Permalänk

Zalman vf900

hej, har köpt en ny Zalman vf900 kylare för att överklocka mitt 8600GTS men jag tycker inte om tempsen jag får.

Hade 57c idle och 79c load på min passiva stock kylare.
Nu får jag på 100% speed, 53c idle och 86c! load.
(alla temps här är utan överklock)

Tycker det verkar märkligt och har bytt kylpasta 2 gånger men utan resultat.
Ska jag ta och sätta på ännu en ny omgång Arctic silver 5 och hoppas, eller har ni några andra förklarningar?

Permalänk

Re: Zalman vf900

VF700/900 kyler inte speciellt bra, utan är mest till för att vara tyst. Och eftersom du hade passiv kylning innan så innebär detta en nedgradering på alla plan. Olika sorters värmeledningspastor ger ingen märkbar skillnad, det är bara marknadsföring. Slöseri att byta.

PS: Temperaturerna du hade på originalkylaren var helt ofarliga. Passiva kylningslösningar brukar resultera i 100-grader under last. Och detta klarar grafikkorten utan problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av berra-seve
hej, har köpt en ny Zalman vf900 kylare för att överklocka mitt 8600GTS men jag tycker inte om tempsen jag får.

Hade 57c idle och 79c load på min passiva stock kylare.
Nu får jag på 100% speed, 53c idle och 86c! load.
(alla temps här är utan överklock)

Tycker det verkar märkligt och har bytt kylpasta 2 gånger men utan resultat.
Ska jag ta och sätta på ännu en ny omgång Arctic silver 5 och hoppas, eller har ni några andra förklarningar?

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk

aja sätter vell igång med överklockningen ändå

Permalänk
Medlem

Re: Zalman vf900

Citat:

Ursprungligen inskrivet av berra-seve
hej, har köpt en ny Zalman vf900 kylare för att överklocka mitt 8600GTS men jag tycker inte om tempsen jag får.

Hade 57c idle och 79c load på min passiva stock kylare.
Nu får jag på 100% speed, 53c idle och 86c! load.
(alla temps här är utan överklock)

Tycker det verkar märkligt och har bytt kylpasta 2 gånger men utan resultat.
Ska jag ta och sätta på ännu en ny omgång Arctic silver 5 och hoppas, eller har ni några andra förklarningar?

Tycker det låter lite konstigt när jag fick lägre temps på mitt HD3850 med VF700. Du kanske satt på för mycket pasta?

Permalänk
Medlem

Kolla så att kylaren får bra kontakt med kärnan på grafikkortet.
Du borde få mycket bättre temps än det där, jag hade samma problem i början på min VF900 och x1950gt har jag för mej. Skruva åt skruvarna där bak och se till att trycket är jämnt!
Du borde få max 60C med den kylaren och lägsta varvtalet typ. Det fick jag med mitt x1950gt och det drar mer ström.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Jag håller med DeluxXxe: på ett 8600 med vf900 borde du få bättre temps än sådär!

Å andra sidan låter det nästan overkill att kosta på eftermarknadskylare på ett 8600GTS. Kanske vettigare att shoppa tex ett 4670 eller 4770 istället?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hjälpsam

Lossa varje skruv ett kvarts varv efter det att du skruvat åt dom, på så sätt ser fjädrarna till att trycket blir jämnt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |