Fortsatta problem med 40 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Fortsatta problem med 40 nanometer

Halvledartillverkaren TSMC får inte fason på 40 nm-tekniken. Bristen på kretsar påverkar främst Radeon HD 4770, men riskerar också att försena nästkommande generation grafikkort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att behöva vänta på nya kort.

Bra att en jätte får ett bakslag. Detta motiverar konkurrensen.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Sant , kanske kan dom få ner priset ytterligare pga detta

Permalänk
Medlem

Hm tråkigt med förseningar av nästa generationen

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Medlem

Den naturliga följdfrågan för mig är då,, kan någon annan tillverkare få bättre yields i 40nm eller börjar det helt enkelt bli så "litet" att det är svårt att lyckas bra med dessa kretsar..

Krävs ny teknologi hos halvledartillverkarna ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Den naturliga följdfrågan för mig är då,, kan någon annan tillverkare få bättre yields i 40nm eller börjar det helt enkelt bli så "litet" att det är svårt att lyckas bra med dessa kretsar..

Krävs ny teknologi hos halvledartillverkarna ?

http://www.sweclockers.com/nyhet/9583-micron_paborjar_masstil...

Micron kan ju tydligen göra minnen i 34nm i vart fall, fast denna tillverkningsteknik kanske inte alls funkar till gpu:er?

Permalänk
Medlem

Undrar om detta kommer bli allt vanligare ju mindre transistorerna blir eller om det bara blev strul den här gången.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Vad jag inte fattar är varför inte AMD gör chippen i sina fabriker? För Phenom kan väll knappast ta all produktionskapacitet? Eller är det en kostnadsfråga?
Intel går ju snart ned till 36-32nm, man kanske kunde fråga dom eller IBM om tillverkning av grafik chipp. Men antar att dom är för dyra.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

De kanske kör maskinerna för fort. att kasta 80% av tillverkningen suger. om de finjusterar maskinerna och sänker hastigheten så de kasken bara plockar ut 60% av den ursprungliga tillverkningen kanske de får 80-90% riktiga kretsar..

annars så kanske tekniken inte är mogen ännu.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Vad jag inte fattar är varför inte AMD gör chippen i sina fabriker? För Phenom kan väll knappast ta all produktionskapacitet? Eller är det en kostnadsfråga?
Intel går ju snart ned till 36-32nm, man kanske kunde fråga dom eller IBM om tillverkning av grafik chipp. Men antar att dom är för dyra.

har nog nånting med hafnode att göra.. gpuer görs inte med samma teknik som cpuer...olika storleka på dom tex 45nm för cpu 40 för gpu

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Bara att vänta då. Känns lite dumt att uppgradera nu med DX11 precis runt knuten.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
http://www.sweclockers.com/nyhet/9583-micron_paborjar_masstil...

Micron kan ju tydligen göra minnen i 34nm i vart fall, fast denna tillverkningsteknik kanske inte alls funkar till gpu:er?

Det är en rätt stor skillnad i att tillverka en minnes krets och processor. Minnes kretsar är inte lika komplexa som en processor och speciellt inte en GPU så Micron och minnestillverkare kan skala ner lättare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
http://www.sweclockers.com/nyhet/9583-micron_paborjar_masstil...

Micron kan ju tydligen göra minnen i 34nm i vart fall, fast denna tillverkningsteknik kanske inte alls funkar till gpu:er?

Nä, precis. Det är två faktorer som spelar in här. Dels är det tillverkningsmässig skillnad på flash och vanliga gates, dels beror det på chipets geometri.

Det senare är principiellt viktigt. Ett minne, RAM, flash, etc, är väldigt homogent med ett fåtal mönster upprepade över hela ytan, nämligen minnesceller. Det blir ett symmetriskt mönster. CPUer är mer komplexa och har ju en massa block som ska sammanbindas. Om man tittar på foton av chip ser man ju att minneschip i allmänhet är vackert symmetriska medan CPU och andra kretsar är lapptäcken, ibland gränsande till kaos.

Symmetri gör att man kan packa gater och celler närmare varandra vid en given linjebredd, men även att man potentiellt sett lättare även kan sänka linjebredden några nanometer.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Tråkigt att behöva vänta på nya kort.

Bra att en jätte får ett bakslag. Detta motiverar konkurrensen.

Läs om läs rätt "Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) heter den halvledarjätte som står för tillverkningen av grafikkretsar för både AMD och Nvidia."

Bakslag för båda

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag tror han menar konkurrensen bland halvledartillverkare, inte bland grafikkort.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag tror han menar konkurrensen bland halvledartillverkare, inte bland grafikkort.

jo, det är tänkbart

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Hejar mer på Global Foundries. Konkurrerande motsvarighet till TSMC. Sköter ett bra jobb och verkar ha förflyttat till 28nm fast då bara på teststadiumet.

Permalänk
Medlem

Okej konsterar då att:

Känns som att 40nm inte är mogen alls, om någon hade kunnat göra det med vettiga yeilds så hade dom nog troligen haft på nvidia och amd som kunder.. tror vi helt enkelt får lugna oss och vänta ett tag på högprestanda 40nm chip..

Permalänk
Medlem

Är det i huvudtaget lönsamt att tillverka HD4770 i 40nm med så pass dålig yield, när 55nm är bra mycket mer pålitligt?

Permalänk

dom borde köra med 55nm ett tag till tills dom har hittat ett bra sätt att göra chipsen i 40nm. Någon som vet om det är hafnium i dessa chip som i intel cpuerna?

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Är det i huvudtaget lönsamt att tillverka HD4770 i 40nm med så pass dålig yield, när 55nm är bra mycket mer pålitligt?

Jadå AMD betalar för fungerande chip, nvidia däremot betalar för hela kiselplattor.. så om nvidia skulle göra några kort med 40nm skulle dom troligen göra en kass affär..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GamearN^
Hm tråkigt med förseningar av nästa generationen

För oss som är fattiga så är det skitbra.

Iallafall om man är både fattig o sugen på att hänga med.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Jadå AMD betalar för fungerande chip, nvidia däremot betalar för hela kiselplattor.. så om nvidia skulle göra några kort med 40nm skulle dom troligen göra en kass affär..

Jaså minsann.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Jaså minsann.

Joo var nån nyhet här på swec tror jag, nvidia tjänar ju troligen bra med pengar när tillverkninsprocessen fungerar som den ska då dom säkerligen får rabatt när dom köper hela plattor..

Permalänk
Medlem

Känns som att Intel nu har ett ypperliggt tillfälle här att smyga in sin Larrabee och göra en knock-out (d.v.s. om dem nu lyckas att göra en konkurrenskraftig GPU överhuvudtaget).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
De kanske kör maskinerna för fort. att kasta 80% av tillverkningen suger. om de finjusterar maskinerna och sänker hastigheten så de kasken bara plockar ut 60% av den ursprungliga tillverkningen kanske de får 80-90% riktiga kretsar..

annars så kanske tekniken inte är mogen ännu.

Kretsar tillverkas inte riktigt på "löpande band" på det sättet att man kan sakta ned och därmed få bättre kvalité . De flesta processsteg har en optimal tid som man kommer fram till medan man utvecklar processen; vare sig mer eller mindre.
Det är ungefär som att framkalla film (och principen är rätt lik); först ska man exponera en viss tid, skölja en viss tid etc.
För lång tid är lika fel som för kort tid.

Den enda tid som går att korta ned utan att processen påverkas är hanteringen (när plattorna flyttas mellan maskiner etc) men det är ju inget kritiskt så det påverkar inte yield på något sätt.

Permalänk
Medlem

Om det nu är just storleken som är problemet, hur kommer det sig att det inte rapporterats några fel från t.ex United Microelectronics Corporation?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Om det nu är just storleken som är problemet, hur kommer det sig att det inte rapporterats några fel från t.ex United Microelectronics Corporation?

Vilka avancerade chip i 40nm gör dom då ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker
Bara att vänta då. Känns lite dumt att uppgradera nu med DX11 precis runt knuten.

Jag håller med dig helt. Hade tänkt skaffa mig ett Hd4770 för att ge datorn en fet uppgradering (har gammalt system), men då DX11 är rätt nära kan jag avvakta.
Skulle det komma en vettigare slags kylning till HD4770 där man kan ha t.ex 120mm fläktar så nappar jag nog ändå.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
För oss som är fattiga så är det skitbra.

Iallafall om man är både fattig o sugen på att hänga med.

mja, det är ju billigare att tillverka i 40 nm. som det var med 4770, den kostar runt 1000 och är bättre än sin storebror 4850(?) om jag inte misstar mig.

alltså om man kunde börja tillverka mindre kretsar ska det bli billigare då det går åt mindre resurser.

såklart så kommer alla high-end grafikkort kosta skjortan ändå.

Visa signatur

/Oskar Z.

SYSTEM: Z77A-GD65 | 2x4GB G.Skill Ripjaws | HD 5850 | 2500K @ 4,4 Ghz | Corsair HX750W