ASUS "utbyteserbjudande"

Permalänk
Medlem

ASUS "utbyteserbjudande"

Hejsan där, alla forumiter!

Jag köpte tidigt i år en netbook, en EEE S101, och den har visat sig vara fylld med barnsjukdomar. "Chassit" blir jättelätt repigt (även på insidan av enheten), indikationslampor går sönder, touchpads sitter löst och nätverkskortet går... sönder.

Efter en reparation så är chassi- och touchpadproblemen fixade, men en indikationslampa på baksidan av skärmen kvarstår oreparerad. Innan reparationen så fungerade nätverkskortet utmärkt, och efter så var räckvidden närmast 0, då jag var tvungen att stå ca 5 meter ifrån routern för att den en skulle hittas. Efter reparation nr. 2 så fixades... en chassigrej till (som dom faktiskt missade första gången). Ingen lampa fixades, och nätverket blev bättre, men knappast som det skulle varit.

Hur som helst - Jag ringde ASUS, och de berättade just detta, och de ville skicka den till "huvudkontoret" i Holland för inspektion. Om de samtyckte så skulle de "byta ut enheten", eller som de själva sade det - ett "utbyteserbjudande".

Om de nu (o)lyckligtvis inte skulle ha en enhet där (vilket jag inte tror) så är den i stort sett "borta" i Sverige - den finns nästan inte lager någonstans. För min del så låter också som att "erbjudandet" innefattar en kupong av något slag i kombination med ev. kvitto.

För er med erfarenhet av ASUS (eller liknande) - vad innebär ett "utbyteserbjudande"?

För er andra (som snällt besöker den här tråden) - vad tror ni kommer att hända?

Jag har (ärligt talat) inte läst FAQ'en i hopp om att jag får ett mycket bättre svar på det här sättet.

Uppmärksamma att jag är otroligt tacksam för hjälpen (då jag inte kan/vill/orkar vänta för att se det själv)!

Visa signatur

Hard work never killed anybody, but why take a chance?

Permalänk
Medlem

Du får troligen ett erbjudande att dom byter ut den mot nån lite bättre modell...

Permalänk
Medlem

Utbyteserbjudande är ju bara ett finare sätt att säga "vi är snälla och erbjuder dig <insert stuff>" istället för att de är tvingade till det. Rent ordvänderi för att få det att låta bättre och för att få konsumenten att känna sig i underläge. Det är alltid bättre för dem om de kan "erbjuda" dig någonting istället för att du kräver någonting.

Hade jag vart du hade jag krävt pengarna tillbaka. Om jag uppfattat det hela rätt har är det tredje vändan för samma sak och då ska man ha rätt till att häva köpet om jag inte minns helt fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bigman
Du får troligen ett erbjudande att dom byter ut den mot nån lite bättre modell...

S101 ska ju vara bland de bästa modeller de har på netbooks. Lite sämre batteritid än 1000H men bra mycket smidigare/mindre istället. Jag har en själv som jag är grymt nöjd med.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Tack för att ni trevliga nattugglor svarar trots tiden!

Jag skulle väl anta att de skickar "erbjudandets" information via mail på något sätt innan, men som en liten fråga bara: Hur hade du tänkt dig att jag skulle kräva pengarna tillbaka? Det är inte menat att sätta dig på en pall med ögonbindel och ciggen i munnen samtidigt som du hör ett välkänt "klick", utan jag är mest nyfiken. Visst, S101 är en av deras toppmodeller i EEE-segmentet, men att få tillbaka 5700:- skulle sitta mer än fint. Köpdatumet - om det spelar någon större roll - är (var?) den 8/1-09. Ang. 3e vändan så har samma dator varit 2 gånger på reparation i Uppsala, och är nu på väg till Holland för en sista "koll" (ingen rep.). Men det är den 3e gången de tar datorn, ja.

Jag skulle verkligen uppskatta lite mer hjälp kring ärendet att få cash tillbaka istället!

Som sagt... Tack!

Visa signatur

Hard work never killed anybody, but why take a chance?

Permalänk
Hedersmedlem

Låter helt klart som att Asus ger dej ett byteserbjudande just för att slippa betala tillbaka enligt svensk konsumentköplag. Stå på dej och meddela dem att deras erbjudande inte är intressant utan att du vill ha pengarna tillbaka. De kan ej neka dig detta.
Tillägg:
Det är väl egentligen säljande företag, alltså där du köpt datorn, som ska stå för återköpet.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Det är väl egentligen säljande företag, alltså där du köpt datorn, som ska stå för återköpet.

Jag skulle gissa det, och det var det jag menade i i mitt första inlägg med en "kupong" som visas upp, då i inköpsbutiiken. Anser ni då att jag ska...

1. Gå till ComputerCity (Kungens Kurva) där jag köpte den med ett kvitto och ev. "kupong", och där kräva pengarna istället?

2. Ringa ASUS efter att ha fått erbjudandet och - som du säger - kräva pengarna istället?

Som en liten fråga - hur gäller lagen i just detta ärende? Som jag ser att ni har skrivit så är ASUS inte endast "skydliga" att ge ut en ny dator, utan att jag helt enkelt kan kräva "mer". Men som frågan lyder, hur är lagen?

Visa signatur

Hard work never killed anybody, but why take a chance?

Permalänk
Medlem

Om det är ComputerCity som du har köpt datorn från så säger min logik att det är dem som ska ge dig pengarna tillbaka. Asus har ju inte dina pengar!

Dock kan det ju bli ett problem då du verkar ha kontaktat Asus direkt, ComputerCity kanske kräver att dem skickar in den åt dig för att häva köpet. (alltså 3 ggr igen)

Om du är intresserad av en ny dator så kan du ju pressa Asus på deras erbjudanden. Du har ju lagen på din sida! Du kanske kan få något som är värt mer än 5700!
Om du inte längre är intresserad så skulle jag gå till ComputerCity med kvitto och bevis på reparationerna och tjata, tjata, tjata. Nöj dig inte med något annat än full återbetalning. Datorn har ju aldrig fungerat som den ska!

På "Vad tror ni kommer hända?" så svarar jag:
Det beror på din personlighet, vissa jag känner bara går in, frågar och går snällt ut igen när personalen säger nej. Andra står på sig tills det blir som dem vill. Är du den senare typen så kommer det nog gå bra och du kommer förhoppningsvis få alla dina pengar tillbaka!

En lite fristående fråga:
Jag har läst att man ibland inte får tillbaka full betalning (i detta fall 5700kr) pga. att värdet har sjunkit och tiden man använt den räknas in, blaha blaha. Gäller detta även om produkten aldrig fungerat som den ska?

Edit: Lade till (alltså 3 ggr igen) högre upp i texten för ökad förståelse av stycket!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Dock kan det ju bli ett problem då du verkar ha kontaktat Asus direkt, ComputerCity kanske kräver att dem skickar in den åt dig för att häva köpet. (alltså 3 ggr igen)

Om du är intresserad av en ny dator så kan du ju pressa Asus på deras erbjudanden. Du har ju lagen på din sida! Du kanske kan få något som är värt mer än 5700!
Om du inte längre är intresserad så skulle jag gå till ComputerCity med kvitto och bevis på reparationerna och tjata, tjata, tjata. Nöj dig inte med något annat än full återbetalning. Datorn har ju aldrig fungerat som den ska!

På "Vad tror ni kommer hända?" så svarar jag:
Det beror på din personlighet, vissa jag känner bara går in, frågar och går snällt ut igen när personalen säger nej. Andra står på sig tills det blir som dem vill. Är du den senare typen så kommer det nog gå bra och du kommer förhoppningsvis få alla dina pengar tillbaka!

En lite fristående fråga:
Jag har läst att man ibland inte får tillbaka full betalning (i detta fall 5700kr) pga. att värdet har sjunkit och tiden man använt den räknas in, blaha blaha. Gäller detta även om produkten aldrig fungerat som den ska?

Det låter som ett problem, jag håller med. Jag vet inte om jag har något "bevis" för 2 reparationer, men jag har en påskriven fraktsedel ifrån TNT att de har mottagit min dator och skickat den till Holland, dit ASUS tar "3e gångens titt" - de använder DHL inriikes för reparation.

När borde jag i så fall gå till ComputerCity - nu (när datorn fortfarande är inne hos ASUS, okollad), sen - när de har "godkänt" inlämningen och ev. erbjuder ett utbyte, eller ett alt. sen - ringa ASUS efter godkännandet och fråga efter (läs: kräva) ett papper eller liknande som ger mig rätt direkt att hämta ut pengarna hos CC?

Ang. min personlighet så har jag hittills varit den där snälla personen som kanske kräver mycket, men faktiskt inte behövt stå upp sig, då allt har funkat bra. Nu har både jag, min familj, och flera vänner varit i sådan här situationer under den senaste tiden (min väns Acer-laptop var inne på reparation i 2½ månad), och jag kan nu stå upp om jag vill, vilket jag också kommer att göra.

Det där med att priset "sjunker" skulle jag tro är "fel", eftersom jag endast har kunnat använda laptopen i 3, max 4 månader. Dessutom så tror jag att den magiska gränsen 6 månader (som jag snart passerar....) har något med det hela att göra - det är dock bara egna observationer, och ingenting bevisat.

EDIT!

För en dryg timme sedan så kontaktade ASUS mig via telefon, och sade att de inte hade hittat någon ersättningsmodell. De erbjuder - utan krav ifrån min sida - en ersättning i form av pengar. De skulle kontakta Computer City, och be dem kontakta deras distributör, eftersom de måste fixa betalningen på det sättet. Betalningen skulle återges till 100%, dock enligt "distributörens pris", som kanske inte uppnår de 5800 (jag kollade fel på priset förut) som jag betalade tidigare. Dock så sade han jag pratade med att "om skillnaden var för stor så skulle jag kompenseras".

Jag uppskattar verkligen all hjälp jag har fått här, och jag återkommer om något spännande händer i ärendet!

Visa signatur

Hard work never killed anybody, but why take a chance?

Permalänk
Medlem

100% återbetalning är för din del de 5800kr du har betalat. Allt annat skulle jag anse som oacceptabelt!

Just nu skulle jag ju ta det lugnt och se hur Asus och ComputerCity gör. Om Asus löser det och CC ger dig 100% tillbaka så kan du inte göra så mycket mer! (Det är ju i princip det bästa!)
Om nu CC skulle vilja ge dig mindre tillbaka än vad du betalat så skulle jag sagt att det var inte det Asus sade, tjata lite och pressa. Går inte det ber du att få återkomma.
Om det senare händer skulle jag ringt till Asus och sagt att CC inte vill betala tillbaka det du betalat och du i så fall vill ha en ersättningmodell med lika dan eller bättre prestanda. Annars får Asus kontakta CC igen.

Alltså försöka spela ut dem mot varandra. Dock skulle jag vara lite lugnare mot Asus då dem är på din sida i detta. Men ta det lite lugnt och se vad som händer. Det kanske visar sig att CC är helt med på noterna och då finns det inget att tjata om!

(enbart personliga åsikter om hur jag hade agerat!)
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Avstängd

Forumiter... finns en användare till som använder det ordet, väldigt tyst från honom

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Forumiter... finns en användare till som använder det ordet, väldigt tyst från honom

Hänger inte med på den...? Explain yourself!

pscs3: Jag hade tänkt mig något i den stilen, jag gillar det!:D

Visa signatur

Hard work never killed anybody, but why take a chance?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwE-MrQ
Hänger inte med på den...? Explain yourself!

pscs3: Jag hade tänkt mig något i den stilen, jag gillar det!:D

Han syftar på Marcos games eller vad fan det där företaget heter som säljer spelkonsoler. Finns en tråd som är mer drama än fakta på detta forum och handlar om en kille som har ett omdiskuterat företag. Han använder alltid uttrycket "forumiter" i sina inlägg.
Varför Bomber3 drog upp det i denna tråd vet jag ej. Du får fråga honom

Permalänk
Avstängd

Never mind, jag som var lite för trött för att tänka

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.