Permalänk
Medlem

Artifakter HD4870x2

Jag har börjat märka artifakter i LOTRO efter ett litet tag spelandes. De blir som streck som över skärmen, inte många men något enstaka till flera stycken. Temperaturen när jag tar upp CCC är inte mer än 60grader och fläkten går på högvarv dock.

jag har provat att köra Anno 1404 demo och CoD 4 men inte upptäckt några artifakter där.

I datorn:
4GB DDR2
Intel E6600 @ 3,2 GHz
Asus P5KC
Powercolor HD4870x2

Men det borde väl inte vara något annat än grafikkortet som kan skapa dessa artifkater?

Permalänk
Hedersmedlem

Testat med olika drivisar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

tyvärr verkar det inte vara så.
Har provat med
9.6
9.5
9.4
men ingen verkar funka bättre

Permalänk

Får också artefakter med 9.5 och 9.6 men funkar fint med 9.3 så du kan prova den.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Nej, 9.3 hjälpte inte.
Betyder det att grafikkortet är trasigt och bör bytas?
Har haft det sedan 13/08/2008.
Aldrig haft problem med någonsom helst artifakter innan och som sagt verkar det inte finnas i andra spel.

Permalänk
Hedersmedlem

Bara för att ett spel funkar sämre betyder det inte att det är fel på kortet, även spelet kan ha buggar i sig som gör att det blir så som du har det, det du kan göra är att försöka spela/testa andra spel och testa med tex 3dmark 06 och/eller Vantage.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Försökte print screen 3D mark vantage men gick inget vidare.
Men det blir fullt utav streck över skärmen där också fast mycket värre än i LOTRO.

Vet inte om det hjälper men körde Furmark i över en halv timme och temperaturen var max 71 grader. Inga artifakter alls syntes under hela körningen

Upptäckte en annan sak, vet inte om det har med det att göra men iaf
När jag körde Anno1404 demot började teritoreirna på minikartan att blinka vilket precis även händi lotro i fältet med alla skills.

Nu hände något som inte kan vara bra
jag spelade lotro och helt plötsligt hänge sig ljudet bilden ändrade format till 4:3 och en enda röra av färger:S

Permalänk
Medlem

Just nu fungerar det perfkt. Provade att installera 6.6 eller vad den nyaste heter idag och sedan dess funkar det utan problem... I alla fall så mycket jag har provat även i 3D mark.
Bör jag skicka in kortet ändå eller vad kan problem jag såg i går bero på?

Vore väldigt tacksam om jag kunde få något råd på hur jag bör göra.

Permalänk
Medlem

Vore bra om jag kunde få ett svar på om jag ska strunta i det som hänt eller skicka in kortet?

Permalänk
Medlem

Råkar inte vara så att när det var varmt i Sverige att du fick felen och nu när det blivit kallare att det fungerar

Dålig kylning, mycket damm. Vad har du för chassi?
Något som förstärker detta är att du säger att du märker det efter ett tag.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Började med att göra rent chassit från när jag först såg problemen.
har en modell utav Cosmos tror det är cosmos 1000

Temperatur problem borde det inte vara väl kommer aldrig över 71 grader eller det kanske iofs e ganska mycket.
Men borde jag inte märkt det tidigare än bara i går?
kanske bara e jag som oroar mig:S

Permalänk
Medlem

Beror på hur du mäter tempen, många nybörjare tabbar ut när de spelar eller liknande och pustar sedan ut när de ser att det inte alls blir så varmt.
Samma sekund som man tabbar ut sänks tempen på ditt grafikkort så det fungerar inte.

Använd Gpu-z och bocka i att det ska logga din temp hela tiden, sen startar du ett intensivt spel som crysis i hög upplösning spela i ca 15-20 min, kolla sedan loggen.

Eller laddar ner furmark (OBS inte futuremark) och kör ingång det i stability test läge.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

tempen är tagen efter något mer än en halvtimmes körning utav furmark, under själv körningen dårå. Temperaturen verkade stabil då samt att grafikproblemen oftast uppträdde tidigare än 30min

Permalänk
Hedersmedlem

Funkar det bra nu då? Eller har problemen återkommit?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av betan
Började med att göra rent chassit från när jag först såg problemen.
har en modell utav Cosmos tror det är cosmos 1000

Temperatur problem borde det inte vara väl kommer aldrig över 71 grader eller det kanske iofs e ganska mycket.
Men borde jag inte märkt det tidigare än bara i går?
kanske bara e jag som oroar mig:S

Dina temperaturer ar 100% OK och kan saga dig att det var drivrutinsfel som gjorde att 3dmark vantage buggade sig innan.

Har ett 4870X2 som idlar pa runt 66C och under load kan det toppa 95C *CRYSIS*.

Kortet klarar fan av 120C innan det borjar ge artifacts *HAR TESTAT*

Det maste vara spelet det ar fel pa om du inte har sett artefakter tidigare i andra spel...

Visa signatur

i7 920 @ 3.78ghz 1.2vcore | Asus Rampage II Extreme | HD4870X2 2GB DDR5 | Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB @ 1754Mhz 1.65v | NB Freq 3500Mhz @ 1.35v

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem i darkfall osv, jag fixa driversweeper eller va det hette.
Som tar bort alla befintliga drivers. jag hade tydligen flera drivers i även fast det bara visa en. tog bort alla hämta hem nya, och nu funkar det prima.

Permalänk
Medlem

Har spelat spelet ridigare utan problem.
Men jo allt fungerar bra nu.
Så är det någon ide att försöka få garanti?
eller ska jag fråga komplett vad de säger?
har redan varit i kontakt med dem och de tar emot pga felen men har inte sagt något om att det verkar funka nu.

Eller så ja behåller jag det tills det verkligen blir fel på.