Permalänk
Medlem

Grafikkorts hjälp!

Sitter just nu på ett Hd sapphire 4870 Toxic, 512mb, gddr3!

Och varje gång jag startar call of juarez, bound in blood, eller vissa andra spel, så öåter fläkten skit mycket, men ligger runt (50'c). Finns det något sätt i catalyst control center, eller någon enkelt program, att få den tystare, när den endå ligger på runt 50'c, så gör det liksom inte om deen blir runt 5grader varmare eller dylikt.

TACKSAM för SVAR!

//p0k!

Permalänk
Medlem

Rivatuner tillåter att ändra fläkthastigheten. Dock vet jag inte om det bara är nvidia kort eller om det gäller ATI också.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så kan man ändra fläkthastigheten under "ATI Overdrive" i Catalyst Control Center.

Permalänk
Medlem

Ska jag ändra där det står Manual fan control då?

Och ska jag dra ner den från 50%(som den är inställd på nu.) elelr ska jag dra upp den?

TACKSAM FÖR SVAR!

//mvh p0k!

Permalänk
Medlem

Om du drar ner den så går den inte lika snabbt men kolla så den inte blir för mycket värme eftersom den inte gör lika mycket kallhet när den går trögare.

Permalänk
Medlem

Om jag kör med HwMonitor, och kollar temperaturen, när jag drar ner Procenten, är det okej?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p0k
Om jag kör med HwMonitor, och kollar temperaturen, när jag drar ner Procenten, är det okej?

Temperaturen står i CCC också.

Permalänk
Medlem

Jag drog ner från 50 till 34%, men temperaturerna blev itne sämre, och ljudet blev inte mindre...

Varför?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p0k
Jag drog ner från 50 till 34%, men temperaturerna blev itne sämre, och ljudet blev inte mindre...

Varför?

Mest troligtvis är att processorfläkten varvar upp eller nätaggregatet. Öppna chassit och lyssna noga. Om du är 100% säker på att det ÄR grafikkortet som låter så är det något som spökar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p0k
Jag drog ner från 50 till 34%, men temperaturerna blev itne sämre, och ljudet blev inte mindre...

Varför?

Att den stod på 50% har ingen betydelse då den ändå reglerades automatiskt. I min CCC står den också 50% som grundinställning men under "Fan Speed" i CCC så har jag alldrig sett den över 25%.

Prova att gå lägre tills du märker skillnad...

Permalänk
Medlem

Nu tog jag 26%, och den FLÖG ner i ljudskillnad, men gick inte upp direkt i temperatur;)

Är det okej då`;D - Ska jag testa dessa inställningar i furmark, för att se om de funkar bra?
Dock hittar jag bara Version 1.65, som står att det funbkar för 9.1 CCC, kan det funka för 9.6 då med, som jag har?

//Tack för alla svaren.