PNY 8800 GTS 640MB - Höga Temps Efter Bytit Kylpasta

Permalänk
Medlem

PNY 8800 GTS 640MB - Höga Temps Efter Bytit Kylpasta

Tjena!

Det är nämligen såhär - jag har precis bytit kylpasta på mitt grafikkort (PNY 8800 GTS 640MB), jag använde mig utav Arctic Silver 5. Innan jag bytte kylpasta så låg den kanske vid 49~ IDLE och 69~ LOAD (Klockad - 629/927/1409). Nu ligger den på 69~ IDLE och hela 91~ LOAD (Oklockad - 513/792/1188).

Jag har ett Antec Three Hundred chassi med, 2x Zalman ZM-F3 in, och de originella Antec fläktarna ut och har kabeldragit så att det blir bra luftflöde.

När jag bytte kylpasta tog bort all den gamla, torkade kylpastan och slängde på ungefär ett riskorn på GPU:n och smetade ut det över hela, så slätt det bara gick. Ingen aning varför jag får dessa höga temperaturer. Och jag har klockat grafikkortet förut, dock så var det inga problem, det var väldigt stabil klockning om man säger så. Och som jag nämnde tidigare så använde jag mig utav Arctic Silver 5.

Någon aning vad som kan ha varit problemet? Har jag tagit för lite kylpasta?

Permalänk
Medlem

En grund'regel är att "Mindre är bättre" när det kommer till kylpasta, om du tar för mycket så kommer det kyla dåligt.

Se till att rengöra rätt ävem, t.e.x börja att använda t-röd för att få bort de stora klumparna, sedan använd isoproponyl eller vad det heter, t.e.x spolartvätska, fast mer renare. och ta bort det sista lagret med det.

Eller använd arctic silvers cleaning kit.

Permalänk
Medlem

säker att kylaren sitter ordentligt ?

Permalänk
Medlem

smeta inte ut pastan.. lägg en klick i mitten av gpun, smacka på kylaren.. det är inte svårare än så.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Alright, har kollat, den sitter ordentligt, och jag rengjorde det ordentligt med alkohol innan jag smetade på kylpastan. Jag får hem ny kylpasta på fredag så, antar att jag får helt enkelt bara ge en klick och kasta på kylaren direkt efter det.

Btw, det ser ju ganska så ruskigt ut där under, med alla "minneskylare" eller vad det nu heter, bör man inte byta ut det också (fall det är nödvändigt)? Vad heter det isf fall man ska köpa det?

Permalänk
Medlem

Felet var att jag hade tagit för lite kylpasta, så GPU:n fick knappt någon kontakt alls med kylaren. Tack för all hjälp och ni får gärna skratta åt min roliga tråd!

Permalänk
Avstängd

Tagit förlite? då verkar ju ha Otroligt dålig kontakt mellan GPU och kylaren..

En fråga bara! Varför bytte du kylpasta när du redan hade så bra temps??

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Avstängd

Ett klick med pastan på GPU'n som tidigare inlägg antydde.

Sen så ska du förstå att det kan ta några "varma" temperaturer innan pastan mognar in på GPU'n.

Mvh.

Visa signatur

HomePc | När jag blir 30+

Laptop | MacBook Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjEmil
Tagit förlite? då verkar ju ha Otroligt dålig kontakt mellan GPU och kylaren..

En fråga bara! Varför bytte du kylpasta när du redan hade så bra temps??

MVH

Jo det var så, tog en titt på kylpastan efter jag hade tagit ut grafikkortet, och ingen kylpasta hade fastnat på kopparn. Jag rengjorde, tog lite extra och la även lite på kopparn, och det gjorde susen. Jag bytte kylpastan för jag ville ha ännu lägre, tyvärr. Men nu är tempsen ännu bättre så.

Jo 812258, det är sant!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjEmil
Tagit förlite? då verkar ju ha Otroligt dålig kontakt mellan GPU och kylaren..

En fråga bara! Varför bytte du kylpasta när du redan hade så bra temps??

MVH

vadå bra temps????

kolla mit 8800 gts i sign, det går inte över 65, och då är det mer klockat

Permalänk
Medlem

det heliga temp-kriget

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
vadå bra temps????

kolla mit 8800 gts i sign, det går inte över 65, och då är det mer klockat

Vad har du för temps fall man får fråga och vad har du för kylare och modell?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
vadå bra temps????

kolla mit 8800 gts i sign, det går inte över 65, och då är det mer klockat

jo men känns ju lite som att hans temps inte var nåot att oroa sig, för men nu för tiden så verkar dom flesta S***A i hur det fungerar bara det är kallt.

Sen att ditt inte gick över 65 var ju kul mitt 4830 OC som nu ligger i 650/1100 Idlar på 40 och har inte var över 59, så ja okej det är kul när det går kallt, men mig rör det inte i ryggen om det skulle gå upp till 80C då det fortfarande inte är skadligt för kortet....

men men nu ska vi inte börja bråka i denna tråd och istället hålla den lite civiliserad och kanske bara ge bra svar

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]