Permalänk
Medlem

Att bo i Gävle

Jag har tänkt flytta till Gävle. Någon som vet hur det är att bo i Gävle? Bra/dåliga områden och så?

Permalänk
Medlem

Var bor du nu?

Permalänk
Medlem

Det är helt vanlig stad, fin natur, bra med bussar cykelväggar osv. nära till centrum- kostar inte heller så mycket att åka bus om du betalar SMS. Bra område är typ dom dyraste där man måste köpa lägenhet som sörby, hemligby(villor) och dom sämsta är nog sätra, öster och brynäs för att det är mycket kriminalitet där borta... på Andersberg är det ganska fint och strömmen + vatten ingår i hyran, men det börjar bli kriminellt där också.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Andersberg är inget höjdarområde, betydligt värre än både sätra (eftersom att studenter har infiltrerat dom sämre områdena) och brynäs. Själv så tycker jag att Gävle är en ganska lagom stad med allt som jag behöver. Om du ska studera så rekommenderar jag att söka lägenheterna på söder vid polhem. Längre till högskolan men söder är en av dom trevligaste stadsdelarna.

Permalänk
Medlem

Skrev lite otydligt, klassade Andersberg också som en av dom 3 sämsta ställe, fast jag tycker att lägenheter på Andersberg är finare än på Sätra, sen beror det ju på vart man bor på Sätra eller Andersberg, bor man på utkanter så är det ganska lugnt. Största fel på höghusar på Andersberg är väl att det är så mycket fester och skrik där och att själva höghusar ser ut som stora Sardinburk.. Fördelen med Andersberg är att man har 500 m till köpcentrum (ICA Maxi, Citygross, Jula och Biltema) så man kan handla billigt... fast på söder har man väl nära till Willys och Lidl??

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Tomas och Lorenz, tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Sätra har jag alltid uppfattat som random "förort" när jag varit där, förstog aldrig riktigt poängen folk hade när de kallat det ghetto under mina vistelser i Gävle.

Är i jämförelse med alby och liknande ganska harmlöst

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Sätra har jag alltid uppfattat som random "förort" när jag varit där, förstog aldrig riktigt poängen folk hade när de kallat det ghetto under mina vistelser i Gävle.

Är i jämförelse med alby och liknande ganska harmlöst

Allt är ju relativt Alby, Rinkeby, Tensta etc är ju ganska harmlösa jämnfört med favelan i Rio.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Allt är ju relativt Alby, Rinkeby, Tensta etc är ju ganska harmlösa jämnfört med favelan i Rio.

Jo visst är det så, men att skrika ghetto om ett område bara för att den är "sunkigt" med småstadsstandard är lite.. fucked up.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Oftast är det väl ungdomar som vill vara värsta gangsters som kallar det för ghetto för att förstärka sin image- ialf så uppfattar jag det.... annars så är det ändå en av dom sämre område i Gävle. Dåliga lägenheter, tråkig utsikt, massa klotter överallt på väggarna och gäng 15 åringar som tror att dom äger stället...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Oftast är det väl ungdomar som vill vara värsta gangsters som kallar det för ghetto för att förstärka sin image- ialf så uppfattar jag det.... annars så är det ändå en av dom sämre område i Gävle. Dåliga lägenheter, tråkig utsikt, massa klotter överallt på väggarna och gäng 15 åringar som tror att dom äger stället...

Ja fast ett gäng 15-åringar är inte så farligt, värre om det är ett gäng 25-åringar med vapen

Permalänk
Medlem

Ja man får hoppas att inte dom blir såna när dom blir 25 år gamla

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

När jag bodde i Gävle bodde jag på norr. 4 minuters gångväg till stortorget, på hantverkargatan. Lugnt, trevliga miljöer, välskött. Det roliga i Gävle är att 500 meter längre bort så ligger nordost med "berlinmuren" av nyare betonghus som attraherat...ett annat klientel.

Söder är fint numer, och allt i Gävle ligger inom cykelavstånd. I övrigt är staden fin, speciellt på sommaren. Ganska tråkig, men har ett bra studentliv. Jag flyttade tillbaka till Stockholm inom en pisskvart efter att jag slutat på HiG. Men jag trivs ju med mycket folk, ljud, hets och saker att göra. Alla är olika!

Visa signatur

what's a buttfor?