Permalänk
Medlem

Köp å byte av GTX 260

Hiya

Tänkte att ja skulle uppgradera mitt nuvarande Grafikkort. Inga konstigheter med de igentligen om de inte va för de att ja har aldrig pillat i en dator. De har mer varit ”sätta på sen lira”. Har googlat lite å de verkar ju inte va nåra konstigheter heller.

• avinstallera gamla drivare
• skruva bort skruven å dra ut kortet
• Tryck in de nya - på med skruven
• Starta å installera nya drivare

Hade tänkt mej ett GTX 260 (från ett BFG 9800GTX+ OC). Har för mej att korten är lika långa. Va ja sett har 260 kortet 2x6 pin så där ska de inte va nåra problem eftersom 9800GTX+ också har de (efter va ja sett).

Har främst kollat på de här från Dustin eftersom ja vill ha referenskylaren:

XFX: http://www.dustinhome.se/pd_5010204997.aspx
ASUS: http://www.dustinhome.se/pd_5010213488.aspx

Tiläggas bör att ja lirar med 1280x1024 på 19 tummare, så kortet kanske är lite overkill, men men (också därför ja valt standard klocken, anser mej inte behöva nån överklock, om ingen kan motbevisa varför).

Uppgraderingen är för ett ändamål ”only” igentligen, för å va säker på bra prestanda i kommande ”wolfenstein” vilket förmodligen kommer sysselsätta mej dom närmsta åren (precis som rtcw/et gjort sen 2001/2003, håller mej till ett spel alltså)

Mina igentliga frågor är alltså: Kommer ja stöta på patrull, eller är de lika enkelt även för ”nybörjare” att byta kort?
Nåt man ska tänka på? (mer än att ha antistatband)
Finns de nåt annat kort förutom de ja länkat till som är bra (med refrenskylare).

Specs på nuvarande dator finns i sign.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Missa du dom andra 25 trådarna om just din fråga?

Permalänk
Medlem

De va inte bara en fråga så japp

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

de är grymt lätt att byta kort de enda är ju om nätagget har ström pinnarna du behöver.. de skulle vara de enda..

Ang antistaband har jag ALDRIG använt en o ja har lätt byggt över 45 datorer.. bara ta lite på elementet innan så är saken biff

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Embu
de är grymt lätt att byta kort de enda är ju om nätagget har ström pinnarna du behöver.. de skulle vara de enda..

Ang antistaband har jag ALDRIG använt en o ja har lätt byggt över 45 datorer.. bara ta lite på elementet innan så är saken biff

Mjo Som sagt de sitter ju 2x6 kontakter till kortet ja har nu De är ett Corsair 650 agg förresten

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Det är riktigt lätt att byta grafikkort. Jag, som aldrig pillat i en dator förr byggde med hjälp av en kunnig kille (Fankn) ihop min dator. Sen när den inte funkade så fick jag plocka isär den för att skicka tillbaka moderkortet och sen sätta ihop den igen. Gick utan problem jätteenkelt. Och det var en hel dator.

Grafikkortet är bland det lättaste att pilla med i en dator (enligt mig).

Sen så kanske ett GTX260 är overkill. Testa med ett 4870 512mb. Kostar typ 1200-1300.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Nu är det ju inte så stor skillnad mellan 9800GTX+ och GTX 260 i lägre upplösningar, först när man ökar upplösningen som man märker någon skillnad. Se t.ex. detta test (GTX 250 är i princip ett 9800GTX+ som bytt namn). Så sannolikt lär du inte märka någon jättestor skillnad mellan ditt nuvarande kort och ett GTX 260 så länge som du kör i 1280x1024. Det är nog smartare att spara pengarna och köpa ett nytt grafikkort när nästa generation grafikkort kommer i höst.

Permalänk
Medlem

Hmm sant men mja man vet ju aldrig om man får för sej att byta skärm Å nä vill inte ha ATI mest för att de känns främande + att i de spelen ja lirar har ATI kort visat sej sämre jämfört med nvidia. Man har fått trixa rejält med olika cvars för å få till en stabil FPS. Eftersom ja håller mej till ett spel så länge så vill ja att de ska funka utan krångel till just de spelet

Har oxå tittat på lite tester där dom jämför 9800GTX+ med GTX 260 i 1280x1024, en viss prestanda skillnad va de. Som sagt om ja köper ett GTX 260 så är de inget som hindrar mej från att köpa ny skärm lixom

Har börjar snegla så smått mot Gigabytes GTX 260 kort från inet

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Hmm sant men mja man vet ju aldrig om man får för sej att byta skärm Å nä vill inte ha ATI mest för att de känns främande + att i de spelen ja lirar har ATI kort visat sej sämre jämfört med nvidia. Man har fått trixa rejält med olika cvars för å få till en stabil FPS. Eftersom ja håller mej till ett spel så länge så vill ja att de ska funka utan krångel till just de spelet

Har oxå tittat på lite tester där dom jämför 9800GTX+ med GTX 260 i 1280x1024, en viss prestanda skillnad va de. Som sagt om ja köper ett GTX 260 så är de inget som hindrar mej från att köpa ny skärm lixom

Har börjar snegla så smått mot Gigabytes GTX 260 kort från inet

Ett tips - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=483938

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Ett tips - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=483938

Tack Jo har sett de, men vill gärna ha med referenskylaren

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Tack Jo har sett de, men vill gärna ha med referenskylaren

Så du tänker betala flera hundra bara för att få referenskylaren?
Varför vill du just ha den?

Jag skulle bara säga att det är nödvändigt ifall du kmr att köra SLI.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte bytt från 9800GTX+ till GTX 260. Prestandan ökar inte tillräckligt för att motivera prislappen.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Jag skulle väntat tills Wolfenstein släppts och testat det innan jag funderat på att uppgradera grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Jag skulle väntat tills Wolfenstein släppts och testat det innan jag funderat på att uppgradera grafikkortet.

De är visserligen väldigt sant Men samtidigt är inte ja den som byter grafik kort så fort de kommer ut ett nytt Hade 7800GTX 256mb kortet i typ 3.5 år innan ja bytte hela datorn förra året i september Då kostade 260 kortet alldeles för mycke så de blev de här istället.
Samtidigt skulle ja vilja ha nåt som dom gjort från början, 9800GTX+ är ju en överklockad variant på 9800GTX som är...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Så du tänker betala flera hundra bara för att få referenskylaren?
Varför vill du just ha den?

För att ja har råd

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club