sen dess.

Om inte annat bör ju tillverkarna veta om de använder sig av ref.-designen

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk

Här är en direkt länk, heltäckande för minne och regulatorer tror jag.

http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?cPath=113_39...

Har också ett 4890...köpte allt nytt I7a och rubbet så ska jag montera vattenkylning på rubbet nu inför överklockning. så hittade jag detta.

MvH Retaliation

Permalänk
Medlem

EK-blocket i fråga är åtminstonde enligt EK själva passande för XFX 4890 BE, men det är bara efter att ha sett en bild på PCB´n.

När jag installerade ett XSPC 4890 block på mitt Toxic 4890 gick nåt fruktansvärt fel, det blocket ska tydligen vara ett av det mest problematiska blocken på marknaden, med böjning av kretsar och kortslutningar.

Nu har jag EK blocket och sitter bara och väntar på mitt andra XFX4890BE innan vi får se.

Visa signatur

I7-930 @3.6GHz | XFX 5870 XXX | OCZ Platinum DDR3 3x2GB | ASUS Rampage III | Lian-Li 343B | Corsair H5O 2x Scythe GT @1700RPM P&P |

Permalänk

Jasså?, Jag är Idel i örat och hoppas på svar "wollert"!¨

Va och kollade in EK's sida och 4890 blocken, va samam sak typ..-.. vet du någon annan stans man hittar olika block?
¨
har ett EAH 4890 TOP. borde passa?

http://www.dustinhome.se/pd_5010308406.aspx

Mvh Retaliation, hoppas på svar

Permalänk

Jag hoppas på svar med

vill verkligen ha ett block som passar till ett XFX BE.
Då blir min dator nåt att ha igen.

Väntar med spänning.

Och om jag får ett svar innan nästa vecka kan jag beställa blocket utan att betala extra frakt skulle jag tro..

Mina kylningsgrejor är försenade då de inte hade Alphacool topen på lager men de är där snart igen skulle jag tro.

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

Jag tröttnade på jetmotoren i datorn och det konstanta uppskjutandet av leveransen för mitt andra XFX 4890 BE så jag bestämde mig igår för att installera mitt EK4890 vattenblock på det.

Ek versionen var mycket bättre än XSPC bara för installationen, medföljande gummidistanser tar ner risken för böjning eller kortslutning minimal och jag var t.o.m. tvungen att dra åt skruvarna hårdare än jag vågade för att få det att fungera. Däremot är det konflikt i instruktionerna, det står att man ska ha kylpasta på RAM och regulatorer men bilderna visar ThermalPads som medföljer, dock medföljer inte tillräckligt 0.5mm för voltregulatorerna. När jag testade kortet i Furmark la datorn av vid 59C och startade om, har skickat ett brev till EK för förklaring.

Men jag kan rapportera att EK blocket fungerar till XFX4890BE, när jag tittar på PCB´n för ASUS4890top ser de likvärdiga ut så det borde inte vara något problem där. Skulle inte rekomendera XSPC om man inte har väsentlig erfarenhet av montering och inte är orolig för att döda kortet. Jag har faktiskt inte hittat någon annan tillverkare av fulla block till 4890 till försäljning i EU.

Men om ni inte orkar vänta på att jag får svar från EK så köp med lite extra 0,5mm Thermal Pads. Jag har hittat EK blocket hos Chilledpc, Coolerkit Denmark & Indomo hittils. Mina två är från Coolerkit och Indomo.

Visa signatur

I7-930 @3.6GHz | XFX 5870 XXX | OCZ Platinum DDR3 3x2GB | ASUS Rampage III | Lian-Li 343B | Corsair H5O 2x Scythe GT @1700RPM P&P |

Permalänk

OK nice..

Chilled PC höll precis på att plocka min order så jag köpte en kylare till 4890 och lite extra termal pads i 0.5mm tjockleken.

Hoppas det funkar nu då

Nu måste jag bara vänta till slutet av augusti för att få pengar till datordelar
Kylningsdelarna var viktigare då jag måste fixa till allt i burken osv.

Tack för hjälpen alla...

Lycka till med era H2O projekt.

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk

Tack så mycket wollert och hellgore, då har man en ledstång iaf, mjo Asus 4890TOP verkar vanligt så skumt om den inte skulle passa. Vilka thermalpads är bra då? finns på chilledcp? jaja, vafan brinner skiten upp så gör väll den det ^^ Mvh Retaliation

Permalänk
Medlem

Bara för att uppdatera har nu EK hört av sig med svar, thermal pads ska vara på allt förutom GPU. De undvek att svara på varför jag inte hade tillräckligt inkluderat märkligt nog. Padsen som kom med var tjocka och ljusblåa, om nu det hjälper.

Retaliation: jämför PCB´n på ditt ASUS top och mitt XFX BE och se om du kan se nån skillnad?
ASUS top: http://www.nordichardware.se/skrivelser_img/513/asusfrontd.jp...
XFX: http://www.hardwareluxx.de/community/showthread.php?t=621938

De ser båda ut att vara ref och båda hade ju även refkylare så EK blocket borde fungera med alla logiska tankeföljder. Är du det minsta osäker är det bara att googla diskutioner, ibland hittar man en pärla. Nu återstår bara att lösa varför det lägger av under stresstest nu och inte innan bytet, logiken säger thermalpadsen för temp regs då jag var tvungen att återanvända från XSPC och de kanske är för tunna.

Visa signatur

I7-930 @3.6GHz | XFX 5870 XXX | OCZ Platinum DDR3 3x2GB | ASUS Rampage III | Lian-Li 343B | Corsair H5O 2x Scythe GT @1700RPM P&P |

Permalänk

Ser helt identiska ut, titta på alla detaljer även dem som inte direkt rör vattenkylningen, DVS gpu, minnen och regulatorer och infästningar... Dock är mitt faktiskt rött =).

http://www.dustinhome.se/pd_5010308406.aspx (obs fattar lite kasst vad dem menar med att det är ett asus kort mend det står AMD på kontakten?))

Och med det på stresstestet verkar skummt och för tunna pads? kortis? njaä då hade det varit direkt från början kan jag tycka. låter mer som överhettning av något så det automatiskt stänger ner sig/avslutar pga utebliven kylning?

padsen ser ut att kunnas trycka ihopa ås man kanska kan lägga lite tjockare och trycke ihop det, dock med all möjligt tänkbarhet att man inte trycker isönder kortet.

Beställer mitt innom kort

Permalänk
Medlem

Ok det var det ASUS4890TOP kortet jag kunde hitta bilder på pcb´n, tvivlar på att din version skiljer sig.

Jag förstår inte om det var en fråga angående AMD logon vid PCI-E kontakten eller ett uttalande.

Om det var något fel med kopplingen borde inte kortet fungera överhuvudtaget, igår lirade jag Fallout 3 i 2 timmar utan problem, det är ju varmt ute, i rummet och i chassit så kortet höll ju en snitt temp på 52C för GPU och 85 för voltregulatorer. Kan inte utesluta att det är så att padsen inte har full kontakt i utkanten och då orsakar en överhettning. Men jag kan inte utesluta att det är ett mjukvaruproblem heller.

Det ska nämnas att jag hittade mer 0,5mm pads på golvet av alla ställen, så det borde finnas tillräckligt för alla delar.

Visa signatur

I7-930 @3.6GHz | XFX 5870 XXX | OCZ Platinum DDR3 3x2GB | ASUS Rampage III | Lian-Li 343B | Corsair H5O 2x Scythe GT @1700RPM P&P |

Permalänk

hehe inte jag heller ang AMD loggan.

Det ät ju iofs sant. med kopplingen. Men 52C på gpu och 85 på regulatorer är väll rätt mycket för vattenkylning? jag ligger på 60C på maxload och jag har 30-35C på rummet (outhärdigt varmt) och jag kör med lyftkylnig för tillfället: http://www.dustin.se/pd_5010166419.aspx

Ne klart, har du ränsat datorn totallt inann instalationen och testerna?

haha ok så du menar att du tappade en extra rämsa ur paketen? XD

Permalänk
Medlem

Ja det är ganska varmt, ligger runt högre 30 i 2D. När jag mätte det låg vattentemperaturen runt 37-39 och chassitempen på 36-38 samt att tv´n gör rummet till en bastu oavsett. Det kan bero på ett par saker, dålig radiator (inbyggd i chassivägg) eller för högt flöde. Ända sedan jag bytte pump då den gamle vägrade prestera kan jag inte sänka flödet från max, då finns det ju en risk att vattnet inte hinner ta med sig all värme som utvecklas. Förhoppningsvis sänks det lite med crossfire i loopen.

Allt som allt så sänkte vattenkylningen tempen med 20C i load. Men regulatorerna verkar fortfarande för varma så det är antagligen så att padsen inte har tillräcklig med träffyta.

Värmen måste ha spelat ett trick med mitt huvud, för jag hade för mig att padsen räckte till 8 lika stora bitar, men ändå hittade jag en på golvet, så antingen blev det 10 bitat och det finns en till liggande någonstans eller så har världens fysiker ett mysterium att lösa.

Visa signatur

I7-930 @3.6GHz | XFX 5870 XXX | OCZ Platinum DDR3 3x2GB | ASUS Rampage III | Lian-Li 343B | Corsair H5O 2x Scythe GT @1700RPM P&P |

Permalänk

haha jo denna värmen är inte till för sverige vill jag lova! Mjo känns ju mer rimligt.

Du kan ju sätta en strypning på pumpen om du tror det hjälper typ från 1/2" till 3/8" och se.

Jag skulle kolla över regulator padsen. dem verkar orimligt varma.

hehe jag ska inte bygga in min vattenkylning i datorn, ska ha den utanför i ett annat chassi jag bygger själv av plexiglas. men massa lullul i, mer kanske ett styling bygge med. Kolla in denna tråden jag gjorde för att få reflecktioner över beställningen.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Ha det bra som fan, går på semester nu och ska segla i 2 veckor. skicka gärna ett medelande om va du tycker!

MvH retaliation